2020-03-30, 20:54
Medlem
Tegnellens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannial
Sveriges största tabbe skedde då resenärer från Italien och Iran vällde in och smittade ned en massa folk på väg till sina hem.Dessa började genast med spridningen då de klev in på taxi och bussar.Förarnavar mest invandrare och de flesta av dem somalier som i sin tur åkte hem och satte igång den stora spridningen i Stockholmregionen.Tack Tegnell !

Det finns snart inte ett enda land i hela världen som saknar fall av Corona. Du kan väl inte på allvar tro att vi hade blivit det världsunika exmplet på en totalt smittfri nation om någon annan haft Tegnelles jobb?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Men hon var väl inlagd med respirator? Den är ju till för de som inte kan andas själva?

Hjärtstillestånd sker oftast av hjärtattack, överdos eller en liknande akut påfrestning på hjärtat.

Man vet inte om hon var intuberad eller? Av all sekretess vet man så lite här...
Jag vet också att det finns 4 patienter (unga) på IVA...men det säger man inte heller
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Tror inte det. Hörde att det inte spelar någon roll om man är en vältränad pensionär mot för en normal. Ålder rakt av, eller underliggande sjukdomar som är riskfaktor. Men det var bara vad jag hörde.

Hmm, alltså vissa avlider ju för att de kvävs. Borde det inte spela lite roll?
Borde inte en 30-nånting med lungor som ung Gunde Svan stå sig bättre än någon som har 40 kg övervikt och ser ut som serietidningskillen i Simpsons?
Eller?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Ni är ett tiotal som hela tiden utmålar negativa scenarion. De flesta köper inte ert skrämselpropaganda. Varken på flashback eller i verkligheten.
Min "skrämselpropaganda" i en här tråden har från början varit att Sverige riskerar ett omfattande coronautbrott med många dödsfall. Jag "propagerade" bland annat för att ställa in flyg och införa strikta karantänregler för inresande. De åtgärderna infördes inte, och nu har vi ett omfattande coronautbrott med många dödsfall. Det du kallar för ett "negativt scenario" var hela tiden en förutsägelse, baserad på fakta, som visat sig ha hög precision.

Citat:
Sa jag att Ryssland är en diktatur för att det stänger ner moskva. Varför vrider du mina ord?
Och varför är det en "diktatur" då?

Citat:
Jag har inte Bert Sundström som informationskälla. Men vad vet du om att han ljuger?
Han påstod i ett inslag att man tidigare inte tog coronahotet på allvar i Ryssland, trots att man då i över en månad hade haft stängd gräns mot Kina, stoppade flyg, mycket strikta karantänregler för resande från andra högriskländer, mycket noggranna kontroller av inresande, osv. Det Bert sade var ren och skär lögn.

Citat:
Vi kanske borde ta vår information från RT* istället va?
"Varför måste du vrida mina ord?". Jag har aldrig nämnt RT här (*) och under hela coronaperioden har jag tittat mycket sällan på deras nyheter.

* Eller, jo, faktiskt en gång för några veckor sedan, då jag använde ett litet kort inslag från RT för att visa hur coronakontrollen av inresande går till på flygplatsen. Ett inlägg av hundratals jag gjort i denna tråd.

Citat:
Olika länder har olika förutsättningar och olika strategier.
Saknar Sverige förutsättningar att undersöka om ankommande passagerare är coronasmittade? Konstigt. Det klarar man ju att göra i massor av andra länder, inklusive t.ex. Mongoliet, men inte i Sverige alltså? Mycket märkligt.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GRG-M86
Vi får se. Det finns planer för det i vilket fall.

Var har du hört det?
Citera
2020-03-30, 20:55
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emanuel57
Kolla gärna siffrorna från Chile: hälften så många smittade (de började 2 veckor senare) 8 döda och 156 tillfrisknade. I Sverige är det 18 som har återhämtat sig...
Där råder undantagstillstånd och massa andra åtgärder...

