2020-03-30, 22:40
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Äter du verkligen lax till det du dricker? Det gör ju knappt ens vi sossar längre.

Schälvfallet!

Citat:
Och så stavar du "självfallet" som "schälvfallet" till råga på allt.

Schälvklart!
Citera
2020-03-31, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag har helt spårat ur efter några veckors hemarbete. Jag klarar inte att vara utan den sociala kontrollen på en arbetsplats. Jag brukar börja jobba vid 9:30 och käka lunch vid 13-tiden och då blir det nästan alltid något från den lokala grillkiosken och 2-3 starköl. Det verkar som om många kollegor slutar extra tidigt när de jobbar hemma så vid 15-tiden är det nästan bara jag som är inloggad. Därför brukar jag numera röka på från 14-tiden. Jag sitter alltid i pyjamasen och jobbar fram till lunch. Då brukar jag dra på mig mjukisbyxor och en gammal trenchcoat för att gå ner till grillkiosken. Vid 15:30 stänger jag datorn och lägger mig på soffan och ser på sci-fi eller porr, rökandes dagens andra spliff. Vete tusan hur det här ska gå om det blir långvarigt!

Hur det ska gå? Njut av detta vi kallar livet. Det ända du ska tänka på att spara lite till Bali resan efter sommar.
Citera
2020-03-31, 16:04
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Om man tycker att det är roligt att jobba så är det något patologiskt fel på en. Tyder på att man har ett tämligen meningslöst liv. Troligtvis ingen hobby heller.

Att ge bort sin tid för pengar för något ickeutvecklande och nyttolöst är något man enbart gör för att man måste. Gör man det av fri vilja behöver man se över sitt meningslösa liv.

Det där är en gammal floskel. Det finns många människor som gillar sitt jobb (och att arbeta i allmänhet) samtidigt som man har gott om intressen utanför arbetsplatsen.

Det första jobbet, oavsett vilken typ av jobb, är det som bygger karaktär hos ungdomar till exempel.
Citera
2020-03-31, 16:11
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Det där är en gammal floskel. Det finns många människor som gillar sitt jobb (och att arbeta i allmänhet) samtidigt som man har gott om intressen utanför arbetsplatsen.

Det första jobbet, oavsett vilken typ av jobb, är det som bygger karaktär hos ungdomar till exempel.

Fast nu var det inte karaktär och disciplin jag avsåg. Tänker mer på oss som redan jobbat ett halvt yrkesliv. Har man inget bättre för sig än att jobba, så vidhåller jag min ståndpunkt.
Citera
2020-03-31, 16:13
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Fast nu var det inte karaktär och disciplin jag avsåg. Tänker mer på oss som redan jobbat ett halvt yrkesliv. Har man inget bättre för sig än att jobba, så vidhåller jag min ståndpunkt.

Folkhälsan hos långtidsarbetslösa talar emot ditt argument. Och det har inte bara med pengar att göra. Så fort du har tillräckligt på kontot för att betala räkningar och köpa käk så blir du, faktiskt, inte lycklig av cash.
Citera
2020-03-31, 16:24
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Folkhälsan hos långtidsarbetslösa talar emot ditt argument. Och det har inte bara med pengar att göra. Så fort du har tillräckligt på kontot för att betala räkningar och köpa käk så blir du, faktiskt, inte lycklig av cash.

Frivilligt arbetslösa finns det knappst någon statistik på, så det argumentet är inte så intressant. Dessutom är många långtidsarbetslösa folk med sämre fysisk och psykisk hälsa samt invandrare.
Citera
2020-03-31, 17:03
Medlem
Frontlinjens avatar
Ok, men nu återgår vi till det viktiga:
Berätta mer om hur ett glas gjort lunchen bättre. Om hur ni lett inombords när skype startas upp och ni är lite smålulliga.
Citera
2020-03-31, 19:08
Medlem
Under själva skypemötena är det perfekt med Irish coffee i temuggen (utan grädde). Och man kan röka hela tiden
Citera
2020-03-31, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Ok, men nu återgår vi till det viktiga:
Berätta mer om hur ett glas gjort lunchen bättre. Om hur ni lett inombords när skype startas upp och ni är lite smålulliga.

