2020-03-31, 22:51
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Jahapp.

Vi börjar få resultatet.

En global pandemi.
Rekord i antal döda i flera länder bland annat Iran,Spanien,USA,England...
200 döda i Sverige nu. TVÅ HUNDRA (!!!)
IVA/Vårdplatserna i Stockholm är FULLA nästa vecka redan.
Över 400 nya fall idag och då testar vi knappt folk.

Tack Tegnell. Tack Socialdemokraterna. Tack alla ni inavlade jävla parasiter som röstar på S.
Nej, vi börjar inte få resultatet, detta är bara en försmak.
Hur är det Tegnells fel att kineser sprider virus gång på gång?
Citera
2020-03-31, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Tar för lång tid att lira med flockimmunitet teoremet, speciellt nu när 70 procent av svenskarna kör extrem självkarantän.

Kommer ta 6 år att uppnå flockimmunitet, då finns inga OECD länder kvar.

Självkarantän under hela -20, och så har vi ett bromsvaccin. Det är det enda vi skall göra.

Jämför med HIV, ingen flockimmunitet och ett bromsvaccin som besegrade det.
Fast man behöver inte 70%. Det är ingen definitiv gräns. 10% är bättre än inget, 30% är ännu bättre, och någonstans där kommer spridningen att ha bromsat ner så mycket att kurvan håller sig under det som hälsovården kan hantera, fastän samhället är igång som vanligt.

Förhoppningsvis hittar man någon form av antiviral, men att man ska hitta ett vaccin som är säkert nog för massvaccinering av friska barn och unga kräver årtionde av testning, eftersom det är vanligt med allvarliga bieffekter i experimentella vaccin.

Det var lite skillnad på HIV. Där jobbade man i många årtionden, och det var en dödsdom för alla som fick det. Det är däremot inte etiskt försvarbart att vaccinera friska barn med ett nästa otestat vaccin, för en sjukdom med nästan obefintlig dödlighet för barn.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Ja, men du jämför med Italiens siffror och när vi inte når upp till samma katastrof så skyller du på mörkning i Sverige. Som om Italien fått med alla sina döda i siffrorna i kaoset. Nej.

Så att skylla på mörkning för att du märker att vi inte följer Italiens kurva är bara lågt.

Jag skrev faktiskt:
"Så det kan vara en av anledningarna till att det ser ut som det gör."
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Jag tror man kan ha ett kontrollerat resande innan vaccin som ligger långt bort. Dvs kontroll i såväl utrese som inreselandet. Det blir i liten skala och med viktiga affärsresenärer först. I alla fall när man börjat implementera den koreanska taktiken

Ja det tror jag, kanske diplomater och höga tjänstemän, speciellt nu när vi lyckats utveckla snabb test.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nej, dess värre är det IVA-platserna/respiratorerna som det främst handlar om. Jag önskar att jag kunde dela din optimism men det är svårt. Stockholm kan som mest bygga ut kapaciteten från 100 IVA-platser till 300, och man försöker inte ens öka det mer. Jag beräknar att behovet när det är som värst (vid peaken) skulle behövas ca 2000 IVA-platser.

Står inte så i artikeln dock, du kan väl citera?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Men riskerar jag inte att utveckla värre symptom? Jag får andas med bröstet i mina skov..Sen går det över och jag har mer eller mindre normal andning igen.

Problemet är att andningen i vilopuls går inte igenom tillräckligt bra så jag känner en syrebrist som kompenseras med bröstandningar.
Förstår. Är ju ingen läkare men kolla med Kry och Mindoktor. Där kan du i alla fall få prata med någon och har du astma diagnostiserat sedan tidigare kanske du kan få utskrivet någon vassare kortisonbehandling som dämpar inflammation, även om dom inte kan lyssna på lungorna. Du har ingen egen PEF-mätare? Då kan man göra en egen bedömning om hur luftrören beter sig.
Tack och lov har inte coronaviruset sabbat för digitala läkare än och jag som brukar vara kritisk till dessa annars, är väldigt glad att dom finns just nu...
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det är ingen felbedömning.

Unga dör i undantagsfall. Inte ens en promille av de döda är barn. Varje fall är tragiskt.

Ingen förbjuder barn från att åka i trafiken.

Hur fan vet du det?
Har du överhuvudtaget försökt att ta reda på vad som egentligen hände i Kina?
Och vad som händer just nu i Iran?
Eller läser du bara aftonbladet?
Gör åtminstone ett enda litet vettigt försök att hitta sanningen, det går ganska fort om man bara försöker. Google är din vän.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Ja och då vet ju inte sverige hur spridningen ser ut.

Nej myndigheterna vet inte hur smittspridningen ser ut, det stämmer. Där skiljer sig inte Sverige från andra länder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Man sätter upp ett kvantitativt mål och en tidsram ifall man gör en sådan sak. Exempelvis så stänger man ner allt i 3 veckor. Om spridningen inom 3 veckor har minskat med 75% så lättar man lite på restriktionerna. Har det inte minskat så förlänger man karantänen.
På det sättet kommer folk att vara starkt motiverade att motverka smittspridning. Naturligtvis kan man inte släppa alla restriktioner över en natt när man tar bort dem utan det måste gå stegvis. Man kan till exempel dela in landet i regioner. Då kan man släppa på karantänen i de regioner som har uppnått målen och resten får ha kvar karantänen. Naturligtvis kan man komplettera med en mängd andra åtgärder som att ställa krav på butiker, kollektivtrafik och arbetsplatser för att stoppa smittspridning. Alla som måste jobba utanför hemmet under karantän bör naturligtvis bära skyddsutrustning.

Korrekt, hur svårt är det att förstå detta, och jag tror även det är det minst oekonomiska utöver minskade dödsfall
Citera
2020-03-31, 22:53
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Kan gå riktigt snabbt oxå, låt säga att det blir Moderna Inc som får till nåt, dom säljer på licens och sen blir det billig generica

Vi kommer alla vara vaccinerade inom ett år.

Jo fast känns som det kommer ta ett bra tag ändå..

The trial will enroll 45 healthy adults ages 18 to 55. Each will receive two shots, 28 days apart. Moderna calls the vaccine mRNA-1273.

Three different doses will be tested — each in 15 people

The participants will be followed for a year, but Stéphane Bancel, the chief executive of Moderna, said in an interview that safety data would be available a few weeks after the injections were given. If the vaccine then appears safe, he said, Moderna will ask the Food and Drug Administration for permission to move ahead to the next phase of testing even before the first stage is finished.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Som Kina under stora språnget. Exporterade matvaror. Inom landet svälte tiotals miljoner och dog.

Diktatorer älskar att visa upp sig.
Ja, titta vad vi "svälter" i Ryssland:

https://www.youtube.com/watch?v=MTr0UwVijUQ
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
För några veckor sedan skrek superförnekarna att detta var en "förkylning" och jag blev kallad "rysstroll" när jag försökte förklara allvaret i denna nya sjukdom, dom flesta av dom är inte länge kvar i tråden. Helt sjukt nu när några veckor gått och man ser var vi är.

Önskar folk hade förstått allvaret tidigare!
Nej, det är ingen förkylning, men symptomen är liknande och ja, du är ett rysstroll eller någon annan sorts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in