2020-03-29, 18:03
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Här är tråden där vi delar med oss om erfarenheter av att förgylla arbetet vid hemmakontoret genom att ta ett fint glas vin till lunchen. Eller kanske en kall öl på den soliga verandan?

Släpper vi på normer vi inte egentligen vill följa när kollegorna inte är med?

Har det lett till att du fått kommentarer om att du sluddrat på webbmötet, när det blev tre glas istället för bara ett?

Lagar jäkligt god mat nu när jag jobbar hemifrån och har tid. Tar god dryck till maten, men inte så jag blir påverkad. Man skulle kunna jämföra att jag lever som en vanlig fransos som dricker vin till lunchen. (Ni som varit i Frankrike och sett fransoser luncha på sin lunchrast vet..)

"Kontinentala vanor" har jag tid med nu. Börjar fundera på om arbetssättet skulle kunna fortsätta även efter pandemin, det är riktigt nice!
Citera
2020-03-29, 18:05
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Hur menar du att jag skjuter mig i foten? Tråden handlar om krökande på arbetstid och det inbillar jag mig hör till en svunnen tid att människor med lägre utbildning går runt småpackade på sina arbeten.

Eller har du något som stödjer motsatsen?

Förresten så som medelklassen och uppåt super nu för tiden är jag skeptisk till om ens övrigt drickande är så mycket större hos gruppen lågutbildade. Och där måste man väl även ta hänsyn till att mer än hälften av akademikerna som är sjukskrivna är det för psykiska problem och använder psykofarmaka i stället för alkohol för att klippa av ångesttopparna och om det inte är sämre än att ta en sup efter jobbet.

Eller syftar du på det jag skrev att många akademiker inte gör någon större nytta på sina jobb? Det är väl uppenbart om du läser tråden.

Någon timmas jobb + vara lite småpackad kan väl knappast räknas som speciellt kvalificerat arbete som utförs?

Det låter inte som ett värdigt liv och meningsfull tillvaro i alla fall, att inte ens orka få på sig ett par byxor, sitta och spela tv-spel, titta på gamla serier på netflix om dagarna och tycka att det är höjden av lycka att kunna vara halvtankad mitt på dagen en vardag. Om inte ambitionen är högre än så förstår jag inte varför man brände fem år av sitt ungdomsliv på studier.

Jag reagerade på ditt ökända agg mot akademiker och pekade på faktumet att de lågutbildade knappast dricker mindre på sina arbeten (varken historiskt eller nu) tycker du valde fel ämne att hitta något att attackera akademiker för, hela området alkoholintag under arbetstid blir liksom självmål när det kommer till lågutbildade vs akademiker.
Citera
2020-03-29, 18:12
Medlem
Under Corona så märker jag att gott som samtliga förhandlingar och även generellt affärssnack flyter på bra mycket bättre under eftermiddagarna.

Två goda pilsner och en jäkel till en god hemlagad lunch i kostym. En försvenskad Don Draper.
Citera
2020-03-29, 18:19
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miles3
Vad är en "diesel"-frukost?
Den lukt – andedräkt – man producerar dagen efter benämns ”diesel” i mina trakter.

Just återställare är inte min grej. Men i svåra fall upplever jag det som att frukost, plus morgonkaffe mm, SMAKAR diesel.

Poängen är att det enligt min mening är otillbörligt att ens riskera att lukta diesel på jobbet. Men om man jobbar hemifrån … så känns det plötsligt som helt andra regler gäller …
Citera
2020-03-29, 18:20
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Blåställsknegare här! Jag unnar er verkligen att slappa er genom dagarna om ni mår bättre av det. Själv hade jag förfallit totalt, Netflix och mackor räcker det med på kvällen för min egen del, tycker och har alltid tyckt att det är uppfriskande att åka ut och jobba på morgonen.. visst finns det sämre dagar, men rent generellt.

