2020-03-31, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starlight-Jr
Det var användaren "lufttork" som skrev det och han verkar ändock relativt insatt, då han bidrog med info om det nya flygplanet samt att anhöriga redan fått ta del av slutrapporten.

Jag är inte speciellt insatt. Jag är flygintresserad. Infon om flygplanet fick jag från klubbens fb-sida och att klubben och anhöriga är informerad om orsaken till olyckan, fick jag från en kontakt som kände piloten. Vad orsaken till olyckan är, ligger de lågt med just nu.
Citera
2020-03-31, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Jag är inte speciellt insatt. Jag är flygintresserad. Infon om flygplanet fick jag från klubbens fb-sida och att klubben och anhöriga är informerad om orsaken till olyckan, fick jag från en kontakt som kände piloten. Vad orsaken till olyckan är, ligger de lågt med just nu.
Okej, vart fick du infon om att slutrapporten publiceras i slutet av mars?
Citera
2020-03-31, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starlight-Jr
Okej, vart fick du infon om att slutrapporten publiceras i slutet av mars?

Jag läste det i någon nättidning. Minns tyvärr inte var.
Citera
2020-04-05, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Bra, då kanske dom inte måste överlasta denna...
Det är näst intill omöjligt att överlasta den här typen av flygplan. Så många hoppare går det knappast att trycka in.
Citera
2020-04-05, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValentinaL
Det är näst intill omöjligt att överlasta den här typen av flygplan. Så många hoppare går det knappast att trycka in.
Det är tyvärr alltför lätt att både överlasta och fellasta alla flygplan. Det är därför en viktig del av planeringen är att se till att det inte blir fel. Släng i fullt med soppa och 7 100-kilosklumpar så är du långt utanför marginalerna.
Citera
2020-04-05, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Det är tyvärr alltför lätt att både överlasta och fellasta alla flygplan. Det är därför en viktig del av planeringen är att se till att det inte blir fel. Släng i fullt med soppa och 7 100-kilosklumpar så är du långt utanför marginalerna.
Jag tvivlar på att man tänker lasta in 7 hoppare som väger över 100 kg i det här planet. Att överlasta den här kärran med skydivers lär vara svårt. Det är inte vilken vanlig Cessna som helst.
Citera
2020-04-05, 14:36
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Tämligen enkelt.
Klubben hade planet SE-FYN försäkrat mot olyckor.
Planet råkade ut för en olycka som inte berodde på grov oaktsamhet från klubben.

Precis som att du får ersättning om du får stenskott på din bil även om du kör på grusväg med varningsmärke för stenskott. Lite fel får man göra. Annars blir försäkringar meningslösa.

Jag har själv tidigare varit kritisk, eller frågande, mot klubben, och har väl inte helt ändrat mig där. Men i försäkringsfrågan så tolkar jag det som att klubben fått ersättning eftersom man köper nytt plan. Att den frågan därmed är utredd kan kava ganska säker på

Dåligt exempel på stenskottet där, för hur i hela helvetet ska försäkringsbolaget ta reda på exakt var stenskottet skedde? hahaha...
Citera
2020-04-05, 14:45
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Humm. Hur kan du tro det där sista??!!
Ett exempel; maj - juni 2012. Efter krasch med flygplan SE-FYN bestämde sig förs.bolag INTER HANNOVER inom fyra veckor att betala ut 400tkr. För en s.k. write off.
Detta trots att ingen utredning av kraschen eller ev. ansvariga hade verkställts.

Hur visste IH där, att dom inte blev Totalt Blåsta??!
Detsamma för Umekraschen - vad vet egentligen akt. försäkr.bolag??

Hur menar du med "totalt blåsta". Enda sättet ett försäkringsbolag kan bli "totalt blåsta" är ju vid bedrägerier. Menar du att utredningen bör fastställa ifall ett haveri är ett bedrägeri eller inte?

