2020-03-30, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luddewolsson
Rektorer hotar (på flera håll i landet) med soc-anmälan om barn är hemma.
Har du något exempel på det?
Jag har oerhört svårt att se någon rektor anmäla till soc, och soc engagera sig i ett sådant ärende, givet förutsättningarna.

Men man får värdera risken för familjen vs risken för problem med soc.
I slutändan gör man som man tycker är bäst, och tar och ger konsekvenser.
Citera
2020-03-30, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luddewolsson
Jättehemskt. FHMs otydlighet skapar nya konflikter "på golvet". FHM stjälper istf hjälper.

Statsministern måste ryta ifrån tycker jag.

Jäpp, var inne på nåt liknande häromdagen.
Ickesvaren kommer att skapa ett misstankesamhälle med mycket ryggviskningar och fingerpekanden.

Bättre få besked med tester, sätta smittade i karantän, skicka kryapåsigkort och låta småsnuviga streta på.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Nya forskningsrapporter från Kina. Källa: Flutrackers.com
Coronavirus can travel twice as far as official ‘safe distance’ and stay in air for 30 minutes, Chinese study finds
Authorities advise people to stay 1-2 metres apart, but researchers found that a bus passenger infected fellow travellers sitting 4.5 metres away [...]
Fast det sägs även att

A doctor in Beijing involved in the diagnosis and treatment of Covid-19 patients said the study had left some questions unanswered.
For instance, the passengers sitting immediately next to the carriers were not infected, though they were suffering the highest exposure to the disease-bearing aerosols.
“Our knowledge about this virus’s transmission is still limited,” he said.

Jag läste om en körövning som hölls för tre veckor sedan i USA där många körmedlemmar blev sjuka i corona efteråt. Det kanske är mindre förvånande att virus sprids när 60 personer sjunger för full hals under ett par timmar. Ctre veckor senare hade 75 % av dem visat sig ha corona. Det är förstås inte uteslutet att några kunde ha smittats på annat håll, men 75 % är en rätt hög siffra.

https://www.latimes.com/world-nation/story/2020-03-29/coronavirus-choir-outbreak
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Ja att inte skaffa fram ordentligt skydd åt vårdpersonalen är kriminellt

Skulle tok-vägra gå på jobb.

Samma som fönstertvättare på höghus utan säkring.., polis utan vapen, etc..
Citera
2020-03-30, 23:41
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Trots allt ser det ut som barn löper liten risk att dö av Corona.

...
Är det, eller är det inte risk för livet?
Oavsett om underliggande hälsa.

Ett entydigt ”Ja” eller ”Nej” önskas. ”Vet ej” är ogiltigt svar.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Detta är inte enkelt. Det är oerhört svårt. Det är också därför länderna går från den ena strategin till den andra. Till synes agerande på rena förhoppningar. Ingen vet vad som är rätt. Därför också väldigt tröttsamt att läsa om besservissers som tvärsäkert sitter på alla svar. Den som är klok förstår att detta inte är enkelt.

Hur kan det vara så enkelt för Sydkorea då? Är de på något sätt klokare än FHM här hemma? Sista frågan är retorisk
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Trots allt ser det ut som barn löper liten risk att dö av Corona.

Men vad gäller det som är rätt för landet, så ser jag att många missförstår direktiven som kommer från FHM: dom är, förment, till för att landet som helhet ska klara sig ur det här på bästa sätt. Och då menar jag inte bara människor, utan också ekonomin.

Och dessa direktiv behöver verkligen inte vara det bästa för min familj. Man kan tänka sig att FHM:s direktiv utsätter riskgrupper inom min familj för fara i sin strävan att göra det bästa för landet.

Och det råkar ju vara så att alla verkligen inte har lika värde...våra familjer har mer värde än andra, för oss, så det är inte alldeles omöjligt att jag värderar vissa av FHM:s direktiv lägre än mina egna idéer för att skydda min familj.

Detta är en viktig orsak till att det blir så många missförstånd. Folk ser frågan ur just sin synvinkel och inser inte att hela Coronakrisen innebär fullt av intressekonflikter.
Citera
2020-03-30, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Är det, eller är det inte risk för livet?
Oavsett om underliggande hälsa.

Ett entydigt ”Ja” eller ”Nej” önskas. ”Vet ej” är ogiltigt svar.
ja det är risk för livet
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Men för fan. Läs på lite. De testar två olika mediciner nu som det går jättebra med. Bland annat plasmaöverföring samt hydroxychloroquine and chloroquine som båda har hittils visat sig funka jättebra. De ska testa det på över 100k smittade nu.

Läs på lite själv.
Detta har redan Spanien och Norge börjat med

https://www.cnbc.com/2020/03/27/who-officials-enroll-first-patients-from-norway-and-spain-in-historic-coronavirus-drug-trial.html
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Idiot. Han berättar om massproduktionen av respiratorer, annan sjukvårdsutrustning, skyddsutrustning, säkerhetsmaterial och testutrustning.

Trump är orange.

Det här landet alltså. Kokoooo

Och vad gör Tegnell & co..

Citera
2020-03-30, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Hur kan det vara så enkelt för Sydkorea då? Är de på något sätt klokare än FHM här hemma? Sista frågan är retorisk

Olika länder har olika förutsättningar. Det som fungerar i ett land behöver inte fungera i nästa. Det är så många faktorer som påverkar.
Citera
2020-03-30, 23:43
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Slumpmässigt, skulle jag säga, tror knappast att man testar någon avliden på ett ålderdomshem, konstaterar nog bara att lungor och pump gav upp.....

Borde väl göras med tanke på smittrisken? En fråga för journalister att ställa till FHM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in