Jag har normalt sett frukostmöten, dvs. tidigt på morgonen kl 11.00 så då är jag nyvaken och har inte hunnit ordna något annat än kaffe.
Citera
2020-03-31, 22:12
Medlem
Logique88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treantprotector
Jag jobbar hemifrån och kör wake and bake det första jag gör, jobbade knappt på jobbet så är inte så mycket som behöver göras. Tjänar 49000 per månad. Jag kan det ingen annan kan på jobbet, därav ingen fattar nåt. En 8 timmarsdag hinner jag lätt på en timma. Hemma är det ju lätt värt att jobba effektivt, då får jag 23h ledighet per dygn. På jobbet måste jag ju vara där och göra mina timmar, d.v.s. låtsasjobba framför datorn. Jag klagar inte på corona.
Skulle tänka mig att väldigt många känner igen sig i den beskrivningen. Jag själv inkluderad.
Citera
2020-04-01, 16:50
Medlem
Seriös fråga, vet ni om innerst inne att era jobb egentligen är meningslösa, att det ni gör saknar betydelse och att man kan ta skypemöten etc med en klackspark för att ingen kommer ta det ni säger på allvar?

Eller anser ni att ni presterar exakt lika bra och resultatet inte på något sätt blir lidande av att ni är packade när ni jobbar?

Kör ni även bil fulla om ni behöver sticka i väg på något ärende?

Eller har ni så enkla arbetsuppgifter att dom faktiskt går att utföra till full belåtenhet även om man är dyngrak. Kan det vara bidragande orsak till att ni super? Ni är understimulerade?

Hur ser ni på att ni missbrukar förtroendet ni fått av arbetsgivaren? Känns det inte sunkigt att se honom i ögonen under en videokonferens när ni sitter och röker på i kallsonger och inte gjort ett skit mer än spela tvspel under veckan?

Ser ni på er själva som privilegierade och lyckade eller misslyckade och tragiska som har den här typen av "arbete" och har så låga förväntningar och små möjligheter till inflytande att ni lika gärna kan sitta och supa på arbetstid?

En del av er i tråden ser ner lite på folk som tvingas vara nyktra och jobbar i blåställ, varför gör ni det?

Ser ni någon större skillnad, egentligen, på det ni gör och en lönebidragare som är anställd av parförvaltningen för att plocka skräp men som sätter sig i en solig glänta och plockar fram några 10,2or ur varseljackan? Vad är skillnaden i så fall?

Tycker inte era fruar att ni är ganska tragiska och tvivlande inför att ni har ett betydelsefullt arbete?

Var drar ni gränsen mellan alkoholism och "guldkant på tillvaron"?
Senast redigerad av rotebro-conny 2020-04-01 kl. 16:55.
Citera
2020-04-01, 16:53
Medlem
Citat:
Seriös fråga, vet ni om innerst inne att era jobb egentligen är meningslösa, att det ni gör saknar betydelse och att man kan ta skypemöten etc med en klackspark för att ingen kommer ta det ni säger på allvar?

Eller anser ni att ni presterar exakt lika bra och resultatet inte på något sätt blir lidande av att ni är packade när ni jobbar?

Kör ni även bil fulla om ni behöver sticka i väg på något ärende?

Eller har ni så enkla arbetsuppgifter att dom faktiskt går att utföra till full belåtenhet även om man är dyngrak. Kan det vara bidragande orsak till att ni super? Ni är understimulerade?

Hur ser ni på att ni missbrukar förtroendet ni fått av arbetsgivaren? Känns det inte sunkigt att se honom i ögonen under en videokonferens när ni sitter och röker på i kallsonger och inte gjort ett skit mer än spela tvspel under veckan?

Ser ni på er själva som privilegierade och lyckade eller misslyckade och tragiska som har den här typen av "arbete" och har så låga förväntningar och små möjligheter till inflytande att ni lika gärna kan sitta och supa på arbetstid?

Ser ni någon större skillnad, egentligen, på det ni gör och en lönebidragare som är anställd av parförvaltningen för att plocka skräp men som sätter sig i en solig glänta och plockar fram några 10,2or ur varseljackan? Vad är skillnaden i så fall?

Tycker inte era fruar att ni är ganska tragiska och tvivlande inför att ni har ett betydelsefullt arbete?

Det gäller att hitta Ballmers peak.
Googla det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in