2020-03-31, 15:24
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Som sagt jag vidhåller det jag sagt tidigare, ser ingen vits med att svara eller vrida om diskussionen till något annat än grundfrågan kring ökningstakt initialt och när kurvor börjar dämpas.

Det är relevant eftersom vilken andel av total befolkning man talar om för att analysera och förutse ökningstakt av döda. Har man fortfarande en lika stor ökning på ett ställe där döda per capita redan är högre är det naturligtvis allvarligare och deär att nå en naturlig avmattning då spridningen naturligt "mättas" och slutligen en flockimmunitet uppstår. Man skall då även notera att dödligheten kan vara 4 ggr större än de officiella dödstalen:
https://www.corriere.it/politica/20_marzo_26/the-real-death-toll-for-covid-19-is-at-least-4-times-the-official-numbers-b5af0edc-6eeb-11ea-925b-a0 c3cdbe1130.shtml
Citera
2020-03-31, 15:24
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Vaccinet kanske triggar en immunitet som inte kan uppnås via att man haft sjukdomen? De båda är inte samma sak. Dessutom finns det bevis att patienter som haft sjukdomen, får den igen.

Kolla in den här rutinerade professorn i infektionssjukdomar från Korea som har varit med och bekämpat SARS, MERS tidigare och vad han har att säga. Mycket intressant:
https://www.youtube.com/watch?v=gAk7aX5hksU

Här är tidsmärket där de talar om att patienter åter blir sjuka trots att de haft Covid19 tidigare:
https://youtu.be/gAk7aX5hksU?t=480

Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Den professorn kunde ange exakt hur många som tillfrisknat, han hade siffrorna med sig.

Appropå tillfrisknat -vilka kriterier gäller för tillfrisknande i Sverige?

Är det samma kriterier som WHO rekommenderar tro?

Edit: Tack för videotips!

Jäklar 20% av de smittade är asymptomatiska i Korea !!

Det är två av 10 smittade. Och de smittar vidare säger professorn.

Hoppas ni som jobbar på myndigheterna passar videolänken vidare till FHM.
Citera
2020-03-31, 15:25
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spatten
Vi hade kunnat räddat båda om vår regering inte var förståndshandikappad. Det finns ett skäl till att vi har fler smittade än avsevärt större länder, såsom Japan.

Ja, det tror jag också. Hade vi varit lite proaktiva och infört restriktioner tidigt, så hade vi nog legat bättre till.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Med andra ord en jävla halmgubbe.

Frivilliga från Röda Korset? Löst.
Regeringen, FHM m.fl. är EXPERTER på att försöka hitta komplicerade lösningar på enkla problem.

Tycker du det vore säkert? Att släppa in frivilliga från röda korset in i vården, utan skyddsutrustning som tydligt inte finns. Tack, men nej tack.

Nu finns dock snabbtester ute på marknaden. Så vi kommer utöka testningen. Vilket är bra.

Jag försöker förklara varför det inte varit möjligt tidigare men 80% här inne förstår inte att det behövs personal för att testa patienter och inte bara laboratorier.
Citera
Medlem
-DaRude-s avatar
Det är svensk komedi att sossarna och Löfven vinner stort på denna kris trots det folkliga missnöjet. SD rasar och sossarna drar iväg, trots missnöjet kring hanteringen av corona. Löfven lyckas fåordigt och utan handling att få corona till regeringens stora vinstlott inför valet, återigen trots missnöjet kring hanteringen av corona.

Svenskarna är verkligen ett förunderligt folk.
Citera
Bannlyst
Att stå eller gå bakom någon som andas normalt i en matbutik är 0% smittrisk?

Dom hostar inte eller något utan typ pratar i telefon och jag går bakom.

Säg inte att det är chans att bli smittad för då är över 4 miljoner smittade om det är så enkelt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag delar din uppfattning.

Alla dessa inlägg med "Jag röstar SD" som sedan stämmer in i hyllningskören till hur Sverige agerar? Desinformation ska vi tydligen passa oss för. Och dessa inlägg börjar nästan bli standard i vartannat inlägg.

Och varför denna hysteri över att många inte bryr sig eller agerar under normala förhållanden, som säsongs influensa?

Det går ju att applicera på precis allting. Hjärndött argument.

När något nytt kommer, som är både farligt och som vi inte vet speciellt mycket om, då ska man börja svamla om sånt vi redan har en mycket bättre förståelse och kunskap om, för att förminska det problem som uppstått. Tolkar jag er rätt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Karantän i 3-5 veckor med masstestning och sedan en gradvis återgång till det normala. Vaccinering är ointressant det närmsta året.

Det måste i såna fall vara karantän för samtliga samtidigt då? Ska man synkronisera det över hela världen eller helt stänga ner transport och kommunikation mellan länder?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Håller verkligen med. Att vi ska skydda de äldre är ju för de ska kunna säga att de inte behöver "sortera" bort 40-50 åringar. Det är skamlöst, alla ska såklart skyddas, och speciellt eftersom cirka 20% är asymptomatiska. Det är nog därför de förbjöd att besöka äldrevården, inte för de gamla utan för att sjukvårdspersonalen inte ska smitta fler. Det är makalöst. Jag blir alldeles förtvivlad för de som jobbar inom vården. Vilken moral. De skulle krönas till politiker och byta plats efter de har tagit sig igenom detta.

Ja. Det är ett gryende uppror i sjukvården nu efter att de fått veta att det ska sparas munskydd..eh ursäkta..att smittan inte kräver munskydd. Safe and sound.

Vem låter sig luras av det!?! Förutom att FHM har lurat sig själva. Tron förflyttar berg.
Citera
2020-03-31, 15:26
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Man får väl, likt andra länder, hålla fritids eller skola öppet för barn till föräldrar som jobbar inom vården?? Det här har redan tagits upp tusen gånger här och förstår inte hur folk fortfarande inte fattat något så självklart?

Håller man skolorna öppna som vi gör nu så kommer det självklart leda till att barnen smittar ner väldigt många fler vuxna, vilket kommer öka belastningen på vården mångfaldigt.
Eller så håller man 1-3 öppet. Då har de minsta barnen ett ställe att vara på och 4-9 kan vara ensamma hemma. Så har man gjort i Finland.
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regicide86
Tycker det verkar märkligt att kina varje dag bara har nästan samma antal importerade fall.. var har du hittat motsägande info?

Ja, lite märkligt är det allt.
Jag har följt Hongkong Free Press samt andra asiatiska kanaler där detta diskuteras flitigt. Precis som med allt annat är jag restriktiv även där, men en hel del gällande protesterna från Hubei-provinsen har filmats.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Regeringen har beslutat att införa besöksförbud på äldreboenden.

Samtidigt fattar inte de idioter att det lär vara personalen som drar runt smittan där, inte de besökande!
Herre gud så korkade.

Enbart symbolpolitik. Sedan sitter regeringen där och myser i sina siffror med sänkta pensions- och sjukskrivningsutgifter för allvarligt sjuka.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jb6zL/besoksforbud-pa-aldreboenden

Det här skulle ha skett för 3-4v sedan. Och man skulle samtidigt börjat testa all vårdpersonal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in