2020-03-31, 18:19
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meduzan2013
Är fastanställd på heltid, Nu vill företaget dra ner alla till 65 %. Får man ens göra så utan förvarning? Är de någon corona lag ja missat?

Ny lag. Har inte exakta siffror men du kommer få mer betalt än de 65% du kommer arbeta.
Citera
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Jag antar att du använder ansiktsmask de ggr du behöver gå ut?

Jag behöver inte gå ut. Alltså går jag inte ut.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Jag har hört det med och hänvisar till:

Vet inte vilken studie som avses, men du kanske kan försvara ditt påstående här mot argumentet "inte 0.66 procent utan 20 procents dödlighet" som görs här ovan?

Siffran 0,66 procent kommer härifrån:

Citat:
Estimates of case fatality ratio from international cases stratified by age were consistent with those from China (parametric estimate 1·4% [0·4–3·5] in those aged <60 years [n=360] and 4·5% [1·8–11·1] in those aged ≥60 years [n=151]). Our estimated overall infection fatality ratio for China was 0·66% (0·39–1·33), with an increasing profile with age.

https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30243-7/fulltext
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
https://www.medicalnewstoday.com/articles/live-updates-coronavirus-covid-19#3

Någon dödlighet på 20% tror jag inte alls på. Låter helt osannolikt.

Jag tror dessa siffror för Corona stämme rätt bra:
- Flockimmunitet uppnås när 60% av befolkningen har haft sjukdomen
- Ca 20-40% av de som smittas uppvisar inga symtom alls (asymptomatiska)
- Ca 1% av de som uppvisar symtom avlider, som ett genomsnitt av alla åldersgrupper

Ni som tycker att en dödlighet på 0.66% låter lågt ska veta att dessa siffror innebär att ca 40000 personer i Sverige dör, och intensivvården överbelastas med en faktor 10-15 minst under en period på ett antal veckor.
Är du säker på flockimmunitet?Är du säker det håller immun längre tid?
Citera
2020-03-31, 18:20
Medlem
meduzan2013s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Ny lag. Har inte exakta siffror men du kommer få mer betalt än de 65% du kommer arbeta.

Finns de nån artikel eller nått man kan läsa sig på om mer exakta siffror?
Citera
2020-03-31, 18:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rudel-Stuka-Ace
S och svetsaren har gjort INGENTING. Han vågade inte ens ställa upp på intervju utan hade ett 10 minuters förinspelat tal utan substans. Tusentals människor kommer dö pga S-regeringens inkompetens och ovilja att stoppa viruset.
Politiker kan inget, inse det. FHM bär ansvaret och Steffe som är svetsare ska ha cred för att han lyssnar på folk som kan mer om epidemier än han själv.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beethovania
Okej, förstår om du ser det på det viset, vi ser det helt enkelt olika. Jag tror det är viktigt att se något positivt bland allt elände, eller åtminstone stänga av emellanåt. Inte så att det blir något förnekande givetvis. Absolut inte så att man börjar ta risker eller något annat dumt. Men något hopp måste finnas.

En del verkar ju bo i denna tråden för tillfället, man kan ju fundera vad allt ensidiga fokus på elände och endast elände kommer att göra med en del.

Men det är bra att du har humor, det är viktigt i dessa tider.

Om det är något fel Expressen gör enligt mig så är det att man kunde "Följa Alex Schulman dag för dag under Coronakrisen". Då tar jag fan hellre och drunkar av mina sjuka lungor istället.
Det sista stycket håller jag helt och hållet med dig om. Läser inte hans artiklar ens.
Igår såg jag en journalist skrev att det minsann är synd om expressens journalister också och att vi måste betala för det. Nej jag tycker inte synd om dem.
Nu betalar jag under covid-19. Sedan morsning och godbay.
Jag betalar i allafall inte för att han skall få lön
De har redan en fler miljarderkassa att plocka sin lön ifrån.
Folk får bo här inne för mig. Har ingen koll på det eftersom jag själv inte bor här inne. Hur kan du ha koll på det. Bor du också här inne eftersom du ser folk här inne hela dagarna😂😂
Skämt åsido. Jag vet att det är viktigt för människor att prata av sig om den här farliga sjukdomen. Den är inte att leka med.
Tycker att det är intressant att ta del utav medlemmars åsikter, länkar osv
Får mig också ett gott skratt mellan varven i tråden.Där ser man nu hittade jag något positivt i allafall.
Citera
Medlem
Knuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Du kan omöjligtvis veta varför dom är ute. Väldigt många äldre i Sverige har ingen som kan handla eller gå på apotekt åt dom. Många äldre har inte bil.

Vissa typ 70+ stockholmaren i Åre som sa att han satt på planet och missade presskonferansen med regeringen där dom bad folk vara hemma skiter i det men jag tror det är långt från alla.

Ser flera äldre som bara sitter i sin rullstol mitt i centrum och stirrar på människor som gör sina ärenden. Dom har alltså inget ute att göra överhuvudtaget egentligen.

Jag tycker att om man är i riskzonen så måste man ta sitt eget ansvar. Argumentet att man råkade missa en presskonferens håller liksom inte. Det här ”utegångsförbudet” har äldre haft i över 3 veckors tid och likförbannat lyssnar dom inte.
Citera
Medlem
Varför har Sverige så få friska fall?

Sverige 4435 fall
Friska 16

Australien 4561 fall
Friska 337

Österrike 9974 fall
Friska 1095

Malaysia 2766 fall
Friska 537
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Johanna Sandwall på Socialstyrelsen har misslyckats fullkomligt med sitt uppdrag att säkerställa att det finns tillräckligt med skyddsmaterial i vården. Jag förstår inte vem som fortsätter utse dessa inkompetenta människor på fundamentala samhällspositioner. Det finns ju ingen som faktiskt överraskar och överlevererar. Man förstod ju också att Dan Eliasson på MSB i sedvanlig ordning skulle göra mer skada än nytta, som han har gjort på ett flertal myndigheter innan.

Man kan prata om utveckling, kurvor och karantän hit och dit, men inget av det spelar någon roll om viruset får fäste bland vårdpersonalen. Det är den enskilt viktigaste faktorn som avgör om Sverige blir som Italien eller Spanien. Då är det godnatt.

Fram med skyddsmaskerna för i helvete!

De har haft sedan januari att agera. Vad har de sysslat med under tiden? En otrolig inkompetens. Varför har inte Löfven och S-regeringen agerat och beordrat inköp och produktion av skyddsmaterial?!
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har
Det är givetvis akademiskt intressant att agera kontrollgrupp men ack så ansvarslöst. Det är bättre att stämma i bäcken än i ån som det heter.

Jo om det är kontrollgrupp vi är så blir man ju mäkta förbannad. Vore väl extremt konstigt om just våra experter i Sverige vet mer om dessa än i princip alla andra i världen. Tom Kina där man borde veta mest om skiten kritiserar ju Sverige vilka åtgärder som tas här.

Men återstår att se. Vi kanske är en kontrollgrupp med tur.
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Something doesn’t add up here.
Norge. 4605 smittade. 36 döda.
Sverige. 4435 smittade. 180 döda.

We’re in deep shit kärringjävlar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto