2020-03-31, 10:23
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Intressant: nu vet du plötsligt vilken huvudbonad NF bar. I alla andra sammanhang hävdar du att NF ljuger om sin klädsel (enligt honom själv är det mörkblå täckjacka med huva, ej mössa), så därifrån kommer det inte.

Berätta nu hur du vet att NF bar en stickad mössa på mordkvällen. Det är väl inget du bara har hittat på för att passa in i IMs vittnesmål?
Eftersom NF placera sig själv kring LOP och AB på Sveavägen. Tror jag AB såg NF bredvid LOP. AB säger den personen han såg bredvid LOP hade stickad mössa
Citera
2020-03-31, 10:38
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redpilling
Det finns väl inte det minsta bevis för det påståendet?

Det kan ju varit Anckarströms ande som kom förbi och köpte den. Finns lika mycket bevis för det. CA har inget bevis alls för den affären.
Nej, men jag tror fortfarande att han talar sant, när han säger vapnet är hos en "en yngre man....av sydeuropeisk härkomst" (SOU 1999:88 s. 955) Jag tror inte CA har vapnet, när polisen kontaktar honom.

PS: Eftersom Anckarströms osaliga ande framkallades den 28 februari 1985, tror jag Anckarström var med den 28 februari 1986, utan att GM vet något om det.

källa: https://ibb.co/MGcVj0f
Senast redigerad av 299792458 2020-03-31 kl. 11:00.
Citera
2020-03-31, 10:59
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Nej, det är du som vill ha exakta klockslag. Det jag säger är att GM rör sig mot Tunnelgatan i samma ögonblick som han ser paret Palme röra sig mot Tunnelgatan. Men joggar Luntmakargatan till Tunnelgatan för att paret Palme inte ska se honom och anländer Tunnelgatan en till två minuter före Lars Jeppsson.
Exakta klockslag och positioner är vad du byggt ditt case mot NF på så det är besvärligt när dina uppgifter inte stämmer.

Du har fel:
- LJ och LOP promenerar söderut i ungefär samma hastighet eftersom de båda når Tunnelgatan samtidigt.
- Således är de ungefär i samma position N-S med varandra när LOP korsar Sveavägen.
Detta visar tydligt att en GM som börjar jogga eller springa när han ser LOP korsa Sveavägen kommer att passera förbi, eller möjligen precis framför, LJ på Luntmakargatan.

Din teori håller inte, såvida LJ inte är både blind och döv.

Not. tiden som LOP stannat vid skyltfönstret kompenseras av att GM måste ta sig från Sveavägen till Luntmakargatan.
Citera
2020-03-31, 11:02
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Eftersom NF placera sig själv kring LOP och AB på Sveavägen. Tror jag AB såg NF bredvid LOP. AB säger den personen han såg bredvid LOP hade stickad mössa
Ja men ett cirkelargument, så trevligt:

”AB ser person i stickad mössa”, ”jag hävdar att personen är NF”, ”slutsats: NF hade stickad mössa”.

Grattis, sen logiken är svår att rå på. Sammanfattning: du hittade helt enkelt på.
Citera
2020-03-31, 11:08
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Exakta klockslag och positioner är vad du byggt ditt case mot NF på så det är besvärligt när dina uppgifter inte stämmer.

Du har fel:
- LJ och LOP promenerar söderut i ungefär samma hastighet eftersom de båda når Tunnelgatan samtidigt.
- Således är de ungefär i samma position N-S med varandra när LOP korsar Sveavägen.
Detta visar tydligt att en GM som börjar jogga eller springa när han ser LOP korsa Sveavägen kommer att passera förbi, eller möjligen precis framför, LJ på Luntmakargatan.

Din teori håller inte, såvida LJ inte är både blind och döv.

Not. tiden som LOP stannat vid skyltfönstret kompenseras av att GM måste ta sig från Sveavägen till Luntmakargatan.
Nej, för mig spelar det ingen roll när NF mötte makarna Palme och AB. Det är var NF mötte makarna Palme och AB, som är viktigt i mitt scenario.

Exakt när LOP och GM börjar gå mot Tunnelgatan, vet ingen.
Citera
2020-03-31, 11:12
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Vet du om PU någonsin gjort en ordentlig kartläggning av vilka fordon som verkligen rörde sig på Sveavägen (norrut och söderut) minuterna kring mordet? Förutom de bilar som redan är kända menar jag.

Det åkte ju exempelvis en ensam man i en ljus bil från Grand och söderut när paret Palme började gå söderut. Var tog han vägen? Hade han någon med sig dold i bilen?

Vilka var männen i bilen som stannade i hörnet Olofsgatan/Tunnelgatan några minuter före mordet? De som släppte av mannen med mustaschen?

En man sprang norrut på Olofsgatan direkt efter skotten till en bil som stod parkerad på AF kyrkogata. Hade det samband med mordet? Bilen åkte väl iväg med en väldans fart ut på Sveavägen.

Röd VW Golf på Sveavägen?

