2020-03-31, 18:16
Medlem
DoktorTengeles avatar
Mycket förvånad över att Nederländerna har fler döda än folkrika Tyskland. Verkligheten kan ju dock se lite annorlunda ut än siffror på ett papper...
Citera
2020-03-31, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Det ser illa ut..Det kan mycket väl bli 350-450 döda till söndag kväll (måndagens siffror från folkhälsomyndigheten som inte redovisar under helgen.) Och tyvärr är det nog inte slut där och 1000 lär komma fortare än vi tror..Trots att inte alla döda räknas som corona offer.

Hur många äldre döda ligger inte ensamna i sina lägenheter utan att ha upptäckts ?
Då och då hittas ju äldre som legat i både månader och år utan att någon besökt dem eller saknar dem.

Mycket tragiskt.
Hur många såna fall har vi på ett år?
Skulle de på ett signifikant sätt påverka antalet döda i Covid-19?
(Skulle de legat i år så är det troligtvis inte Covid- eller vad tror du?)
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nu har jag justerat modellen något baserat på följande intressanta artikel från Expressen:
https://www.expressen.se/nyheter/professorn-nara-en-miljon-svenskar-kan-ha-smittats/

Min modell tar sedan tidigare hänsyn till:
- Genomsnitt 19 dagar från smitta till död, varav de första 5 innan symptom kan uppvisas
- Ca 20-40% är asymtomatiska, dvs smittar men visar inga symtom alls
- Dödlighet är enligt senaste data 0.66% av alla som smittas (ca 1% av alla som insjuknar)
- Spridningshastigheten i teorin 23% utan några åtgärder men tar hänsyn till att denna kan gå ner till mellan 10-15% med olika nivåer av åtgärder.
- Flockimmunitet uppnås vid 60% av befolkningen smittad, men givetvis börjar spridningstakten avta redan tidigare, derivatan i antalet nysmittade är som störst ungefär då 30% är smittade.

Ur artikeln:

Jag skulle tro att det är mellan en halv och en miljon som är smittade. Men jag blir glad om det är två miljoner, säger matematikprofessorn Tom Britton.
Samtidigt visar en ny brittisk studie att omkring 322 000 svenskar kan ha varit smittade den 28 mars.

Min modell visar att det idag är 617000 personer i Sverige smittade, och den 28/3 var det 418000. Båda ligger ganska nära professor Britton och den engelska studien. Desstom uppvisar kurvan över antalet döda en nästan skrämmande likhet med verkligheten per datum.

Vad blir du utfallet:
- Peak dödlighet inträffar 2020-05-05, då 1529 personer avlider
- Totalt avlider 40785 personer i Sverige
- Dödligheten är tillbaka på dagens nivå ungefär första/andra veckan i juni

Du baserar din "modell" på en artikel i Expressen - intressant.

Vi har riktiga epidemiologer i det här landet. Ska vi lyssna på dem eller random tjomme (med all respekt) på Flashback? Hmm, svårt val.

Du spår alltså att Sverige skulle ha 50% högre dödlighet än landet med hittills högst dödlighet i världen - Italien, med nära 1000 döda på en dag. Italien är dessutom 6 ggr större än Sverige.

Min rekommendation är att du lyssnar på de som jobbar med detta istället för att knåpa ihop dina egna killgissningar.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Ja... 4050 igår enligt samma sida. Hade hoppats på bättre siffror idag.

Ja, på la Repubblica hade de räknat som "extra" fall typ ser jag nu, dvs Nya minus tillfrisknade = 2107...
av någon anledning...
Men ja, det är trots allt en liten minskning och tycks ha bromsat upp ändå. Vilket får ses som positivt trots allt.
Citera
Medlem
meduzan2013s avatar
Är fastanställd på heltid, Nu vill företaget dra ner alla till 65 %. Får man ens göra så utan förvarning? Är de någon corona lag ja missat?
Citera
Medlem
barkies avatar
Tycker ändå det börjar mattas av med nya fall.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
Inte alls bra, verkar som det spridits vidare från lombrdiet

Det finns ju givetvis i hela Italien. Det är jättebra att Lombardiets siffror ser ut att stabilisera sig. Övriga landet kommer såklart öka men om dom 50 miljoner människor dom bor utanför Lombardiet har lika många dödsfall som dom 10 miljonerna i Lombardiet så är det naturligtvis en mer hanterbar takt på smittspridningen.
Citera
2020-03-31, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Shit! I fredags tippade jag 300 döda totalt i Sverige till nästa helg, men det ser ut som vi kommer upp i 400 döda. Minst! Vad tror ni andra?
Jag tippade 150-180 till sönags natt och det var 147 om jag förstod det rätt.
950-1000 är helt möjligt till söndag natt.
Men jag befarar vården kollapsar på torsdag och personal börjar stanna hemma och det är runt 2000 på sönag natt.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebSunshine
Jag tror att bristen på vård gör att det avlider väldigt mycket mer människor.

Så kan det vara. 40000 i Sverige är vad siffran "ska" bli, givet att sjukvården håller ihop.

Detta motsvarar 1.3 miljoner i USA.
Men beräkningarna där borta visade ju på ett worst-case scenario på 2.2 miljoner för USA, det var bland annat därför man svängde helt om, förlängde karantänerna och beordrade Ford och GM att börja tokproducera hundratusentals respiratorer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PROPERREEL
Nä verkligen inte! Det är ofattbart.
Väck mig.....

S och svetsaren har gjort INGENTING. Han vågade inte ens ställa upp på intervju utan hade ett 10 minuters förinspelat tal utan substans. Tusentals människor kommer dö pga S-regeringens inkompetens och ovilja att stoppa viruset.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är förvisso inte världens farligaste virus eftersom de flesta klarar sig. Sedan förstår jag inte vad du menar med att »chansa«?
Hur kan du säga så? Detta är ett helt nytt virus, ingen vet om när var eller hur. Otroligt generaliserande, farligt uttrycka sig som du gör.

Det man vet är att 60-80% av världens befolkning kommer få covid-19. Av dem kommer 25% få svåra symptom. Av de 25% kommer MÅNGA dö, men man vet inte hur många.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
2100 låter väldigt optimistiskt. 4053 är 3 fler nya fall än ingår, men fortfarande bara en dag. Att platåa en dag mitt i en ganska stor nergång är ändå inte hela världen.

ja, när man läste artikeln så var det nån definition av "nya" fall där man räknade bort friskförklarade... mycket märkligt. 4053 är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in