2020-03-31, 22:48
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nu är det allvar på riktigt. Våra värsta beräkningar besannas, enligt nya interndokument som Region Stockholm tagit fram. Sjukvården i Stockholm kollapsar om en vecka.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BRK34E/sa-ska-stockholm-hantera-overfulla-sjukhus--om-en-vecka

Det hela stämmer exakt med min beräkning att sjukhusen i Stockholm kollapsar om ca 1 vecka. Då krävs ca 400 intensivvårdsplatser i Stockholm, vilket är mer än de 300 man som maximalt kan skaka fram. Förra veckan stod Anders Tegnell i TV och mer eller mindre lovade att det maximala antalet intensivvårdspatient i Stockholm vid ett och samma tillfälle skulle bli 250.

Analys:
- Kan det vara detta som gjort att Folkhälsomyndigheter idag tillsätter en Rådgivande referensgrupp?
- Kan det vara detta som gjort att vi idag inte sett röken av Anders Tegnell?
- Kan det vara detta som gör att regeringen nu ger FHM i uppgift att öka testningen extremt mycket?

Lite highlights ur artikeln ovan:
- Om en vecka väntas platserna på Stockholms sjukhus vara fullbelagda.
- Vårdcentralerna förbereds på att börja ta över ansvaret för regionens coronapatienter.
- Läkare från primärvården snabbutbildas för att vårda döende patienter i deras egna hem.
- Enligt prognosen som omskrivs i handlingarna tar platserna slut den 7 april.
- Maxantalet sjukvårdsbehövande, den så kallade peaken, väntas infalla den 29 april.

Mina damer och herrar, vi går mot en samhällskollaps. Tiden mellan 7 april och 29 april är 22 dagar. Och sen ska vi ner på andra sidan också.

Fy fan. Känns som det ultimata sättet att spara pengar, ljug, smitta alla och låt dem dö hemma. Köp inte in något extra, inte ens munskydd.
Citera
2020-03-31, 22:49
Medlem
Knuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Du verkar vara en härlig typ,
Vi kanske ska ses och luncha tillsammans.
Föredrar dock ett glas rött, men i övrigt ser jag inga hinder.

Absolut, jag bjuder
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Vem minns när Epstein sa 200 döda om dagen vid denna tid..?
Jo jag minns!!!

Du har ju som vanligt alla fel på dina fakta.
Några få dagar kvar tills vi når de siffrorna. Du kan kolla wiki Italy Outbreak engelska sidan så ser du dag för dag. Vi följer Italiens kurva ganska på pricken.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Jahapp.

Vi börjar få resultatet.

En global pandemi.
Rekord i antal döda i flera länder bland annat Iran,Spanien,USA,England...
200 döda i Sverige nu. TVÅ HUNDRA (!!!)
IVA/Vårdplatserna i Stockholm är FULLA nästa vecka redan.
Över 400 nya fall idag och då testar vi knappt folk.

Tack Tegnell. Tack Socialdemokraterna. Tack alla ni inavlade jävla parasiter som röstar på S.

sKylLER en GlObAL pAnDEMi pÅ Socialdemokraterna.

GG.
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
När vi börjar öppna upp världen igen och trycker på restart kommer vi förhoppningsvis ha ett vaccin.
Jag tror man kan ha ett kontrollerat resande innan vaccin som ligger långt bort. Dvs kontroll i såväl utrese som inreselandet. Det blir i liten skala och med viktiga affärsresenärer först. I alla fall när man börjat implementera den koreanska taktiken
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Återigen. Färre än en nanopromille av alla smittade/döda är de här undantagen. De är linsom undantag som bekräftar reglerna.

Och vad hade de för genetiska fel? Ingen vet, men uppenbarligen blev de så sjuka och fick andra problem och dog, vilket är tragiskt i sig, men egentligen helt ovodkommande för hur farligt viruset är.
Varför är det ovidkommande? Vad jag vet så har det bara spekulerats kring att barn inte kan bli allvarligt sjuka av viruset. Ser man till statistiken så är antalet döda bland barn - hittills - lågt, men det finns inget som säger att det kan komma att ändras. Vem vet om barn blir allvarligt sjuka av viruset långt senare och att de barn som dör av det nu helt enkelt tillhör en liten procent som dör tidigt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Sverige har 200 döda för tjugo minuter sedan så hade ju rätt? Antagligen på pricken vilket är helt otroligt. Jag sa 200döda på torsdag dygnet ellerhur!

Jävlar i helvete vad falsk du är!!!
Du sa 200 OM DAGEN!
Och så anklagar du politiker för att ljuga.
Du är ju fan större hycklare än politiker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Ja precis. Därför är flockimmunitet att föredra. Precis som FHM tidigt var inne på. Mycket bra.

Men det förutsätter att flocken blir immun, eller hur?
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Ja och då vet ju inte sverige hur spridningen ser ut.
Vi vet dock att spridningen skulle öka ifall alla med symptom skulle springa runt lösa, i jakt på tester, svar och annat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.hog
Ni som vill att vi ska låsa in oss och stänga ner samhället, vad kommer hända när samhället öppnar upp igen? Kommer viruset vara borta? Kommer vi i så fall vara av med alla andra virus eftersom vi har karantänat bort det? Viruset är här för all framtid och det är kinesernas och endast kinesernas fel.

Man sätter upp ett kvantitativt mål och en tidsram ifall man gör en sådan sak. Exempelvis så stänger man ner allt i 3 veckor. Om spridningen inom 3 veckor har minskat med 75% så lättar man lite på restriktionerna. Har det inte minskat så förlänger man karantänen.
På det sättet kommer folk att vara starkt motiverade att motverka smittspridning. Naturligtvis kan man inte släppa alla restriktioner över en natt när man tar bort dem utan det måste gå stegvis. Man kan till exempel dela in landet i regioner. Då kan man släppa på karantänen i de regioner som har uppnått målen och resten får ha kvar karantänen. Naturligtvis kan man komplettera med en mängd andra åtgärder som att ställa krav på butiker, kollektivtrafik och arbetsplatser för att stoppa smittspridning. Alla som måste jobba utanför hemmet under karantän bör naturligtvis bära skyddsutrustning.
Citera
2020-03-31, 22:50
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Som sagt fördelning av IVA-patienter pågår redan i landet. Och det är säkert så att de har en plan för att fördela kring närliggande regioner i första hand.

Artikeln kring sjukvårdsplatser i Stockholm är framför allt som ligger inne för vård men inte IVA-vårdas. De tar upp betydligt fler platser.

Nej, dess värre är det IVA-platserna/respiratorerna som det främst handlar om. Jag önskar att jag kunde dela din optimism men det är svårt. Stockholm kan som mest bygga ut kapaciteten från 100 IVA-platser till 300, och man försöker inte ens öka det mer. Jag beräknar att behovet när det är som värst (vid peaken) skulle behövas ca 2000 IVA-platser.
Citera
2020-03-31, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
"En 13-årig tonårsojke i London har dött till följd av coronaviruset, skriver Sky News. Det är landets yngsta dödsoffer.

Enligt tidningen hade pojken inga kända underliggande sjukdomar."

Tycker det är alltfler fall av yngre. Har viruset muterat?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

En snabb googling på brittisk media visar att den 13-åriga pojken har ett afrikanskt (troligtvis somaliskt?) namn. Och på nytt föds misstankar om vissa folkslag har något som gör dem extra utsatta för coronaviruset?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in