Det finns oklarheter kring vilken bil som egentligen stod först vid rödljuset för vänstersväng in på Tunnelgatan. ÅL, JÅS eller någon annan? Fanns det någon annan bil där som inte är registrerad av PU?

Kan en bil som släppte av GM söder om mpl ha åkt fram och vänt i rondellen vid Sergels torg och åkt tillbaka norrut för att se mordet?

Såg AD några bilar söder om mpl när han stannade och släppte av flickorna? Såg andra vittnen bilar som kan ha koppling till mordet? Etc etc.

Olika vittnen nämner ju att de ser bilar men det tycks inte ha gjorts någon närmare undersökning kring detta?

LL berättar ju att han höll på att krocka med mötande bilar när han gjorde sin U-sväng fram till mpl. Vilka var de? Bengt Palm åkte där och ungdomarna som framträdde sent. Men det måste ha varit fler. Jag vet att "LL-bilarna" åkte norrut men de kan ändå ha haft samband med mordet.

Har inte lusläst vittnesförhören med dessa glasögon. Ska nog ta och göra det. Tema bilar.

Vad som funnits är en genomgång av alla felparkerade bilar i innerstan. Hans Holmer skriver om detta i ”Olof Palme är skjuten”. Däremot har jag aldrig sett någon sammanställning över bilar utan de undersökningar som gjorts av dylika är kopplade till enskilda uppslag. Där finns det åtskilliga .
Citera
2020-03-31, 11:13
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Nej, för mig spelar det ingen roll när NF mötte makarna Palme och AB. Det är var NF mötte makarna Palme och AB, som är viktigt i mitt scenario.

Du vägrar tydligen läsa.
Det enda sätter för NF att hinna runda kvarteret utan att LJ ser och hör honom är att närmast magiskt starta från Sveavägen innan han ser LOP korsa Sveavägen.

Det vore klädsamt av dig att medge detta. Men jag gissar på ännu en one-liner utan samband med de argument du möter. Släng med ett till cirkelargument, kanske?
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-03-31 kl. 11:17.
Citera
2020-03-31, 11:17
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Du vägrar tydligen läsa.
Det enda sätter för NF att hinna runda kvarteret utan att LJ ser och hör honom är att starta från Sveavägen långt innan LOP korsar Sveavägen.

Det vore klädsamt av dig att medge detta.
Nej, du tror att du vet exakta tider för LOP, GM och LJ. Det gör du inte. Allt är ungefärliga tider.

BTW: GM startar från Sveavägen långt innan LOP korsar Sveavägen
Senast redigerad av 299792458 2020-03-31 kl. 11:24.
Citera
2020-03-31, 11:24
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Att paret Palme börjar sin promenad från Grand ca 2315-16 är välbelagt. Likaså är det välbelagt att dom korsar Sveavägen ca 2319. Vi vet inte på sekunden , men ganska bra på minuten.
Du har blivit överbevisad att din hypotes inte höll. Ta till dig det.
Citera
2020-03-31, 11:24
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Nej, du tror att du vet exakta tider för LOP, GM och LJ. Det gör du inte, allt är ungefärliga tider.
Fel.
Jag vet var LJ var när skotten föll.
Jag vet att LJ promenerade S på Luntmakargatan.
Jag vet att LOP korsar Sveavägen vid AFKG ca 23:18-19.

Detta vet du med, men du är oförmögen att dra slutsatsen av detta: GM kan inte runda kvarteret utan att LJ ser honom om han inte startar innan LOP korsar gatan. I stället får vi ännu fler substanslösa inlägg.
Citera
2020-03-31, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Tillägg rörande bilar:

När jag läser om förhöret med Enoksson ser jag att en bil direkt efter mordet kom från AF kyrkogata och åkte söderut mot Kungsgatan. Den bilen stannade i korsningen och ut sprang en mörkhårig yngling 20-25 år ca 175-180 cm lång fram till mpl och tittade på offret för att sedan springa tillbaka till bilen som då åkte från platsen.

Ynglingen såg ut att komma från södra Europa.

Om man länkar denna iakttagelse till den som vittnet Tommy A gjorde på Olofsgatan (HH:s bok) så är det ju en del som stämmer:

1. Tidpunkten.
2. Platsen. Avfärden från AF kyrkogata ut på Sveavägen.
3. Utseendet på mannen. Turkiskt/ sydeuropeiskt utseende.

Det här skedde när GS kommit fram, dvs ca 23.24 vilket kan stämma rätt väl. Tror Tommy A pratade om att mannen sprang förbi honom någon minut efter mordet (23.22.30-23.23?).

Behöver inte vara något misstänkt utan bara en nyfiken person, men det kräver nog lite närmare utredning innan det kan fastställas. Även med tanke på den bil som John Wiklund såg i krokarna några minuter tidigare.

Det skulle inte förvåna mig om de som mördade Jugoslaviens Amnassadör har ett finger med i mordet
Citera
2020-03-31, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ok, jag letar vidare.

Det finns en kort intervju i YA 12 (eller 13)/1 -05, men den kan knappast ha något med saken att göra...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in