2020-03-31, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Nej, de är inte ovidkommande. Det är tre mycket unga människor som hade livet framför sig. Kontakta deras föräldrar och säg att deras barna var ”ovidkommande”.
Vad är du för en otäck person?!?
Skäms på dig!!!

Jo, rent statistiskt är de helt ovidkommande.
För de visar inte på någonting utöver att de data vi har att förhålla oss till faktiskt är stabila.
Citera
Medlem
eriklinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Men, jag är jordbrukare i Kiruna, där bara 10% är immuna.

De jag träffar är mina grannar og familj.

Jag blir smittad av SARS-CoV-2. Därefter smittar jag 2,7 av mina grannar, eftersom dom inte är immuna, som i sin tur infekterar 2,7 andra i Kiruna ... som infekterar 2,7 ..etc.

Borde inte R0 automatiskt bli lägre på landet utanför Kiruna än i Stockholm? Stockholm med sina fulla bussar, tunnelbana, kontorslandskap osv osv.. Inte ens säkert att R0 blir över 1 ute på norrländska landsbygden.

I övrigt håller jag med, det kommer bli lokala utbrott även efter att flocken är immun i vissa delar av landet, men förhoppningsvis hanterbara.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Kan man inte använda kaffefilter som munskydd?

Kaffefilter indränkt i sprit. Kan vara något. Svårt för corona att ta sig igenom....
Citera
2020-03-31, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
vi klarar oss bra. knappt 200 döda, Italien hade 460 döda motsvarande dag. Det ser lovande ut, men mycket arbete återstår.

Italien har 80 miljoner invånare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Du börjar förstå. Om du menar med "helvetet lös" att överbeläggningen börjar bli ett faktum och de inte hinner ge adekvat vård åt alla så. Ja.
Nu ska jag gå och titta på senaste avsnittet av "Better call Saul". Återskrivandes i morgon om du svarar.

Överbeläggningen är ju sannolikt då ett faktum ja. Det har man ju kunnat följa i många dagar nu. Inget förvånande alltså.
Fältsjukhusen kommer till användning.

Ond bråd död är vad jag avser ”helvetet brakar lös” och det skulle skett för säkert tre veckor sedan baserat på mängder av uttalanden här. Inte sagt ditt dock.

Trevligt tittande!
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nja, de börjar säker närma sig 1000 platser, om vi inte redan är där. Men vi skulle säkert behöva 1600 för att börja känna oss lite säkra. Men det är nog omöjligt. Inte pga respiratorer utan pga bristen på utbildad personal och skyddsutrustning.

Jag tror att Stockholmsregionen kommer att toppa om två veckor och landet i övrigt, successivt, de närmaste sex veckorna därefter. Men bara för man toppar inbebär det inte att problemet är löst. Under månader där efter kommer nya fall att belasta en redan hårt ansatt sjukvård.

Sant. Men är det verkligen 1000+ IVA-platser med all den kompletta medicinska utrustning och utbildad IVA-personal...eller är det 500 extra "IVA-platser"?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luddewolsson
Katastrof. Stäng ner skolor och aktiviteter. Denna sjukdom slår oberäkneligt. Svenska folket måste kräva kraftfullare åtgärder. Den som pratar om ekonomisk kris nu, bör hålla tyst. Detta är en mänsklig katastrof.

"En 13-årig tonårsojke i London har dött till följd av coronaviruset, skriver Sky News. Det är landets yngsta dödsoffer.
Enligt tidningen hade pojken inga kända underliggande sjukdomar."

Men nu kräver inte svenska folket det.
Så är det.
Citera
Medlem
Jeffbezoss avatar
Sverige är kört! Alla lever i förnekelse. Det mest skrämmande är när viruset drabbar USA hårt och de får stänga ner. Då rasar ekonomin fullständigt. Tror vi kommer se en repris från 1930-talet med hyperinflation och allt där till. Historien upprepar sig alltid. Jag tror vi kommer se ett skatteuppror och massa revanschistiska partier på 2020-talet i Sverige och världen.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Så du menar att regeringen tycker det är bra att vissa medborgare håller igång ekonomin, genom att göra saker som regeringen har rekommenderat medborgarna att inte göra?
Ungefär som om regeringen skulle rekommendera medborgarna att inte missbruka alkohol, men ändå tycka att alkoholmissbruket är bra för ekonomin.

