Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-25, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medianox
Det har gått tre timmar och trots att det varit många inne i tråden och läst, har ingen velat ta itu med trådens mullvadproblem. Jag får väl därför ta itu med det själv.

Innan jag anklagade Hannes för att ha "kommit överens" med regionens tjänstemän/politiker om att som anmälare inte överklaga ett eventuellt beslut att fria Özz Nujen från misstanken om olovligt byggande gällande Gazeliigården gav Hannes ett helt annat skäl än dagens till varför han inte ville överklaga: Han tyckte att det var "rättshaveristiskt" och litet "futtigt". Mellan en tredjedel och hälften av alla mål av någon betydelse i tingsrätten överklagas till hovrätten, antingen av de tilltalade eller av åklagarna. Tycker Hannes att även detta "faktum" är rättshaveristiskt och litet futtigt?

Idag har Hannes angivit ett helt annat skäl till varför han vill fria Özz Nujen från misstanken om olovligt byggande (dvs svartbygge utan bygglov). Han skriver ordagrant så här:

"Jag vill inte överklaga ett beslut (för att det ur min synpunkt och de fakta jag har är riktigt)"

Detta är givetvis något helt annat än att bara litet slappt tycka överklaganden är rättshaveristiska och futtiga. De naturliga följdfrågorna blir då följande:

Vad är det som här i tråden eller utanför denna som sedan den 3 augusti 2018 från Hannes synpunkt sett kan ha fått honom att ändra uppfattning? Vilka är alltså de nya fakta han på något sätt har fått som nu säger honom, att ett beslut att fria Özz Nujen från misstanken om olovligt byggande är helt riktigt?

Jag tror inte Hannes själv kommer att ge några svar på dessa frågor, så jag tycker trådens läsare och skribenter själva skall fundera på vilka "fakta" som här i tråden talar för att Özz Nujen är oskyldig.

Vad är din egentliga orsak att hålla på att få hannes att göra än det ena än det andra? Du framstår som oerhört grälsjuk? Förstår inte varför du tycker att tråden ska handla om vad du tycker att Hannes ska göra? Försök hålla dig till ämnet.
Citera
2020-01-25, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ertil
Vad är din egentliga orsak att hålla på att få hannes att göra än det ena än det andra? Du framstår som oerhört grälsjuk? Förstår inte varför du tycker att tråden ska handla om vad du tycker att Hannes ska göra? Försök hålla dig till ämnet.

Jag tror inte du riktigt förstått vad den här "debatten" handlar om. Dina inlägg här i tråden visar det med all önskvärd tydlighet. Om nu Hannes har gjort upp med regionens tjänstemän och politiker om att inte överklaga ett felaktigt beslut för att i någon mån begränsa den korruptionsskandal som nu är under uppsegling, så är det något som i högsta grad hör till ämnet och berör debattörerna i den här tråden.
Senast redigerad av medianox 2020-01-25 kl. 15:56.
Citera
2020-01-25, 16:00
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Oavsett grälsjuka så är det enbart Hannes som kan överklaga ett beslut avseende en anmälan han själv skickat in.
Citera
2020-01-25, 16:39
Medlem
Ja, hade Hannes Müller verkligen heft ett ärligt uppsåt med att avstå från att överklaga ett eventuellt felaktigt fattat beslut om att Özz Nujen inte behöver bygglov för att bygga om en skyddsvärd skolbyggnad från 1824 till en teater, som han redan gett namnet Tingstäde Teater, då hade han nog vid det här laget redogjort för vilka "fakta" han har som säger att ett sådant beslut är "riktigt".

Bygg- och miljönämndens ordförande och regionens chefsjurist vet mycket väl, att det kommer att ta mig och min son uppemot ett par år att via omvägen över förvaltningsrätten få ärendet prövat av mark- och miljödomstolen. De klarade väl inte av att samtidigt få hela tre tillsynsärenden rörande Özz Nujens svartbyggen prövade av länsstyrelsen - där det är rätt uppenbart att det olovliga byggandet skett med regionens goda minne, som man milt brukar uttrycka saken.
Senast redigerad av medianox 2020-01-25 kl. 17:28.
Citera
2020-01-25, 17:11
Medlem
Citat:
Ja, hade Hannes Müller verkligen heft ett ärligt uppsåt med att avstå från att överklaga ett eventuellt felaktigt fattat beslut om att Özz Nujen inte behöver bygglov för att bygga om en skyddsvärd skolbyggnad från 1824 till en teater, som han redan gett namnet Tingstäde Teater, ja, då hade han nog vid det här laget redogjort för vilka "fakta" han har som säger att ett sådant beslut är "riktigt".

