2020-04-01, 10:13
Medlem
petnomis avatar
Jag måste säga att detta uttalande är sensationellt .citat."Jan Albert säger att det då kan bli så att man kommer flytta infektionerna från de äldre som redan haft det och är immuna, till barn och ungdomar som inte blir särskilt sjuka."
Han kan alltså flytta viruset mellan olika samhällsgrupper! Bara i Sverige!

Om vi uppnår en så kallad flockimmunitet, kommer detta vara över då?

– Det kommer att dämpas väldigt mycket. Det kommer fortsatt finnas kvar men eftersom att de allra flesta då haft det så kommer hastigheten i spridningen och därmed hastigheten i folk som blir allvarligt sjuka och behöver sjukvård, minska väldigt mycket, säger Jan Albert.

Jan Albert säger att det då kan bli så att man kommer flytta infektionerna från de äldre som redan haft det och är immuna, till barn och ungdomar som inte blir särskilt sjuka.
Citera
2020-04-01, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Precis som domedagsprofetrna, fast tvärtom, väljer du också ut statistiken som fan själv.

De extremt tättbefolkade länderna du nämner är ju just det i motsats till granskogen Sverige.

Norge Finland är nog mer jämförbara med Sverige, hur går det där? Tyskland?
Schweiz med sina berg och dalar är väl det idealiska landet om man vill isolera hela landsdelar från smitthärdar?

Ja hur går det i Finland och Norge? Har du ens koll på det??
Citera
2020-04-01, 10:15
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Vi har haft brist på vissa mediciner långt innan den här pandemin. Har du missat helt och hållet hur man valt att inte ta in medicin som är väldigt ovanlig eller som man misslyckats med i upphandling?

Det har även varit brist på vanliga mediciner som Levaxin under flera perioder
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Nu har jag blivit direkt drabbad av Coronan. Fick reda på att min mosters man gick bort igår på sjukhus i Stockholm. Han var +70, stor rökare, historik av hjärtproblem, överviktig och har druckit en och annan flaska sprit i sitt liv. Vila i frid gubbtjyv!
Citera
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Alla med ett kollektivt minne av WWII. Kolla hur resolut och kraftfullt de agerar och jämför sen med Sverige...

Kollektivt minne av saker som hände flera decennier innan de var födda. Jag visste inte att de styrande i våra grannländer var synska.
Citera
2020-04-01, 10:16
Medlem
-YOLO-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
För nytillkomna läsare så vill jag bara uppmärksamma följande.

https://sverigesradio.se/artikel/7442863

Jag måste bara säga att sista dagarna så har det skett en annan attityd. Även Tegnell har tagit sig i mina ögon.
De har slutat komma med ”förhoppningar”, utan i stället säga att de faktiskt inte vet...
Det gillar jag!
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Dessa länder är inte mer tätbefolkade än Sverige. Du är bra korkad om du räknar befolkningstäthet= Total befolkning/total area.

Är inte Holland Belgien Schweiz mer tätt befolkade än Sverige, är du dum på riktigt?, och det är ingen fb-förolämpning, det är en serilös fråga.

Har du ett annat sätt att räklna som ingen annan i världen, ja då kan du räkna med att du har fel.

En sak i denna pandemi är ju så tydlig så inte ens mongot på särskolan kan missa det, tättbefolkade områden , betydligt snabbare smitta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Nej, det finns intelligenta användare här förutom mig, men de är endast en liten handfull av alla. Att vara intelligent på riktigt innebär att man är ensam på ett sätt som en medelmåttigt begåvad svensk inte förstår. Kom ihåg att det finns svenskar som är lika mycket mer intelligenta än en medelsvensk som en medelsvensk är mer intelligent än en downsmongo eller en somalier.

En medelmåttigt begåvad svensk skulle aldrig se ett downsmongo eller en somalier som sin jämlike utan som någon som mest är till besvär, någon som man måste hålla koll på så att han inte fördärvar för sig själv och andra, och klyftiga svenskar har precis samma attityd fast mot medelmåttigt begåvade svenskar.