Jobbade som många av er för några år sedan, men jag saknade verkligen att vara ute i det fria och sköta mig själv, så lade ned den karriären och hoppade på hantverket igen.

Det förutsätter förstås att man trivs med kollegor och arbetsuppgifter. Om man tycker att det är så underbart att vara hemma, är man inte på fel arbetsplats då?

Om man tycker att det är roligt att jobba så är det något patologiskt fel på en. Tyder på att man har ett tämligen meningslöst liv. Troligtvis ingen hobby heller.

Att ge bort sin tid för pengar för något ickeutvecklande och nyttolöst är något man enbart gör för att man måste. Gör man det av fri vilja behöver man se över sitt meningslösa liv.
Citera
2020-03-29, 18:22
Medlem
Jesus...märker här att jobba hemma inte är för alla 😂 hoppas ni snart är åter på kontoret, för allas skull.
Citera
2020-03-29, 18:28
Medlem
Doktorphils avatar
jobbade hemifrån en dag veckan som varit
till lunch vart det sill & potatis , iskall nubbe & öl .
Kan inte dricka annars då jag jobbar på bygge
Citera
2020-03-29, 19:37
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Om man tycker att det är roligt att jobba så är det något patologiskt fel på en. Tyder på att man har ett tämligen meningslöst liv. Troligtvis ingen hobby heller.

Att ge bort sin tid för pengar för något ickeutvecklande och nyttolöst är något man enbart gör för att man måste. Gör man det av fri vilja behöver man se över sitt meningslösa liv.

Mycket möjligt att man behöver mer produktiva roliga saker på sin fritid, det säger jag inget om. Men här var det ju mer hur folk romantiserar att sitta med Netflix i morgonrock, det ser jag inte riktigt charmen med, ännu mindre att man har ett mer meningsfullt liv.
Citera
2020-03-29, 19:57
Medlem
Ja det har blivit en del vinluncher här hemma under corona och videokonferenser kör jag förstås utan kamera eftersom ljudkvaliteten blir bättre då

(ja inte så mycket videokonferens då förstås men audiokonferens)
Citera
2020-03-29, 20:20
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engodcevap
Det skapas alltså en tråd om att ni kan ta ett glas vin eller en öl på dagen för att ni jobbar hemma, är det så spektakulärt? Är det så mycket mer spännande än att ta ett glas efter jobbet?

Det är på samma nivå som att nån skapar en tråd om att jobba hemma och kunna dra en runk när som helst.

Släpp aldrig din vaksamhet!

Det pratas om så mycket onödigt på FlashBack. Nästa steg är att du ger dig ut på gatorna. Överallt finns det människor som i grupper pratar om helt onödiga saker. Konfrontera dem och förklara hur onödigt deras prat är.
Citera
2020-03-29, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det är ju inte utan anledning att landets terapimottagningars väntrum är till bredden fyllda med havererade akademiker och psykisk sjukdom är orsaken till mer än hälften av sjukskrivningarna.

Eller som här att man kastar sig över flaskan det första man gör med sin nyfunna frihet.

Det tråkiga är ju bara att det är vi övriga som via skatten eller högre priser på varor och tjänster i slutändan får betala för dom här fas-3 jobben för intellektuella där dom går och slår dank halva dagarna.

Det behövdes fan en pandemi för att jag nån gång skulle hålla med dig!

Halvt på ämnet: jobbar själv inom byggsvängen. Men tror att få dricker alls under arbetstid. Du blir hemskickad direkt.

Sen händer det ju att man kommer bakis. Det har ju hänt, tyvärr.
Citera
2020-03-29, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Släpp aldrig din vaksamhet!

Det pratas om så mycket onödigt på FlashBack. Nästa steg är att du ger dig ut på gatorna. Överallt finns det människor som i grupper pratar om helt onödiga saker. Konfrontera dem och förklara hur onödigt deras prat är.

Nej. Man tar sitt ansvar och stannar hemma. För sina medmänniskors skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in