2020-03-31, 20:52
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kompish
Jaha, skidanläggningarna stängda, var kommer då alla resesugna stroppar åka under påsken? Var blir påskens stora smitthärd månntro?

Oj oj oj, var ska alla Stockholmare åka nu?
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Kulturella skillnader helt klart. Som natt och dag om man jämför med exempelvis britter och amerikaner...

Jag undrar också runt det där med kvalitetsskillnaden. Har märkt det själv. En sak kan vara av god kvalitet. Vid en efterföljande beställning av samma vara från samma ställe kan det vara rent skräp. Som om det är tillverkat i en annan fabrik. De borde ju förstå att de förlorar på det. Blir ju inte fler beställningar sedan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Det tror jag också. Och jag tror inte dödligheten ligger på mer än max 0,7%.

Tror? Vad har man för belägg för det? Har man slumpvis testat befolkningen i Norrland? Kan lika gärna vara så att de som testats är de enda som bär på smittan.
Citera
Medlem
Citat:

Ja om sjukvården klarar den kommande anstormningen, annars kommer det bli betydligt högre %
Citera
2020-03-31, 20:53
Medlem
Den här tråden gör mig mörkrädd. Nej det är inte corona eller c19 som gör mig mörkrädd och rädd. Det är att det finns så många idioter på samma ställe. Avsaknaden av eget tänkande och analyser är obefintlig hos väldigt många. Det spelar ingen roll vad FoHM ja det är så det förkortas (lär er för fan den korrekta förkortningen) säger. Vad FoHM än säger finns det alltid folk här inne som väljer att medvetet misstolka vad som sägs. Folk blandar ihop vad Socialstyrelsen och vad regionerna har för ansvar. Folk är så korkade att dom tror att det är Tegnell som bestämmer allt själv, vilket är så otroligt korkat, Tegnell är ansiktet utåt han sitter inte som en allena rådande person och bestämmer allt. Folk tror att Tegnell medvetet försöker lura sjukvårdspersonal.
Situationen som uppstått med c19 är exceptionell och det finns inget land och inga experter som har facit i sin hand. Alla experter och myndigheter i världen sysslar egentligen med avancerade gissningar som oftast bygger på olika modeller och statistik. Ingen vet vad som är rätt eller fel. Men somliga här inne påstår att Tegnell påstått att inga människor skulle dö i Sverige detta är absolut inte sant. Folk analyserar vad som sägs på presskonferenserna och blandar ihop olika fakta till höger och vänster. Det blandas mellan dödsfall och bekräftade insjuknade.
Många här inne tror i sin vildaste fantasi att situationen i Italien och Spanien är direkt jämförbar med situationen i Sverige vilket är helt galet.
Situationen är jobbig, det är ansträngt, folk kommer att dö, folk kommer att bli jättesjuka, folk kommer att bli lindrigt sjuka, folk kommer att bli friska.
Men framför allt situationen i Sverige är inte i närheten av en katastrof och dit kommer vi nog aldrig att hamna heller.
Så snälla ni, sansa er i kritiken, analysera den fakta som finns, var källkritisk, andas ut och lev livet men håll avståndet till varandra och använd sunt förnuft.
Citera
Medlem
Enligt den sydkoreanska överläkaren. (En riktig expert till skillnad från våra feministclowner):

1. Munskydd skyddar dig.
2. Upp till 20% av infekterade visar milda symptom eller inga symptom alls men är smittsamma.
3. Skolor är enorma smittohärdar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Fel!
Runt 33.000 med dina siffror men det finns inget som tyder på så hög dödlighet, ska vi nu köra positiva siffror är 0,1-0,15 rimligt vilket innebär 5000-7500 döda.

Jag har aldrig sett siffran 0.1-0.15%, så tar gärna källa på det?

Dem flesta har uppskattat dödsfall på minst 1%, den bästa siffran kom i en rapport i går, som antar 0,66%, baserat på siffror från Kina, Diamond Princess och beräknat från dem som lämnade Kina, etc.

Denna siffra är förmodligen alldeles för optimistisk.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Jag tror EU kommer upplösas efter detta och jag tror även att många länder i Europa kommer bli ryskvänliga än man varit innan.
Amerika kommer inte tycka om det, men hur har dom hjälpt Europa egentligen? Nya tider!

Jag hoppas allt det slår in.
Citera
2020-03-31, 20:54
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Anders metods effektivitet för att utrota Coronan bevisas nu i Danmark där det inte ens finns tillräckligt med misstänkta fall att testa. Flockimmunitet rules

Ok men de har ju stängt ner landet också till skillnad från Sverige. Såklart fallen minskar då din lilla råtta. Flockimmunitet nås inte än men bör nås efter en längre tid. Ansvarsfulla länder vidtar kraftfullare åtgärder för att hålla ner smittspridningen men Sverige släpper det löst. Vi må uppnå flockimmunitet snabbare men på bekostnad av fler döda.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
[quote=Hobbybonde|70985539]
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Immun är nog väldigt säkert att man blir, frågan är hur länge. Hade man inte fått immunitet tror jag dödligheten skulle vara mkt högre än 0.7-1%. och med tanke på att det finns flera vaccin-kandidater på gång redan så är ju även det en stark indikation på att någon form av immunitet är möjlig

Detta viruset är lömskt.. Vi vet tyvärr inte än om man blir immun, men blir du det är det troligen inte föralltid utan en kort period. Ca 3månader enligt de flesta forskar rapporter jag läst.
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:

Jag är benägen att instämma. Troligtvis är dödligheten någonstans mellan 0,6-0,8%.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Från rapporten:
We anticipate that SARS-CoV-2 will then circulate seasonally with winter peaks in subsequent years
...
Treatments or vaccines for SARS-CoV-2 would reduce the duration and intensity of social
distancing required to maintain control of the epidemic. Treatments could reduce the proportion
of infections that require critical care and could reduce the duration of infectiousness, which
would both directly and indirectly (through a reduction in R0) reduce the demand for critical care
resources. A vaccine would accelerate the accumulation of immunity in the population, reducing
the overall length of the epidemic and averting infections that might have resulted in a need for
critical care. Still, the development and widespread adoption of pharmaceutical interventions will
take months at best, so a period of sustained or intermittent social distancing will almost
certainly be necessary.
...
New therapeutics, vaccines, or other interventions such as aggressive contact tracing and quarantine – impractical now in many places but more practical once case numbers have been reduced and testing scaled up (20) – could alleviate the need for stringent social distancing to maintain control of the epidemic. In the absence of such interventions, surveillance and intermittent distancing may need to be maintained into 2022, which would present a substantial social and economic burden.
De verkar utesluta att vaccin eller annan verksam behandling kommer i relativ närtid.
De säger också att de som klarar av att bygga ut sin IVA och sen balansera så att man låter så många som möjligt bli smittade utan att överbelasta IVA kommer att få en mindre peak i höst och kanske inte måste återinföra lika hårda restriktioner i höst. Det låter som det som Sverige försöker göra. Dock är det svårt med balansen. De som ligger i fritt fall (Spanien, Italien) kanske också klarar sig från en stor andravåg(genom flockimmunitet).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in