Alkoholmissbruk drabbar inte bara alkoholmissbrukarna, det drabbar även människor som tex blir ihjälkörda och misshandlade av alkoholmissbrukarna.
Och att sprida Coronaviruset drabbar inte bara smittspridarna, utan det drabbar även andra människor, i värsta fall drabbar det alla människor i Sverige på ett mycket hemskt sätt.

Om Coronakrisen ändå slutar bra för Sverige, då är det troligen inte så mycket pga regeringens rekommendationer, utan mest pga att människor gör mycket mer för att minska smittspridningen, än vad regeringen rekommenderar.

Referingen har inte rekommenderat att stänga ner företagen. Man har inte rekommenderat att stänga ner samhället. Det är ju just det man inte gjort. Självklart är det bra att man håller igång ekonomin. Det är så otroligt viktigt om vi vill ha nån sjukvård alls i framtiden.

Dom kollar ju naturligtvis hur mycket vi gör i verkligheten och anpassar sig därefter. Än så länge behöver man inte totalstänga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Finns det något test som kan verifiera covid19 ännu?

Eftersom ungefär halva befolkningen i världen redan har någon form av coronavirus i kroppen så är detta en viktig fråga.

Naturligtvis!

RT-PCR-testerna som används i alla länder identifierar virusets RNA, som är "nästan" som DNA, så det är helt säkert att det är exakt SARS-CoV-2 de hittar, inte andra coronavirus.

COVID-19 är sjukdomen, SARS-CoV-2 är viruset som leder till sjukdomen, man testar efter viruset.

Det finns också testar baserade på antikroppar som är på väg, dessa kommer inte att visa om du har viruset, men om du har antikroppar mot viruset, vilket innebär att du har haft det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Jag förstår vad du menar, men det fungerar inte riktigt så med flockimmunitet.

Flockimmunitet måste fördelas jämnt demografiskt och jämnt över hela Sverige.

Även om smittan sjunker till 50% bland äldre, och R0=3, betyder det att R0 kan vara kanske 1,5 i stället.

Detta innebär att varje smittat person fortfarande smittar mer än 1 person (1.5), och även om viruset sprids långsammare bland äldre, kommer det att spridas tills minst 70% är immuna och R0 kommer under 1.

Det här är liksom "epidemiologi för dummies"

Ta ett annat exempel :

Nästan alla söder om Östersund har blivit immuna, i storstäderna är 90% immuna.
Norr om Östersund är bara 10% immuna.

Ändå är totalt 70% av Sverige immun.

Har alla flockimmunitet?

I Stockholm, där 90% är immuna, har dom uppenbart flockimmunitet.

Men, jag är jordbrukare i Kiruna, där bara 10% är immuna.

De jag träffar är mina grannar og familj.

Jag blir smittad av SARS-CoV-2. Därefter smittar jag 2,7 av mina grannar, eftersom dom inte är immuna, som i sin tur infekterar 2,7 andra i Kiruna ... som infekterar 2,7 ..etc.

Det hjälper inte att Sverige som helhet har 70% immunitet, eller att Stockholm har flockimmunitet, om inte 70% i Kiruna också är immuna, då kommer sjukdomen att spridas i Kiruna, tills också 70% i Kiruna är immuna, och samhället har flockimmunitet.

Det samma gäller för åldersgrupper och alla andra demografiska avgränsningar.

Man kan inte ha enskilda grupper i samhället som är immuna, så tro att det ger flockimmunitet för andra grupper i samhället, det är inte så det fungerar.

Det finns INGET som tyder på att flockimmunitet funkar med corona. Eller immunitet överhuvudtaget.
Citera
2020-03-31, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antefh
Italien har 80 miljoner invånare.

Det har bara relevans för vad slutnotan blir.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in