2020-03-30, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Det som de onda alarmisterna förutsåg?
Medan du levde på som vanligt?
Finns ju en del människor här som förespråkaade igår att det var över och varanat inlägg stog de kung tegnell.
Citera
2020-03-30, 23:51
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Det kan bli tvärtom har du tänkt på det. Du har inte samlat på dig något. Tror du då att någon " manisk" samlare kommer att visa dig barmhärtighet och medmänsklighet.
Massmedmänsklighet fungerar endast när man sitter tryggt i båten och gråter åt hur hemskt andra har det och här får du en fisk utav mig. Titta vad snäll jag är syndromet.

Va snackar du om ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luddewolsson
Läste i Expressen igår om en förälder som fått "hotbrev" från rektor om soc-anmälan. Hittade artikeln:
https://www.expressen.se/kvallsposten/mammans-kritik-efter-skolans-corona-brev/
Jag tror att denna rektor kommer att få mer problem än föräldrar som av oro håller sina barn hemma.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Kommer hem och de har dött 44 pers idag. Vad fan är de som har hänt?
Det dör 250-300 personer varje dag i Sverige.
Gamla som drabbas av skit dör, och Corona blir så klart dödsstöten då ingen har någon form av immunitet.

Tycker inte siffrorna är speciellt skrämmande än så länge. När det börjar bli 300-400 per dag bara i corona kommer jag börja bli bekymrad.
Citera
2020-03-30, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Är det, eller är det inte risk för livet?
Oavsett om underliggande hälsa.

Ett entydigt ”Ja” eller ”Nej” önskas. ”Vet ej” är ogiltigt svar.

Det svaret är ja på varenda fråga. För risken finns hur försvinnande liten den än är.
"Är det risk för livet att dricka vatten? Gå på gatan? Cykla? Äta äpple?

Kräver du ett binärt svar som inte kan vara fel är det alltid ja. Vill du ha ett bättre svar - ställ en tydligare fråga.

"Behöver jag oroa mig för livet på ett friskt och välmående barn?" - Nej, med största sannolikhet inte. Men givetvis finns det undantag, precis som ett friskt barn kan bära på en dold sjukdom eller en sjuk 105åring överleva Corona.
Citera
Medlem
Varför rapporterar https://platz.se/coronavirus/ 165 döda i Sverige?
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Olika länder har olika förutsättningar. Det som fungerar i ett land behöver inte fungera i nästa. Det är så många faktorer som påverkar.

Naturligtvis. Men det finns en del saker som är självklara, som alla borde implementera.

Något sådant är massiv testning. Munskydd till allmänheten och tvånget att använda dessa, hårdare regler kring hur man skall bete sig ute i samhället med att hålla avstånd osv.

Sådana här saker. Andra saker är sekundärt, eftersom det är just sådana här åtgärder som bromsar in just det som i sin tur får resten av samhället att rasa, ifall inte detta kan hållas i schack. Men i Sverige börjar man ju i fel ände.

Idioter som man är här, så har man ju 0 beredskap. Finland är sedan ett par år (eller något sådant) väl förberedd på en epidemi/pandemi.

Sverige är INTE det. Men även fast Sverige INTE är det, så rättar man inte till det akut.

Nu, när man har låtit skiten sprida sig genom idiotiska råd som att det är bra att åka på semester till Italien, exempelvis, så får man ju börja ta tag i det man kan.
Och det är:

1. Uppför i akutfart fabriker för tillverkning av ventilatorer. Överskott kan även exporteras som man kan tjäna pengar på - något som Sverige verkligen behöver nu.
2. Samma här, fabriker för tillverkning av skyddsutrustning till både vården och allmänheten. Överskott kan även här exporteras.
3. Ordna fram tester till befolkningen. Så fort som möjligt. Bygg fabriker snabbt om det behövs. Överskott kan även här exporteras.
4. Handsprit, samma sak.
5. Och så vidare.

Man hade sparat enorma summor på att göra detta NU! Inte om 3 månader när samhället redan ligger i total kaos, utan NU!

Men kör på bara, lägg hundratals och tusentals miljarder på massarbetslösheten och sjukpenning (många gånger i onödan) istället

I Kina uppförde man ett coronasjukhus på 10 dagar. I Sverige skulle inte detta komma på fråga. Folk får hellre dö. Samma med utrustning. Inte att man skulle bygga egna,.. nej nej, man låter exempelvis Getinge AB exportera ventilatorer till USA. Sen står man här som idioter sen och "vi såg inte det komma" som vanligt...
Citera
2020-03-30, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Men folkhälsoinstitutet är väl inte ekonomer. Vilka står bakom denna strategi?

Prioriteringen verkar ju vara mer att hålla företag flytande trots krisen än att ge resurser till vården, så det är ju tydligt att det inte enbart handlar om att rädda liv.

Folkhälsomyndigheten lyder under Socialdepartementet. Regeringen består av högersossar och liberaler.
Citera
2020-03-30, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonofnature
Ja va händer då när 10.000 miljoner människor flippar samtidigt

Finns det plats på psyket då för alla dessa ?

Tänk alla de med hemmagjorda vapen å utan sömn flera veckor
Kommer bli kaos

Bygger de flera psyk hem världen över nu ?
https://omni.se/vaxande-desperation-vi-kommer-fa-se-revolution/a/rARpGe

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K3mBG7/matkuponger-for-miljarder-till-isolerade-italienare
Citera
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crazybitch
Italien har 60 000 000 invånare och Spanien 47 000 000, är 5000 mycket?

5000 KRITISKA fall. Inte SMITTADE. Din crazy bitch.

Din nick speglar din hjärna
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Det dör 250-300 personer varje dag i Sverige.
Gamla som drabbas av skit dör, och Corona blir så klart dödsstöten då ingen har någon form av immunitet.

Tycker inte siffrorna är speciellt skrämmande än så länge. När det börjar bli 300-400 per dag bara i corona kommer jag börja bli bekymrad.
Lägg av med ditt skit snack. Vi har ju x4 mot våra grannländer just nu. Ngt fel gör vi!
Citera
2020-03-30, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bouchet
No shit, just ordet ”förmoda” påskiner att det inte rör sig om fakta, dessutom skriver jag ”min subjektiva uppfattning”.

Citat:
Ursprungligen postat av Bouchet
Nu vet vi ju att det förmodligen är en större del, om inte majoritet, ickesvenskar som dött

Här hävdar du ju iofs att "vi vet". Inte "jag har en helt subjektiv åsikt frånkopplad från all sorts fakta". Så nog anser jag att du är ute och cyklar trots allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in