Bygg- och miljönämndens ordförande och regionens chefsjurist vet mycket väl, att det kommer att ta mig och min son uppemot ett par år att via omvägen över förvaltningsrätten få ärendet prövat av mark- och miljödomstolen. De klarade väl inte av att samtidigt få hela tre tillsynsärenden rörande Özz Nujens svartbyggen prövade av länsstyrelsen - där det är rätt uppenbart att det olovliga byggandet skett med regionens goda minne, som man milt brukar uttrycka saken.

Tillägg: Men egentligen är det väldigt dumt av MBN om den vidhåller sin märkliga ståndpunkt, att det inte behövs något bygglov för att bygga om en skola till en teater. Ärendet kommer bara att bli ännu mer uppmärksammat och mark- och miljödomstolens beslut kommer givetvis även i detta ärende att bli att bygglov behövs för de redan vidtagna åtgärderna och att därför ett tredje lovföreläggande till Özz Nujen skall utfärdas av MBN. Vad är "vinsten" för regionen med ett sådant förfarande? Den kan väl knappast bestå i att regionen får vänta ytterligare ett par år innan Özz Nujen betalar sina byggsanktionsavgifter?
Senast redigerad av medianox 2020-01-25 kl. 17:35.
Citera
2020-01-25, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Oavsett grälsjuka så är det enbart Hannes som kan överklaga ett beslut avseende en anmälan han själv skickat in.

Men han har ju ändå en egen vilja och gör vad han vill. Förstår inte att någon i tråden surar och gråter för att Hannes gör som Hannes vill. Det är ett diskussionsforum och där försöker man inte tvinga andra att göra än det ena än det andra.

Josefsson är en utmärkt journalist och han kommer att agera när tiden är mogen.

Andra får lära sig vänta.
Citera
2020-01-25, 17:40
Medlem
Citat:
Men han har ju ändå en egen vilja och gör vad han vill. Förstår inte att någon i tråden surar och gråter för att Hannes gör som Hannes vill. Det är ett diskussionsforum och där försöker man inte tvinga andra att göra än det ena än det andra.

Josefsson är en utmärkt journalist och han kommer att agera när tiden är mogen.

Andra får lära sig vänta.

Tycker du själv att du har hållit dig till trådens ämne i det här tramsinlägget? Är du grälsjuk apropå Josefsson. Ingen har ju uttalat sig i tråden om honom som journalist. Däremot om att redaktionen gjorde ett uselt researcharbete inför intervjun. Pseudodebatten om Josefsson trodde jag var avslutad - han kommer aldrig att ta i ärendet mer. Ingen annan surar och gråter i tråden än möjligen Hannes själv. Vill du trösta och ge stöd skall du använda dig av PM-funktionen.
Senast redigerad av medianox 2020-01-25 kl. 17:43.
Citera
2020-01-25, 21:00
Medlem
Citat:
Jag tror inte du riktigt förstått vad den här "debatten" handlar om. Dina inlägg här i tråden visar det med all önskvärd tydlighet. Om nu Hannes har gjort upp med regionens tjänstemän och politiker om att inte överklaga ett felaktigt beslut för att i någon mån begränsa den korruptionsskandal som nu är under uppsegling, så är det något som i högsta grad hör till ämnet och berör debattörerna i den här tråden.

Med de fullständigt usla bilder jag fått av interiören av Gazeligården känner jag inte till att det skulle gjorts något "olovligt byggande" där.

Därför har jag inte överklagat.

Resten av dina påståenden är dina egna fantasier och när du framställer dessa som saninngar så är du fullkomligt ohederlig. Att jag gjort upp med någon är ren lögn och något som du faktiskt hittat på. Källa tack!
Citera
2020-01-25, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Med de fullständigt usla bilder jag fått av interiören av Gazeligården känner jag inte till att det skulle gjorts något "olovligt byggande" där.

Därför har jag inte överklagat.

