Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Nej , deras existens blev känd när Sven Aner publicerade GMPs rekonstruktion i ”Cover-Up” . Skådespelerskan Ami Rolder blev intervjuad i en lokaltidning för ett antal år sedan, hittar inte den intervjun nu på nätet.
Friberg gick upp till Johannes Kyrka. Finns en del om detta i tråden. Kolla sökfunktionen.
Nej det blir inte lätt för en GM att komma från Luntmakargatan. I synnerhet som Palmes går över till Sveavägens östra trottoar bara minuterna före MOP. Min tro har varit att GM körs i bil till Söder om mordplatsen för att därifrån ta sig till Dekorimahörnan just från Söder. Tyvärr finns inga vittnesmål som backar upp denna tes.
Vet du om PU någonsin gjort en ordentlig kartläggning av vilka fordon som verkligen rörde sig på Sveavägen (norrut och söderut) minuterna kring mordet? Förutom de bilar som redan är kända menar jag.
Det åkte ju exempelvis en ensam man i en ljus bil från Grand och söderut när paret Palme började gå söderut. Var tog han vägen? Hade han någon med sig dold i bilen?
Vilka var männen i bilen som stannade i hörnet Olofsgatan/Tunnelgatan några minuter före mordet? De som släppte av mannen med mustaschen?
En man sprang norrut på Olofsgatan direkt efter skotten till en bil som stod parkerad på AF kyrkogata. Hade det samband med mordet? Bilen åkte väl iväg med en väldans fart ut på Sveavägen.
Röd VW Golf på Sveavägen?
Det finns oklarheter kring vilken bil som egentligen stod först vid rödljuset för vänstersväng in på Tunnelgatan. ÅL, JÅS eller någon annan? Fanns det någon annan bil där som inte är registrerad av PU?
Kan en bil som släppte av GM söder om mpl ha åkt fram och vänt i rondellen vid Sergels torg och åkt tillbaka norrut för att se mordet?
Såg AD några bilar söder om mpl när han stannade och släppte av flickorna? Såg andra vittnen bilar som kan ha koppling till mordet? Etc etc.
Olika vittnen nämner ju att de ser bilar men det tycks inte ha gjorts någon närmare undersökning kring detta?
LL berättar ju att han höll på att krocka med mötande bilar när han gjorde sin U-sväng fram till mpl. Vilka var de? Bengt Palm åkte där och ungdomarna som framträdde sent. Men det måste ha varit fler. Jag vet att "LL-bilarna" åkte norrut men de kan ändå ha haft samband med mordet.
Har inte lusläst vittnesförhören med dessa glasögon. Ska nog ta och göra det. Tema bilar.