2020-03-31, 17:51
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Omkring 1000 pers dog av flunsan förra året vi är inte ens i närheten än.
Under hela året eller på kort tid?

Kan smälla till och bli som i Italien.Det vet vi ju inte än. Kan till och med bli så att det slutar med att dumsverige slår världsrekord i dagliga dödssiffror.
Citera
2020-03-31, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonn
Många länder testar i princip bara personer i riskgrupper och vårdpersonal, som exempelvis Sverige.
Många har starka symptom men testas ändå inte, som exempelvis jag. Många har inga symptom alls.

.
Sverige gör nästan inget, de testar minst i europa. Finns inte resurser.

Tegnell: "Många fler" måste testas – men det saknas kapacitet
https://www.friatider.se/tegnell-manga-fler-maste-testas-men-det-saknas-kapacitet
Citera
2020-03-31, 17:52
Medlem
Det går inte att förhindra att smitta äldre, det är bara något man säger för att lugna massorna. Det saknas kapacitet, resurser och förmåga att göra detta på stor skala och desto längre epidemin fortsätter (fler blir smittade) desto fler äldre kommer smittas i förlängningen.

Antingen stoppar man spridningen med alla medel tillbuds eller så gör man det inte, det finns inte en gyllene mellanväg.
Senast redigerad av har 2020-03-31 kl. 17:55.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Presidenter, statsministrar och premiärministrar sätter städer, regioner och länder i karantän. Löfvén förbjuder påskkärringar. Sverige är fantastiskt.
Jag uppfattade inget förbud vare sig för resor till Gotland eller påskkärringar.
Missade jag nåt?
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Regeringen har beslutat att införa besöksförbud på äldreboenden.

Samtidigt fattar inte de idioter att det lär vara personalen som drar runt smittan där, inte de besökande!
Herre gud så korkade.

Enbart symbolpolitik. Sedan sitter regeringen där och myser i sina siffror med sänkta pensions- och sjukskrivningsutgifter för allvarligt sjuka.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jb6zL/besoksforbud-pa-aldreboenden
De tjejer som jag pratat med som arbetar på äldreboende (där smittan är konstaterad) är upprörda över att dom har ingen skyddsutrustning (man tror det är ett skämt). Andra i tråden säger sig känna till äldreboenden som har.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Matematikprofessor tycker att det vore en glad nyhet om fler vore smittade av Covid-19:

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/professorn-positivt-ju-fler-som-ar-smittade/

Varför far f-nskapet inte ut själv då, och låter sig bli smittad så är det en närmare till "flumimuniteten" ?
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Är det någon här inne som har koll på hur siffror ser ut vad gäller dödsfall i en vanlig influensa och efter så kort tid.
Nu är ju siffror uppe i 40000. Antagligen ett stort mörkertal också.

Eftersom den här sjukdomen sprider sig mycket snabbare än en influensa. Skall man då räkna med att covid-19 kommer att ta ca 2- 3 miljoner människors liv runt om i världen.
Vanlig influensa brukar väl ta runt ca 500000 tusen människors liv och är då heller ingen pandemiinfluensa.
4 miljoner dör årligen av lunginflammation, för att jämföra med något annat men minst lika relevant.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ann-Chis
och plastikkirurger bl.a.
Tandläkare kanske? 🤷🏼‍♀️😁
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Flunsan härjar ju knappast ett år så visst jämförbart. Men fortsätt du predika domedagen för all del.
Varför är helt logiska siffror helt plötsligt DOMEDAG?
Ta det så här då. 200 döda på en månad( egentligen 3 veckor) blir 1200 på sex månader.

Så om resten kliver upp nu och borstar av sig få får du rätt.
Citera
2020-03-31, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Så enligt den har Iran och Tyskland flest dödsfall
Bilden visar hur många som kommer dö tills länderna fått "flockimmunitet".
Citera
2020-03-31, 17:53
Medlem
Beethovanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Nej jag har absolut ingen lust att gå omkring och leta efter något att vara positiv över när människor dör som flugor runt om i världen.
Jag är inte svensken som säger. Tänk på barnen i biafra, när barnen inte vill äta eller du skall vara tacksam över att osv.
I det stora hela är jag i grund och botten en skämtsamt ironiserande människa. Sprider glädje i min omgivning bland mina nära och kära.
Och skojar till lite här inne också bland alla domedagsprofeter, godhetsapostlar gråterskor, dårar och intelligenta.
Men kan också vara för jävlig, dum i skallen, klok eller förbannad.
Jag tycker att det expressen skriver om de 5 positiva sakerna i "coronadepressionen" är ungefär som uppmaningen jag avskyr. DU SKALL VARA TACKSAM.

Okej, förstår om du ser det på det viset, vi ser det helt enkelt olika. Jag tror det är viktigt att se något positivt bland allt elände, eller åtminstone stänga av emellanåt. Inte så att det blir något förnekande givetvis. Absolut inte så att man börjar ta risker eller något annat dumt. Men något hopp måste finnas.

En del verkar ju bo i denna tråden för tillfället, man kan ju fundera vad allt ensidiga fokus på elände och endast elände kommer att göra med en del.

Men det är bra att du har humor, det är viktigt i dessa tider.

Om det är något fel Expressen gör enligt mig så är det att man kunde "Följa Alex Schulman dag för dag under Coronakrisen". Då tar jag fan hellre och drunkar av mina sjuka lungor istället.
Citera
2020-03-31, 17:54
Medlem
Kh4ns avatar
Vad är det som får folk att ha så stort förtroende för myndigheternas sätt att handla i detta fall? I början påstods det att viruset inte skulle komma, sedan blev det att det skulle vara begränsat och nu när Sverige tar stormsteg på listan över döda per kapita så kunde förtroendet inte vara högre.
Tycker ju att lite skulle man ha börjat ifrågasätta om tidigare uttalanden och uppskattningar varit totalt felaktiga, särskillt då landet går helt emot vad resten av världen gör.

Eller är det acceptans av klåpande, för man räknar med att en för stark reaktion skulle ha värre ekonomiskt effekt, så man godkänner att myndigheterna måste markant ändra sina antaganden vecka för vecka, eftersom detta åtminstone leder till en personlig frihet utan restriktioner.
Ingen som läst de svenska experternas uttalanden kan ju ha missat att de fått ändra sig 180 grader ett flertal gånger redan, så något måste ju denna acceptans av misstag bero på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in