2020-03-31, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Danmark och Norge ligger en hel månad efter oss i fas. De fick sina första inhemska fall en hel månad efter oss, så dagens svenska resultat ska jämföras med hur det ser ut i Norge/Danmark runt 31 April, bara så ni vet.

Den 31 April kommer det säkert vara runt 200-300 döda i exempelvis Danmark. Det betyder att dom på sin halva befolkning(5 miljoner) kommer ha fler dödsfall än oss på 10 miljoner invånare, vi har 180 idag. När det sker kan man ju som er hävda att Danmark har en mindre yta. Men befolkningstätheten är knappast så stor att den motiverar en så stor skillnad på antalet döda, den spelar in men motiverar inte den stora skillnaden. Det räcker inte som förklaringsmodell.

Danmarks åtgärder har förmodligen inte gjort någon skillnad alls jämfört med Sveriges. Däremot har deras åtgärder tärt mycket mer på ekonomin och på folks välbefinnande

Nu tar du i åt båda hållen lite väl mkt...
Håller med att Danmarks prognos inte alls ser så bra ut...finns risk att de har 200 döda redan 6 April.
Dock, de ligger inte en månad efter oss. Kanske max en vecka.
Deras åtgärder ska i bästa fall påverka deras prognos o utfall redan denna vecka...annars är det något som är galet med deras åtgärder eller resurser också...
Sveriges prognos är dock sämre, men det är inte en speciellt stor skillnad mot Danmark för tillfället.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det var just därför jag tittade på måndag+tisdag båda veckorna. Samma jämförbara veckodagar, och utjämnat genom att vara två dagar i rad.
Men här är istället senaste 9 dagarnas ökning jämfört med samma dag en vecka tidigare:
3.6
4.9
6.6
7.1
6.6
5.6
5.3
6.7
5.1

Snitt 5.7.

Och av de nio senaste dagarna är sju vardagar, vilket ju, som du antyder också är missvisande. Men att endast välja två dagar blir för lite. Du kan exempelvis inte heller beräkna den årliga förändringen i antalet döda i trafikolyckor genom att jämföra 2008 och 2009 med 2015 och 2016. Blir ännu mer problematiskt när man har att göra med så små tal, som det var förra veckan.

Men titta på exempelvis måndag till torsdag den här veckan, med måndag till torsdag den här veckan.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
Inte alls bra, verkar som det spridits vidare från lombrdiet

Baserat på vad? Nya fall är bara drygt 2000 idag, klart lägsta på länge.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Italien 837 döda

Jäklar, Italien har gjort mycket bra ifrån sig! Det märks! Sjunker fint där nu! Dödstalen börjar sjunka där inom en vecka till en vecka.

Tänk om man kunde vara lika smart här?

Men nädå, Sverige vill ha samma kaos som Italien och Spanien
Citera
Medlem
Paladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Men bara 2107 nya fall. Drastisk minskning. Det känns som en viss lättnad.

plus 4053 nya just nu enligt https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
Medlem
Alltså vad är ni för stollar som hetsar varandra till extas med dödlighetssiffror på 20% etc. Inte ens på Worldometers är den så hög, och finns det säkert minst x10-x50 så många smittade.
Citera
2020-03-31, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Andelen av de sjuka som dör i Sverige är mycket högre än i de flesta andra länder. Vi ligger skyhögt över grannländerna, men även högre än många andra länder. Vad kan detta bero på. Är svenskarna vekare än andra folk eller är det vården som är sämre?

Mera spridning antar jag. Vården skulle jag gissa ligger på ungefär samma nivå i alla nordiska länder. Dock kan det finnas skillnader i kapacitet.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Italien:
Dödsfall 837(igår 812)

Citat:
Antal dödsfall håller sig alltså länge på samma nivå. Åtminstone fortsätter med ingen märkbar ökning.
Jag trodde jag såg en ljusning i kritiska fall och nya smittade men tyvärr så är det inte:

105,792 smittade
+4,053 idag

12,428 döda
+837 idag

15,729 tillfrisknade

77,635 aktiva fall
4,023 kritiska

Lite fler tillfrisknade dock.
Citera
Medlem
Flabbss avatar
Citat:
Antal dödsfall håller sig alltså länge på samma nivå. Åtminstone fortsätter med ingen märkbar ökning.
Ökar i Italien minus Lombardiet.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
plus 4053 nya just nu enligt https://www.worldometers.info/coronavirus/

Jaså? Ja, låter ju mer troligt, för även det är minskning. La Repubblica anger 2107. Men det låter faktiskt för "bra" för att stämma.
Citera
2020-03-31, 18:13
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Shit! I fredags tippade jag 300 döda totalt i Sverige till nästa helg, men det ser ut som vi kommer upp i 400 döda. Minst! Vad tror ni andra?

Det ser illa ut..Det kan mycket väl bli 350-450 döda till söndag kväll (måndagens siffror från folkhälsomyndigheten som inte redovisar under helgen.) Och tyvärr är det nog inte slut där och 1000 lär komma fortare än vi tror..Trots att inte alla döda räknas som corona offer.

Hur många äldre döda ligger inte ensamna i sina lägenheter utan att ha upptäckts ?
Då och då hittas ju äldre som legat i både månader och år utan att någon besökt dem eller saknar dem.

Mycket tragiskt.
Citera
2020-03-31, 18:13
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Jag har hört det med och hänvisar till:

Vet inte vilken studie som avses, men du kanske kan försvara ditt påstående här mot argumentet "inte 0.66 procent utan 20 procents dödlighet" som görs här ovan?

https://www.medicalnewstoday.com/articles/live-updates-coronavirus-covid-19#3

Någon dödlighet på 20% tror jag inte alls på. Låter helt osannolikt.

Jag tror dessa siffror för Corona stämme rätt bra:
- Flockimmunitet uppnås när 60% av befolkningen har haft sjukdomen
- Ca 20-40% av de som smittas uppvisar inga symtom alls (asymptomatiska)
- Ca 1% av de som uppvisar symtom avlider, som ett genomsnitt av alla åldersgrupper

Ni som tycker att en dödlighet på 0.66% låter lågt ska veta att dessa siffror innebär att ca 40000 personer i Sverige dör, och intensivvården överbelastas med en faktor 10-15 minst under en period på ett antal veckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in