Citat:
Ursprungligen postat av
barfotalasse
Pengar är en värdemätare. Jag får omformulera mig så att du förstår:
Hur tror du värdet av pengarna uppstår? Genom att trycka upp så många sedlar som möjligt?
Tror du statliga löner består av skatt från andra statliga löner?
Men jag känner mig snäll idag och skall därför ge dig en lektion.
Pengar är vad medborgarna i ett samhälle kommer överens om att pengar ska vara. Men för att överenskommelsen ska fungera behöver tre viktiga funktioner uppfyllas...
-Pengarna behöver fungera som betalningsmedel, vilket betyder att alla som vi vill göra affärer med måste acceptera pengarna som betalning.
-Alla priser på varor och tjänster ska uttryckas i den enhet som vi definierar som pengar så att vi enkelt kan jämföra vad olika saker kostar.
-Pengars värde vilar på allmänhetens förtroende. Det som vi valt som pengar ska fungera som värdebevarare, det vill säga pengarnas värde ska vara stabilt över tid. Det gör det möjligt för oss att konsumera direkt eller spara pengar och konsumera vid ett senare tillfälle.
Det finns inget mål för hur mycket pengar det ska finnas i samhället. Istället har vi ett inflationsmål på 2 procent för att bevara ett stabilt värde på pengarna över tid. För att nå detta mål höjer eller sänker Riksbanken styrräntan (reporäntan).
Tror du statliga löner består av skatt från andra statliga löner?
På den här frågan skulle jag vilja att du tänkte lite själv och återkom med ett svar, jag ska sedan vägleda dig till det rätta svaret. En liten hint är att polisen exempelvis inte får in några pengar utav kunder. Lycka till med klurandet.
Allt detta är givetvis OT, men som god medborgare försöker jag upplysa en oupplyst.