Om ett downsmongo eller en somalier dör så skulle en medelmåttig svensk känna en lättnad för att en källa till besvär försvunnit, och det är ungefär vad klyftiga svenskar känner när det dör mängder av svennemongon i det här viruset. Tråkigt, ja, men också en lättnad för nu kan de inte förstöra för andra och sig själva längre.

De flesta svenskar (inklusive alla medelmåttigt begåvade svenskar) är mätt på en absolut skala för dumma för att förstå abstrakta resonemang vilket inkluderar abstrakta faror som det här viruset. Man kan också se att väldigt få svenskar förstår ett exponentiellt förlopp vilket tydligt demonstreras i den här tråden. Låt mig förklara igen:

Om viruset sprider sig exponentiellt och antalet döda per dag är beroende av antalet nyinsjuknade för ett genomsnittligt sjukdomsförlopps tid sedan, så kommer också antalet döda per dag att öka exponentiellt i genomsnitt med en fördröjning som motsvarar tiden det tar att bli sjuk och dö.

Eftersom tillväxten per dag på goda grunder kan antas vara si och så mycket kan vi uppskatta antalet döda per dag om tre veckor och det är inte så få som majoriteten tror att de är, just för att majoriteten inklusive alla medelmåttigt begåvade svenskar inte förstår exponentiell tillväxt.

Nu krävs det sannerligen ingen högre IQ för att förstå exponentiell tillväxt. Är väl snarare brist på bildning... Tycker även du skriver lite "svamligt". Blir osäker på din intelligens faktiskt.
Citera
2020-04-01, 10:17
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Schweiz med sina berg och dalar är väl det idealiska landet om man vill isolera hela landsdelar från smitthärdar?

Ja hur går det i Finland och Norge? Har du ens koll på det??

Ja i Finland och Norge går det "bättre" om man nu vill använda såna ord i denna krisen.
Än så länge i alla fall, du borde väl själv ha koll istället för att sprida lögner?
Citera
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Dödstalet är även det en grav underskattning.
Siffror från byar i Italien där man nu nått gruppimmunitet pekar på att ca 4 ggr fler dött än vad man befarat. Dödsannonsernas antal pekar också på liknande siffror och antalet urnor som sålts i Kina.

https://t.co/zMwkv4mI4t?amp=1

Det som bröt kurvan där var väl karantän och isolering och inte gruppimmunitet? Så fort italienarna börjar springa runt som vanligt så kommer infektionerna att ta fart igen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Jag måste säga att detta uttalande är sensationellt .citat."Jan Albert säger att det då kan bli så att man kommer flytta infektionerna från de äldre som redan haft det och är immuna, till barn och ungdomar som inte blir särskilt sjuka."
Han kan alltså flytta viruset mellan olika samhällsgrupper! Bara i Sverige!

Om vi uppnår en så kallad flockimmunitet, kommer detta vara över då?

– Det kommer att dämpas väldigt mycket. Det kommer fortsatt finnas kvar men eftersom att de allra flesta då haft det så kommer hastigheten i spridningen och därmed hastigheten i folk som blir allvarligt sjuka och behöver sjukvård, minska väldigt mycket, säger Jan Albert.

Jan Albert säger att det då kan bli så att man kommer flytta infektionerna från de äldre som redan haft det och är immuna, till barn och ungdomar som inte blir särskilt sjuka.

Föreställer mig redan när jag ska köpa popcorn och kolla på teve när de ansvariga hamnar på domstolen i Haag.
Citera
2020-04-01, 10:18
Medlem
singularitets avatar
Ny data från storbritannien visar att dödstalet kan vara mer än 20% högre än officiella antalet döda som regeringen där redovisar. Officiella siffrorna innehäller inte fullständig information om hur många som dött av covid-19 på vårdhem och hemma i villor och bostadsrätter eller hyreslägenheter som inte är vårdhem. Det vore bra att veta vilka svenska dödsfall som redovisas i Svensk media.

källa:

Global News, Global National: March 31, 2020 | Canada to spend $2 billion on COVID-19 protective equipment, https://www.youtube.com/watch?v=hchQyTr2c-M 15:00
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in