I övrigt borde inte försäkringsbolag bry sig om orsak i sig. Enda undantaget är väl om ägaren till flygplanet själv medvetet valt att haverera.
Citera
2020-04-05, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Hur menar du med "totalt blåsta". Enda sättet ett försäkringsbolag kan bli "totalt blåsta" är ju vid bedrägerier. Menar du att utredningen bör fastställa ifall ett haveri är ett bedrägeri eller inte?

I övrigt borde inte försäkringsbolag bry sig om orsak i sig. Enda undantaget är väl om ägaren till flygplanet själv medvetet valt att haverera.

Det blir ju lite OT. Men angående stenskottet så ska man i skadeanmälan ange var skadan skedde. Sen kan du ju lura försäkringsbolaget och ange fel väg. Men eftersom du får betalt oavsett så spelar det ingen roll.

Angående frågan ovan så undersöker försäkringsbolaget om ägaren varit grovt oaktsam.
Du vill väl inte ha exempel, som du kan feltolka.
Men t ex att låna ut planet till någon utan flygcertifikat borde vara grovt oaktsamt så det förslår.

I Umeå fallet väntat vi på mer info ur haveriutredningen. Men du m uppgiften stämmer att försäkringsbolaget betalt ut, så anser de att det inte är klubbens fel så mycket att det hindrar utbetalning.
Citera
2020-04-05, 22:17
Medlem
Citat:
Jag tvivlar på att man tänker lasta in 7 hoppare som väger över 100 kg i det här planet. Att överlasta den här kärran med skydivers lär vara svårt. Det är inte vilken vanlig Cessna som helst.
Enligt Soloys hemsida så blir max tillsatsvikt ca 670 kg (med reservation för stolsvikt). Med fulla tankar har man 405 kg kvar. Med 6 hoppare och en pilot blir det 58 kg per person inklusive fallskärm. Över det blir det överlast.
Citera
2020-04-06, 19:54
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:

Det är exakt som powerless1 säger.

Soloyconversion ändrar inte max takeoff weight. Den är fortfarande 1635kg, däremot blir maskinen aningens lättare då turbinmotorn är lättare. Minnet säger 75kg (har tittat på det en gång för en klubb).

Inga flygplan är byggda för att ta fulla tankar och full last, utan man måste modellera med last och bränsle. Det kommer gå att ha lite mer bränsle eller flyga fler back-to-back med 6 hoppare än det går med en vanligt 206 och varje lift kommer gå mycket fortare. Thats it.
Citera
2020-04-06, 20:07
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Men t ex att låna ut planet till någon utan flygcertifikat borde vara grovt oaktsamt så det förslår.

I Umeå fallet väntat vi på mer info ur haveriutredningen. Men du m uppgiften stämmer att försäkringsbolaget betalt ut, så anser de att det inte är klubbens fel så mycket att det hindrar utbetalning.

Flygmaskiner brukar kunna försäkras så att piloterna är namngivna. Då kan försäkringsbolaget hålla koll om de vill på individnivå. Det brukar vara mycket billigare försäkring än de där vem som helst kan tillåtas flyga(inkl. Giltigt cert såklart). En hoppklubb med begränsat antal piloter sparar säkerligen en hel del på en sådan lösning.

Det som brukar vara väldigt viktigt för att försäkringen ska vara giltig är redan känt av klubbarna. Maskinen ska såklart vara luftvärdig och Daily inspektion måste vara signerad i flygdagboken.
I ett fall där klubben “lånar ut” maskinen till en pilot ska det till väldigt konstiga saker om inte klubben skall bli ersatt. Försäkringen gäller så länge villkoren är uppfyllda och om piloten gör något dumt drabbar det inte ägaren som ersätts. Försäkringsbolaget kan sedan försöka få ut pengarna från piloten.
Det finns exempel, tex den svartflygning som gjordes med en klubbkärra på västkusten där man överlastade och havererade strax efter start. Klubben ersattes och sedan stämde(motsv.) försäkringsbolaget piloten på de utgifter försäkringsbolaget haft för att ersätta klubben.

Har för mig vi gått igenom det här en gång redan ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in