Resten av dina påståenden är dina egna fantasier och när du framställer dessa som saninngar så är du fullkomligt ohederlig. Att jag gjort upp med någon är ren lögn och något som du faktiskt hittat på. Källa tack!

Här är texten från annonsen på AirBnB gällande Gazeliigården:

Two bedrooms, living room, fully equipped kitchen and bathroom
Lime stone house built in 1824. The house is often referred to as "The Mansion".

Separate entrance and is situated close to swimming area and many outdoor activities such as horseback riding, boule, fishing and museums.

Comfortably furnished and perfect for a family of 3 people. One extra guest bed can be provided if wanted. The area is very child friendly.

The kitchen is fully equipped with dishwasher, combined stove/oven and washing machine. The bathroom has floor heating and a bath tub/shower. The apartment was fully renovated in 2016.

There is plenty of room for parking.

Sen kan man ju dra sina egna slutsatser, men det verkar du vara oförmögen till. Interiörbilder från övervåningen på Gazeliigården:

https://forumbilder.com/i/roua
https://forumbilder.com/i/rouU
https://forumbilder.com/i/rouI
https://forumbilder.com/i/rou8

Fina tydliga foton eller hur? Övervåningen på Gazelligården, som ägs av Nujen Media AB, har rustats upp och annonseras ut för uthyrning. En sidoverksamhet som Özz ägnar sig åt alltså, han är den som som står för Nujen Media AB. Och den tar han givetvis upp i sin bokföring. Fråga revisor Nilsson på fastlandet.

Att det i annonsen inte finns några foton på undervåningen är ganska naturligt. Där ska ju Tingstäde Teater upprättas. Özz behöver bara fixa lite "ljud och ljus" osv osv i artikel i din lokaltidning. Och under tiden kan den som ett komplement till Villa Zetterling hyras som "eventlokal" för ett större sällskap. Eller också finns redan "ljudet och ljuset" där och det är bara att köra på.

Taxeringsvärde= 0. Ändrad användning: JA.
Citera
2020-01-25, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller

Vad vet du egentligen om vilka som läser eller inte läser här. Den där sista fetade var ju vad jag gissar en spekulation upphöjd till sanning? Eller vet du detta?

Självklart vet jag inte exakt vilka personer som läser denna tråd. Men eftersom Flashback är det absolut mest lästa forumet i Sverige (och även i grannländerna) så behöver man ju inte vara raketforskare för att förstå att personer från diverse myndigheter kollar här. Du är liksom inte ute på nåt smalt diskussionsforum på Darknet precis. Hoppas du inte tror det.

Självklart läser många utan att för den skull skriva.
Citera
2020-01-25, 22:33
Medlem
I denna tråd finns några inlägg från slutet av juni där det finns refererat de protokoll som regionens tjänstemän upprättade vid besiktning den 16 maj av alla tre fastigheterna, liksom beslut i två ärenden. För två av fastigheterna (Skolan resp Villa Zetterling) upprättades förelägganden för ägarna (Özz & Debbie) att ansöka om bygglov för ändrad användning. De föreläggandena överklagades till Länsstyrelsen i mitten av juli, men inget verkar ha hänt där sen dess.

För den tredje fastigheten (Gazeligården / "teatern") utfärdades av någon okänd anledning inget motsvarande föreläggande, trots att där också torde ha skett "ändrad användning". Det ärendet anges ännu i regionens diarium som "under utredning". Dock har inget hänt i det ärendet sedan mitten av maj, då inspektionsprotokollet upprättades.

(Det handlar alltså i ärendena inte om någon förändrad byggnation, utan enbart ändrad användning, vilket i sig är bygglovspliktigt).

Det är väl närmast tjänstefel att ha ett pågående ärende där inget händer under under åtta månader? En JO-anmälan skulle säkert leda till kritik av regionen.

Man kan ju fråga sig varför det tagit stopp i hanteringen både i Länsstyrelsen och Regionen i just dessa ärenden? Förekommer det påtryckningar från högre ort?

Apropå Region Gotland så stormar det just nu kring Regionstyrelsens ordförande (c) som anklagas för att ha överskridit sina befogenheter. Miljö o byggnämndens ordförande är från samma parti (c)... Länsstyrelsen fick en ny chef (landshövding) i somras, som tidigare var aktiv (bl a partisekreterare) i samma parti (c)...

