2020-03-31, 16:49
Medlem
A-kassa är för dom som arbetat, inte för studerande.
Citera
2020-03-31, 16:49
Avstängd
MikeStrutters avatar
Du måste ju ha jobbat i minst ett år och betalat till a kassan under tiden. Vad fan tror du att vi lever som på 80-talet då staten gav ut pengar till allt och alla? Nej du gosse, det har invandrarna satt stopp för ända sedan de började välla in i ohälsosamma mängder sedan 90-talet.
Citera
2020-03-31, 17:04
Medlem
Uppfattat, tackar för snabbt svar.
Citera
2020-03-31, 17:06
Medlem
quts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstallion
Uppfattat, tackar för snabbt svar.
Tror att det ändrats till 3 månader nyligen.
Citera
2020-03-31, 17:06
Avslutad
Dom kan väl gott gå på socialbidrag. A-kassa i sig är en jävla scam. Endera arbetar du och får pengar som du förtjänat eller så får du allmosor, jag förstår inte varför det skulle finnas ett mellanting. Människor som propagerar för mellanting och att någon inte ska ha något är förfärligt korkade. För det första så har vi inte växt upp i en kultur där man kan eller får leva av landet. För det andra så accepterar inte folk att bara lägga sig ner och dö. För det tredje finns det ingen logik i att betala någon för att dom jobbade förut.

Visst finns det undantag då människor förtjänar att behålla sin ekonomiska situation någorlunda men borde det då inte vara på företagets bekostnad som faktiskt har använt individen?
Citera
2020-03-31, 17:28
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSvenson
Jag kan titta lite snett på folk för att dom varit helt dumma i huvudet innan, men viktigare är att vi bygger upp det här igen.
Dock så borde folk kunna klara att bygga upp detta igen även om de lever på existensminimum.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/explosionsartad-okning-av-ansokningar-till-a-kassan
Inte oväntat men tyvärr en stor anstormning av ansökningar nu som kommer förstöra för stadsbudgeten.
Citera
2020-03-31, 17:54
Medlem
Min-Mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstallion
.... student som lever utan CSN e.d att söka A-kassa,

Nej, du kan inte söka a-kassa. Du har ju sysselsättning.
Citera
2020-03-31, 17:54
Medlem
Ni som blir spricker av ilska för att "bartenderbimbos" med flera kan komma att få a-kassa medan ni minsann vart med hur länge som helst -fattar ni att ert eget bidrag till kassan är en fjärt i universum? Du har bidragit ekonomiskt lika lite som de du spottar på!

Du har betalat 100 spänn i månan i 20 år säger vi. Din egen insats blir då 24 000 kr. Grattis, du kanske kan leva i två hela månader på det om du bara äter linser. Resten av a-kassan har du och bimbon gemensamt skrapat ihop genom att betala skatt.
Citera
2020-03-31, 19:11
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watantanka
Du har betalat 100 spänn i månan i 20 år säger vi. Din egen insats blir då 24 000 kr. Grattis, du kanske kan leva i två hela månader på det om du bara äter linser. Resten av a-kassan har du och bimbon gemensamt skrapat ihop genom att betala skatt.

Reglerna ska fortfarande vara dem samma för alla. Och om det nu är en sådan skitsumma att betala så är det ju bara ännu ett incitament för att just betala summan och kvalificera sig som alla andra eller hur?

Och har man betalat in 24 000kr så är det fortfarande 24 000kr mer än vad någon bimbo inte har betalat därav får bimbon gå till Alfa-kassan alt. Soc med mössan i hand istället...
Citera
2020-03-31, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av watantanka
Ni som blir spricker av ilska för att "bartenderbimbos" med flera kan komma att få a-kassa medan ni minsann vart med hur länge som helst -fattar ni att ert eget bidrag till kassan är en fjärt i universum? Du har bidragit ekonomiskt lika lite som de du spottar på!

Nej, du försöker resonera med individer som har låg IQ, ännu läger EQ och en obefintlig insikt om hur saker och ting faktiskt finansieras.

Deras inställning gör mig uppriktigt sagt ganska förbannad. Personligen är jag inte med i A-kassan och har heller aldrig känt mig speciellt orolig över att bli arbetslös. Jag har aldrig haft några invändningar mot att en del av mina skattepengar gått till att finansiera arbetslöshetsförsäkringen, men efter att ha läst alla själviska inlägg i den här tråden har jag omvärderat min generositet.
Så till alla A-kasseparasiter, ge hit den dryga halvmiljonen som jag hittills har sponsrat er med
Citera
2020-03-31, 19:41
Medlem
Frescas avatar
Jag påbörjade en fast anställning i mitten av mars efter att ha varit timanställd på några olika arbetsplatser från slutet av 2014 pararellt med mina studier. Blev medlem i handels a-kassa idag. Har jag rätt till något eller är jag helt rökt? Försökt läsa mig till svaret och hört med kollegor men känns inte helt klart.
Citera
2020-03-31, 20:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fresca
Jag påbörjade en fast anställning i mitten av mars efter att ha varit timanställd på några olika arbetsplatser från slutet av 2014 pararellt med mina studier. Blev medlem i handels a-kassa idag. Har jag rätt till något eller är jag helt rökt? Försökt läsa mig till svaret och hört med kollegor men känns inte helt klart.
Du har rätt till ett grundbelopp. Efter 6 månader får du A-kassa som vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in