2020-03-28, 16:02
Medlem
Frontlinjens avatar
Här är tråden där vi delar med oss om erfarenheter av att förgylla arbetet vid hemmakontoret genom att ta ett fint glas vin till lunchen. Eller kanske en kall öl på den soliga verandan?

Släpper vi på normer vi inte egentligen vill följa när kollegorna inte är med?

Har det lett till att du fått kommentarer om att du sluddrat på webbmötet, när det blev tre glas istället för bara ett?
Citera
2020-03-28, 16:10
Medlem
Haha! Jag älskar tråden redan. Ska bli kul att se svaren...

Jag arbetade hemifrån under några månader en tid tillbaks,

Jag suddade ut gränserna mellan arbete och privatliv relativt snabbt.
Inom 3 dagar drog jag endast på skjortan vid videosamtal med kollegor, med kalsonger som övrig klädsel och vin i kaffekoppen.

Blev lite väl bekväm så det höll inte riktigt för min del. Det handlar väl mycket om att ha strikta rutiner, bestämd arbetsplats i hemmet osv. Det hade då inte jag
Citera
2020-03-28, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NAZISMisMYreligion
Haha! Jag älskar tråden redan. Ska bli kul att se svaren...

Jag arbetade hemifrån under några månader en tid tillbaks,

Jag suddade ut gränserna mellan arbete och privatliv relativt snabbt.
Inom 3 dagar drog jag endast på skjortan vid videosamtal med kollegor, med kalsonger som övrig klädsel och vin i kaffekoppen.

Blev lite väl bekväm så det höll inte riktigt för min del. Det handlar väl mycket om att ha strikta rutiner, bestämd arbetsplats i hemmet osv. Det hade då inte jag

Haha vin i kaffekoppen den var bra. Gäller att kunna återgå till arbetet sen och släppa den vanan bara.
Citera
2020-03-28, 17:25
Medlem
0.1.1.2.3.5.8.13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Här är tråden där vi delar med oss om erfarenheter av att förgylla arbetet vid hemmakontoret genom att ta ett fint glas vin till lunchen. Eller kanske en kall öl på den soliga verandan?

Har det lett till att du fått kommentarer om att du sluddrat på webbmötet, när det blev tre glas istället för bara ett?

Jag var övermodig första veckan, trodde att jag kunde jobba bäng. Det kunde jag inte. Överförde 100K i stället för 10K. Såg visst fel på decimalplaceringen. Svettigt!
Citera
2020-03-28, 17:45
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0.1.1.2.3.5.8.13
Jag var övermodig första veckan, trodde att jag kunde jobba bäng. Det kunde jag inte. Överförde 100K i stället för 10K. Såg visst fel på decimalplaceringen. Svettigt!

Aha, kärvt läge!

Mina egna erfarenheter är hittills goda. En bättre lunch med ett glas rött blir höjdpunkten på dan.

Ingen har märkt något, men jag var jävligt nära att passera i bild med en tompava i handen.
Citera
2020-03-28, 17:55
Medlem
JanTalibans avatar
Vinlunch? Nä!

För min del kan det nog hellre bli ”diesel”-frukost. Fast då får man fan se till att inte jobba med norrmän. Norrmän har nämligen ett funktionsfel som gör att de hetsringer kl 7 på morgonen och har en massa på gång.

Man kan också ha grogg-stängt på eftermiddagen. Nackdelen är att detta är just den tid då IT-nördarna drar igång sina aktiviteter på allvar. Tur i oturen är dock att IT-nördar aldrig någonsin RINGER. Och dessutom aldrig har behov av att man ska fatta vad de säger.
Citera
2020-03-28, 17:57
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen

Någon öl och en nubbe malörtsbrännvin har jag nog satt i mig under de här hemmajobbarveckorna. Kollegorna gnäller om hur tråkigt det är att jobba hemma men jag tycker det är störtskönt
Citera
2020-03-28, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Någon öl och en nubbe malörtsbrännvin har jag nog satt i mig under de här hemmajobbarveckorna. Kollegorna gnäller om hur tråkigt det är att jobba hemma men jag tycker det är störtskönt

Körde grosshandlarlunch i fredags var trevligt
Citera
2020-03-28, 19:38
Medlem
godboys avatar
Ha ha, denna tråd kan bli guld. Just nu jobbar jag inte hemma så mycket, men gör det normalt rätt ofta då jag jobbar 50% kliniskt och 50% på universitetet. Tycker det är rätt okej att jobba hemma, bara man har en bra set-up. DVS en bra arbetsstation, och det har jag jag. Visst har det hänt det att man tagit en pilsner till lunchen, även att man gjort annat än man borde på arbetstid, ser det dock inte som ett problem, för ibland har jag gjort jobbsaker på fritiden.

Inget problem att ta en pilsner eller glas vin till lunchen om man vill det, jag har ju varit mycket utomlands och man behöver inte komma längre än till England för en mer avslappnad inställning till alkohol. Så länge man gör det man ska så är det inga bekymmer, och självklart skall man ju inte hälla i sig massvis med öl/vin.

Hade skypemöte med England och Frankrike i veckan, och de jobbade också hemma, mötet var precis efter lunch och fransyskan satt och sippade på ett glas rött under mötet. Detta fick mig och engelsmannen att hämta varsin pilsner och vi skålade för ett gott möte när vi var klara.
Citera
2020-03-28, 19:47
Medlem
Det skapas alltså en tråd om att ni kan ta ett glas vin eller en öl på dagen för att ni jobbar hemma, är det så spektakulärt? Är det så mycket mer spännande än att ta ett glas efter jobbet?

Det är på samma nivå som att nån skapar en tråd om att jobba hemma och kunna dra en runk när som helst.
Citera
2020-03-28, 19:52
Medlem
Sonny00s avatar
Jag har helt spårat ur efter några veckors hemarbete. Jag klarar inte att vara utan den sociala kontrollen på en arbetsplats. Jag brukar börja jobba vid 9:30 och käka lunch vid 13-tiden och då blir det nästan alltid något från den lokala grillkiosken och 2-3 starköl. Det verkar som om många kollegor slutar extra tidigt när de jobbar hemma så vid 15-tiden är det nästan bara jag som är inloggad. Därför brukar jag numera röka på från 14-tiden. Jag sitter alltid i pyjamasen och jobbar fram till lunch. Då brukar jag dra på mig mjukisbyxor och en gammal trenchcoat för att gå ner till grillkiosken. Vid 15:30 stänger jag datorn och lägger mig på soffan och ser på sci-fi eller porr, rökandes dagens andra spliff. Vete tusan hur det här ska gå om det blir långvarigt!
Citera
2020-03-28, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
För min del kan det nog hellre bli ”diesel”-frukost.

Vad är en "diesel"-frukost?

Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Tur i oturen är dock att IT-nördar aldrig någonsin RINGER.

Sant. Tyvärr så finns det folk som ringer till oss. Förstår verkligen inte personer som ringer för allehanda småsaker som varken är brådskande eller kräver personlig kontakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in