Tillägg:
Ur tillsynsprotokollet från fastigheten Skolan/ Sockenmagasinet:
"Byggnader på fastigheten är föremål för utredning, vad gäller olovlig åtgärd som, avser ändrad användning av skolan och sockenmagasinet för bostadsändamål och uthyrningsverksamhet. "

Ur tillsynsprotokolket från fastigheten Gazeligården (teatern):
"Byggnaden på fastigheten är föremål för utredning vad gäller olovlig åtgärd som avser ändrad användning från samlingslokal till uthyrningsverksamhet som innefattar tillfälligt vistelse under hela året. Till protokollet bifogas bildupptagning från platsen. Bilder är tagna invändigt i byggnaden inom entréplan och vindsplan. "

Ur föreläggande avseende Skolan/ sockenmagasinet:
"Ansökan ska omfatta ändrad användning från skola till bostad samt ändrad användning från sockenmagasin till bostad."

Ur föreläggande avseende "Villa Zetterling" (militärförrådet):
"Ansökan ska omfatta ändrad användning från bostad till uthyrningsverksamhet för tillfällig vistelse."
Senast redigerad av Enne 2020-01-25 kl. 23:09. Anledning: tillägg
Citera
2020-01-26, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Här är texten från annonsen på AirBnB gällande Gazeliigården:

Two bedrooms, living room, fully equipped kitchen and bathroom
Lime stone house built in 1824. The house is often referred to as "The Mansion".

Separate entrance and is situated close to swimming area and many outdoor activities such as horseback riding, boule, fishing and museums.

Comfortably furnished and perfect for a family of 3 people. One extra guest bed can be provided if wanted. The area is very child friendly.

The kitchen is fully equipped with dishwasher, combined stove/oven and washing machine. The bathroom has floor heating and a bath tub/shower. The apartment was fully renovated in 2016.

There is plenty of room for parking.

Sen kan man ju dra sina egna slutsatser, men det verkar du vara oförmögen till. Interiörbilder från övervåningen på Gazeliigården:

https://forumbilder.com/i/roua
https://forumbilder.com/i/rouU
https://forumbilder.com/i/rouI
https://forumbilder.com/i/rou8

Fina tydliga foton eller hur? Övervåningen på Gazelligården, som ägs av Nujen Media AB, har rustats upp och annonseras ut för uthyrning. En sidoverksamhet som Özz ägnar sig åt alltså, han är den som som står för Nujen Media AB. Och den tar han givetvis upp i sin bokföring. Fråga revisor Nilsson på fastlandet.

Att det i annonsen inte finns några foton på undervåningen är ganska naturligt. Där ska ju Tingstäde Teater upprättas. Özz behöver bara fixa lite "ljud och ljus" osv osv i artikel i din lokaltidning. Och under tiden kan den som ett komplement till Villa Zetterling hyras som "eventlokal" för ett större sällskap. Eller också finns redan "ljudet och ljuset" där och det är bara att köra på.

Taxeringsvärde= 0. Ändrad användning: JA.

Allt det du skriver är riktigt men det som Enne skriver är också riktigt.

Jag kan inte upptäcka något konkret byggande på Gazeligården som skulle vara bygglovspliktigt och jag känner till bilderna i annonsen. I bilderna från inspektionen finns andra men mycket mycket dåliga bilder och även från undervåningen. Högst sannolikt fanns det en lägenhet på övervåningen sedan innan och det är inget nybygge. På undervåningen fanns det tidigare en skolbespisning och den tycks finnas kvar ganska orörd.

Jag har inte hittat något olovligt byggande på Gazeligården men vad signaturen Enne riktigt framför finns det däremot förändrad användning.

På grannfastigheten skolan som det så kallade sockenmagasinet ligger på fanns det olovligt byggande (ombyggande av det tidigare oinredda magasinet till fritidshus) och det påvisade jag i min anmälan den 2 maj förra året. Den 3 maj beslutades en inspektion av fastigheterna men jag har faktiskt inte frågat varför och känt den frågan onödig när jag pratat med tjänsteman.

Att hålla på och göra stor sak av företeelsen "förändrad användning" har jag för egen del inte velat göra på grund av att jag tycker detta vore för futtigt och småaktigt, Den som ser saken annorlunda får för min del göra vad den vill - jag har inga större synpunkter men som sagt: Inte jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in