2020-03-31, 18:13
Medlem
Jag är sen i granskningen idag, närmast efterbliven. Jag såg dock att platz.se just nu stod på 196 döda, det uppgavs vara 31 döda idag, då måste man ha stått på 165 igår. Jag är ändå lite överraskad att korrumperade Folkhälsomyndigheten gick upp såpass mycket som till 180 döda, då måste man ha gjort en kraftansträngning, eller så har regionerna inrapporterat bättre.

Men det känns som om dödligheten ökat. Inte kan man väl se detta som positiva siffror, även om det inte ökar med kvadraten på hypotenusan.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
Inte alls bra, verkar som det spridits vidare från lombrdiet

Tror inte alls. I många dagar ökade det bara mer och mer för varje dag, i princip exponentiellt.
Nu är det många dagar som kurvan har stannat. Problemet är att den inte börjat en konstant nedgång.
Däremot bra nyheter med mindre antal smittade vilket är utgångspunkten för att det ska bli förre och färre som vårdas och som följaktligen dör.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
.
Hur många äldre döda ligger inte ensamna i sina lägenheter utan att ha upptäckts ?

Troligtvis väldigt få.
Citera
2020-03-31, 18:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Shit! I fredags tippade jag 300 döda totalt i Sverige till nästa helg, men det ser ut som vi kommer upp i 400 döda. Minst! Vad tror ni andra?
Ja, det är inte otroligt. Det känns som att det går fort. Nya fenomen börjar uppstå, vårdpersonal blir smittad. Jag tror smittspridningen är långt ifrån kontrollerad. Men Tegnell säger väl bara som Dr Alban: "Det är stabilt!" Jag undrar...
Citera
Medlem
Paladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Jaså? Ja, låter ju mer troligt, för även det är minskning. La Repubblica anger 2107. Men det låter faktiskt för "bra" för att stämma.

Ja... 4050 igår enligt samma sida. Hade hoppats på bättre siffror idag.
Citera
Medlem
Johanna Sandwall på Socialstyrelsen har misslyckats fullkomligt med sitt uppdrag att säkerställa att det finns tillräckligt med skyddsmaterial i vården. Jag förstår inte vem som fortsätter utse dessa inkompetenta människor på fundamentala samhällspositioner. Det finns ju ingen som faktiskt överraskar och överlevererar. Man förstod ju också att Dan Eliasson på MSB i sedvanlig ordning skulle göra mer skada än nytta, som han har gjort på ett flertal myndigheter innan.

Man kan prata om utveckling, kurvor och karantän hit och dit, men inget av det spelar någon roll om viruset får fäste bland vårdpersonalen. Det är den enskilt viktigaste faktorn som avgör om Sverige blir som Italien eller Spanien. Då är det godnatt.

Fram med skyddsmaskerna för i helvete!
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag trodde jag såg en ljusning i kritiska fall och nya smittade men tyvärr så är det inte:

105,792 smittade
+4,053 idag

12,428 döda
+837 idag

15,729 tillfrisknade

77,635 aktiva fall
4,023 kritiska

Lite fler tillfrisknade dock.

Italien börjar det gå bra för nu. De är ju hur duktiga som helst. Vad menar du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nja, de börjar säker närma sig 1000 platser, om vi inte redan är där. Men vi skulle säkert behöva 1600 för att börja känna oss lite säkra. Men det är nog omöjligt. Inte pga respiratorer utan pga bristen på utbildad personal och skyddsutrustning.

Jag tror att Stockholmsregionen kommer att toppa om två veckor och landet i övrigt, successivt, de närmaste sex veckorna därefter. Men bara för man toppar inbebär det inte att problemet är löst. Under månader där efter kommer nya fall att belasta en redan hårt ansatt sjukvård.
IV platser behöver personal. Man kan inte öka mycket. Dessutom sjukvård personal mycket drabbas av Coronan. De utsätts 100 gånger mer virus och dör. Tyvärr ser det mycket mörk ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTrucker
Haha så horribelt. En äkta svensk tjänsteman de där. (utan ansvar) 🙄
Svensk tjänstemannakultur är förmodligen den förnämsta i världen. Kritisera gärna, men det är inte läge att bli fosterlandshatare i detta läge.
Citera
Medlem
Hur många IVA-fall är det nu i Region Stockholm, och vilken kapacitet finns när det gäller IVA-platser? Är det långt kvar tills andra regionerna kommer få börja ta emot patienter från Stockholm? Hoppas att beredskapen finns i de andra länen i landet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Jaså? Ja, låter ju mer troligt, för även det är minskning. La Repubblica anger 2107. Men det låter faktiskt för "bra" för att stämma.

2100 låter väldigt optimistiskt. 4053 är 3 fler nya fall än ingår, men fortfarande bara en dag. Att platåa en dag mitt i en ganska stor nergång är ändå inte hela världen.
Citera
2020-03-31, 18:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Ja... 4050 igår enligt samma sida. Hade hoppats på bättre siffror idag.
+4,053 Nya fall i Italien enligt worldometer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in