Det är mer än 18 i Sverige som återhämtat sig.
Citera
2020-03-30, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big-Daddy
+47 döda idag. Blir värre och värre. +394 smittade vilket är nytt rekord.
https://c19.se/

Kommer ändå vara betydligt lägre än totalt 295 döda i morgon, som kurvan predikterar.
Citera
2020-03-30, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
På grund av eftersläpningen, antar jag?
Folk som dör gör ju inte det med en gång.

Jo det finns väl en eftersläpning. Delvis har det väl också saktats ner delvis av karantänen. Lombardiet var ju där det började. Skulle tro man ser liknande siffror i övriga delar framöver. Dock kanske de har en mer utdragen kurva pga karantänen. Om italienarna pallar med den så länge.

Den oroande utvecklingen i Italien vi har sett hittills har ju varit i Lombardiet. Därifrån kommer reportagen och bilderna från överfulla sjukhus.

Jag postade här tidigare en jämförelse mellan Sverige/sthlm och Lombardiet. Är inte superlätt att hitta siffror med den samlade dödligheten i just Lombardiet men gick hyffsat med olika tidningsartiklar. Det som är smidigt är att Sverige och Lombardiet har ungefär samma invånarantal. Jag gjorde kurvorna så att X axeln visar antalet dagar från första dödsfallet i regionen. Jag la in Stockholms siffror också multiplicerat med 4,35 så att dessa också kan jämföras (räknade med 2,3 miljoner i region stockholm). Det kan finnas något fel någon stans (gjorde det på mobilen ganska snabbt) men tror att det stämmer hyffsat.

https://www.imageupload.net/image/1585573882272.Ql8yA
Citera
Medlem
I Frankrike har 418 coronasmittade dött under det senaste dygnet. Det är den högsta dödssiffran som har noterats hittills i landet, som nu har totalt 3 024 dödsfall.

Dessutom intensivvårdas 5 056 personer, vilket är 424 fler jämfört med igår.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Kommer ändå vara betydligt lägre än totalt 295 döda i morgon, som kurvan predikterar.

Vilken kurva?
Citera
Medlem
200-300 nya fall per dygn. Det ser lovande ut.
Citera
2020-03-30, 20:57
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Okej, jag försöker igen, för döva öron.
FHM existerar i andra länder, samtliga smittskyddsexperter har i princip gett samma råd.
Sverige Är det enda landet som verkligen Lyssnat och agerat utifrån experternas råd.
Rådet har i princip varit "ta det lugnt, detta är ett coronavirus som ger influensa, det härjar varje år, osv"
Politiker däremot är en annan art, de har förutom i Sverige, valt att Inte följa experternas råd och istället hoppat på paniktåget.
Om du kikar lite djupare på nätet och tuben så inser du ganska snabbt att läkare och sjuksköterskor i hela Europa är ganska eniga om att detta är ett uppblåst hot utan substans. Sjukhusen är faktiskt folktommare än vanligt just för att folk följer rådet att stanna hemma. 1177 och motsvarigheter i Europa upplever dock ett övertryck.
Enigheten ligger i Testkiten, det är just dessa testkit som skapat denna pandemi.
Testkit som signalerar positivt på allt från feber till snuva och t.o.m symptomfria människor.
Antalet döda är inte högre än vanligt, att SVT och aftonblodet skriver "800 döda i Italien idag" betyder ingenting. Det dör mellan 1500 till 2000 dagligen i Italien i dessa influensa månader, år efter år.
Medeltalet för antalet döda av influensa i Italien är 70.000 årligen!
Och när dessutom siffrorna för det totala antalet döda i Europa under perioden Jan-mars 2020 Understiger samma period 2019 så uppstår såklart frågetecken i en frisk tänkande hjärna.

Du, lägg ner trollandet nu, du blir rapporterad nu. Haft nog av dina lögner. Inte ett rätt har du här. 70 000 medeltal för döda i influensa i Italien varje år? Skärp dig nu din fjant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in