2020-03-31, 21:36
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Vänta lite nu.
Var det inte efter helgen som var, nu alltså, som det skulle vara hundra döda om dagen?
Eller efter helgen förra veckan?
Flashbacks matematiker och pandemiforskare kan väl svara.

Otroligt tragiskt med de som dör, men takten som vi befinner oss i nu är betydligt bättre än precis allas förväntningar.

Som jag svarat dina poster tidigare att den 27Mars börjar isen knaka och 7-10 dagar senare sköljer isen. Man behöver inte vara expert eller matematiker. Räcker med sunt bondförnuft. Stoppar du ner hundra potatisar får du åttahundra. Stoppar du tillbaka de åttahundra får du sextusenfyrahundra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Man ska nog inte tro att nära noll smittspridning bland riskgrupperna är realistiskt. Men om man kommer ner till 50%, istället för 70% så har man ju ändå en tredjedel mindre som blir svårt sjuka, vilket är jättebra. Men mycket lägre än så känns ganska otroligt.

Jag förstår vad du menar, men det fungerar inte riktigt så med flockimmunitet.

Flockimmunitet måste fördelas jämnt demografiskt och jämnt över hela Sverige.

Även om smittan sjunker till 50% bland äldre, och R0=3, betyder det att R0 kan vara kanske 1,5 i stället.

Detta innebär att varje smittat person fortfarande smittar mer än 1 person (1.5), och även om viruset sprids långsammare bland äldre, kommer det att spridas tills minst 70% är immuna och R0 kommer under 1.

Det här är liksom "epidemiologi för dummies"

Ta ett annat exempel :

Nästan alla söder om Östersund har blivit immuna, i storstäderna är 90% immuna.
Norr om Östersund är bara 10% immuna.

Ändå är totalt 70% av Sverige immun.

Har alla flockimmunitet?

I Stockholm, där 90% är immuna, har dom uppenbart flockimmunitet.

Men, jag är jordbrukare i Kiruna, där bara 10% är immuna.

De jag träffar är mina grannar og familj.

Jag blir smittad av SARS-CoV-2. Därefter smittar jag 2,7 av mina grannar, eftersom dom inte är immuna, som i sin tur infekterar 2,7 andra i Kiruna ... som infekterar 2,7 ..etc.

Det hjälper inte att Sverige som helhet har 70% immunitet, eller att Stockholm har flockimmunitet, om inte 70% i Kiruna också är immuna, då kommer sjukdomen att spridas i Kiruna, tills också 70% i Kiruna är immuna, och samhället har flockimmunitet.

Det samma gäller för åldersgrupper och alla andra demografiska avgränsningar.

Man kan inte ha enskilda grupper i samhället som är immuna, så tro att det ger flockimmunitet för andra grupper i samhället, det är inte så det fungerar.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Coronavirus: 'Healthy' boy, 13, is youngest UK (sky News)

Ytterligare barn som drabbas. Kan viruset ha muterat eller har man underskattat risken för barn och smitta
Lunginflammation är inte ofarligt för någon. Givetvis kommer sådana dödsfall ske med så många insjuknade
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:

Ytterligare barn som drabbas. Kan viruset ha muterat eller har man underskattat risken för barn och smitta

Jag har läst någonstans att viruset muterar en gång i månaden ungefär. Minns dock inte var jag läste detta. Kanske någon annan som kan kasta lite ljus...
Citera
2020-03-31, 21:37
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
https://www.france24.com/en/20200330-trump-says-us-to-send-medical-supplies-to-italy-france-spain

https://youtu.be/4XVGeWe-Q2s

Vi hjälper USA
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abo142
Eftersom utvecklingen kommer att nå andra delar av världen när många europeiska länder börjat återhämta sig så tror jag att stängda gränser kommer vara ett faktum under, åtminstone, resten av året. Man vill absolut inte få en andra våg av resenärer som kommer efter gränserna öppnas upp.

detta kommer hålla nere flygresor och ekonomisk aktivitet även efter att Europa har återhämtat sig.

BRIC länderna kommer att drabbas mycket hårt, tillsammans med USA.

Nu är pandemin det första steget, men efter väntar en förändrad världsekonomi.
Vi står minst sagt inför enorma utmaningar.

Enig. Tål att upprepas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
FHM tar hänsyn till vitt skilda faktorer, så klart. Men framför allt vill de rädda flest liv i det långa loppet. Då måste man ta hänsyn till psykologi och ekonomi och massa annat som kanske kan låta konstigt om man tror att totalstängning är bäst.

Kolla Kina, smittan börjar gå igen.

Du kanske lever i ovisshet. De flesta av oss gör det inte.

Alldeles för branta paralleller. Du pratar om ett land som just öppnat upp sina djurmarknader igen. Inte konstigt om smittan tar ny fart.

Ekonomi och psykologi är underställt Livet. Statsministern sa också det, en av hans ljusare ögonblick, att hälsan äviktigast, viktigare än ekonomin.

Det är bara cyniska msk som jämställer ekonomi med hälsa.
En död människa är värre än 30%-ras på börsen. Bara att hacka i sig om man inte förstår det.
Citera
Medlem
Citat:

Underskattat eller varit sparsam med sanningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Det ni inte fattar är att det kommer explodera med både smittade och dödsfall i Sverige när som helst alla som studera t andra länders kurvor måste hålla med mig?

Även förnekare, detta är fakta.
Det bubblar lite och sen BOM så börjar det sticka uppåt snabbt, kolla på varje land med höga dödstal just nu!

Du sa ju 200 döda om dsgen nu på torsdag.
Så s tingen har du fel och är totalt ointressant eller så måste något mirakulöst udda ske.
Du har så mycket fel att Tegnell blir generad.
Citera
2020-03-31, 21:38
Medlem
DrunkenZealots avatar
Ett av de mer realistiska och ekonomiskt hållbara alternativen tror jag är att vi spårar smittan med hund.

Fördelen bör ju vara att den som sprider viruset mest, bör ju vara den som hunden spårar upp bäst. Hunden bör därför kunna hitta de utan symptom ifall de sprider smittan.

Man skulle täckt av stora mängder av folk snabbt och billigt.
Citera
Medlem
Theforeigners avatar
SVERIGE: DÖDA pr 31 Mars, 2020:

90+ år: 41
80-89år:75
70-79år: 42
60-69år: 11
50-59år: 10
40-49år: 0
30-39år: 1
20-29år: 1

SVERIGE: VÅRDAS PÅ INTENSIV pr 31 Mars, 2020:
90+ år: 0
80-89år: 19
70-79år: 97
60-69år: 134
50-59år: 102
40-49år: 47
30-39år: 16
20-29år: 15
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Du är för idiotisk att ta eget ansvar som regeringen bett dig om? Vi ska vara glada att vi har en regering som litar på sin befolkning, va fan är problemet egentligen, vill du sätta ditt bleka arsel i karantän så gör det då. Tänk om vi var som Singapore, 70 000 i böter eller fängelse för att gå och handla din energidryck även om du känner dig frisk. Nej tacka vet jag Sverige här tar man sitt eget ansvar.

Tyvärr räckte det inte till med eget ansvar för nu är shitstormen här och snart har vi tre skiffriga dödstal:

Så ska Stockholm hantera överfulla sjukhus – om en vecka
Coronasjuka patienter ska vårdas i hemmet

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BRK34E/sa-ska-stockholm-hantera-overfulla-sjukhus--om-en-vecka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in