2020-03-31, 20:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hensson
Jag reagerade lite på samma sätt som du skriver. Många av dessa unga människor hade behövt få den hårda läxan dom förtjänar.
Väldigt orättvist för dom som betalat år ut och år in. Även en käftsmäll för de människor som också betalat in genom åren och som inte blivit av med sina jobb som nu ser dessa glin glida in från vänsterhåll på en räkmacka.

Tror dock att alternativet hade varit värre, att låta dom gå till socialtjänsten även om det såklart hade varit mer rätt åt dom.

Inlägget postas av en människa som aldrig varit med eller tagit del av ett bidrag och som försöker hålla samtliga myndigheter på behörigt avstånd. Det är bla i dessa tider en god utbildning och hårt slit lönar sig.

Fattar inte herrarna att A-kassa inte är möjligt utan värdeskapande?! Vad tror ni pengarna som skatten dras av kommer ifrån? Tror ni det är från staten som tillverkar pengar och sedan betalar skatt till sig själv?
Citera
2020-03-31, 20:21
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fresca
Jag påbörjade en fast anställning i mitten av mars efter att ha varit timanställd på några olika arbetsplatser från slutet av 2014 pararellt med mina studier. Blev medlem i handels a-kassa idag. Har jag rätt till något eller är jag helt rökt? Försökt läsa mig till svaret och hört med kollegor men känns inte helt klart.
Har du blivit uppsagd? Eftersom du har fast så har du minst 1 månads uppsägning och har du inte blivit uppsagd än så kanske du har tur för sånt kan dra ut på tiden med alla förhandlingar som krävs och två månader går ju fort.
Annars är det bara att ta ett vårdjobb I två månader, om du inte hittar något annat.
När du kvalificerat dig till a-kassan så kan du stämpla dom dagar som du inte jobbar när du har en timanställning.
Citera
2020-03-31, 20:25
Medlem
Henssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Fattar inte herrarna att A-kassa inte är möjligt utan värdeskapande?! Vad tror ni pengarna som skatten dras av kommer ifrån? Tror ni det är från staten som tillverkar pengar och sedan betalar skatt till sig själv?
Jo.
Skatten dras bla från min lön.
Riksbanken tillverkar pengarna i Sverige. Staten, genom centralbanken, har sedan 1904 monopol på att ge ut sedlar och mynt
Citera
2020-03-31, 20:32
Medlem
Frescas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Du har rätt till ett grundbelopp. Efter 6 månader får du A-kassa som vanligt.

Vad för grundbelopp?
Citera
2020-03-31, 20:33
Medlem
Frescas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Har du blivit uppsagd? Eftersom du har fast så har du minst 1 månads uppsägning och har du inte blivit uppsagd än så kanske du har tur för sånt kan dra ut på tiden med alla förhandlingar som krävs och två månader går ju fort.
Annars är det bara att ta ett vårdjobb I två månader, om du inte hittar något annat.
När du kvalificerat dig till a-kassan så kan du stämpla dom dagar som du inte jobbar när du har en timanställning.

Eller hade en provanställning på ett vikariat som skulle gå ut i september detta år.
Citera
2020-03-31, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fresca
Vad för grundbelopp?
510 kr om du arbetat heltid.
Citera
2020-03-31, 21:17
Avslutad
Man ger inte denna möjlighet för att curla folk utan för att ekonomin ska fortsätta så stabilt som möjligt. Det tycker jag är ett bra beslut, folk utan akassa kommer försörjas ändå - men då med socialbidrag och risk att bostadsmarknaden tar sig en rejäl törn. Så denna lösning ser jag som väldigt bra! Har själv betalat akassa i urminnesrider men sitter inte o är småsint i en tid som denna. Det är kris, vafan fatta!!
Citera
2020-03-31, 21:17
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inbrottstjuv
510 kr om du arbetat heltid.

far man samtliga dagar i veckan eller ar det bara mandag till fredag man far 510 kr
Citera
2020-03-31, 21:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Min-Mamma
Nej, du kan inte söka a-kassa. Du har ju sysselsättning.

Fast vad ör egentligen kraven för a-kassa nu när de ändrat det?
Citera
2020-03-31, 21:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MikeStrutter
Du måste ju ha jobbat i minst ett år och betalat till a kassan under tiden. Vad fan tror du att vi lever som på 80-talet då staten gav ut pengar till allt och alla? Nej du gosse, det har invandrarna satt stopp för ända sedan de började välla in i ohälsosamma mängder sedan 90-talet.

Fast de nya reglerna nu säger väl just inte det? Den är ju till för ungdomar som aldrig varit med i a-kassan och nu kan de söka och få lite pengar.
Citera
2020-03-31, 22:04
Medlem
RCI856645964s avatar
Jag tycker att det är fel.

Både fack och a-kassa bygger på principer om solidaritet och gemenskap, men även att ta ansvar för sig själv. Då blir det fel när de som tidigare struntat i detta - och som TS säger kanske t.o.m. hånat det - ska få åtnjuta skyddsnätet och solidariteten de valt bort. I Sverige har vi sedan många år dessutom problem med att människor inte tar ansvar för sig själva utan förväntar sig få allt serverat. Då känns det ännu mer fel att curla de ansvarslösa. På ett personligt plan: A-kasseavgiften är inte speciellt stor, men själv har jag ändå stoppat in ca 25.000 kr under åren, och då känns det lite konstigt när många nu ska surfa in gratis.

Att människor behöver stöd är dock ofrånkomligt. Mitt förslag är därför att de ska få försörjningsstöd istället för a-kassa, alltså det som förr kallades socialbidrag. De får pengar, men får lära sig en läxa. Skammen att gå på socialbidrag kanske lär dem något, både om att se om sitt hus och om solidaritet.
Senast redigerad av RCI856645964 2020-03-31 kl. 22:13.
Citera
2020-03-31, 22:24
Medlem
A-kassa har väl inget med facket att göra?

Det är väl tur då granskningarna av facken de sista åren visat upp en mindre vacker sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in