Citat:
Ursprungligen postat av
buish
Jag postade här tidigare en jämförelse mellan Sverige/sthlm och Lombardiet. Är inte superlätt att hitta siffror med den samlade dödligheten i just Lombardiet men gick hyffsat med olika tidningsartiklar. Det som är smidigt är att Sverige och Lombardiet har ungefär samma invånarantal. Jag gjorde kurvorna så att X axeln visar antalet dagar från första dödsfallet i regionen. Jag la in Stockholms siffror också multiplicerat med 4,35 så att dessa också kan jämföras (räknade med 2,3 miljoner i region stockholm). Det kan finnas något fel någon stans (gjorde det på mobilen ganska snabbt) men tror att det stämmer hyffsat.
https://www.imageupload.net/image/1585573882272.Ql8yA
Jag fattade inte att grafen för Stockholm var multiplicerad med 4,35. Antagligen läste jag slarvigt när du postade den förra gången.
(Eller också var jag bara trött och anti, eftersom jag brukar hoppa över grafer som inte har exponentiell axel.)
Alltså, vad man trots allt måste ta hänsyn till, det är ju att de hade otur i (norra) Italien, när/om spridningen på ett tidigt stadium skedde till inneliggande patienter med hög ålder och dålig hälsa.
Vi får se, om några veckor, om Stockholm eller Sverige kommit ikapp. (Ja, givetvis är det inget vi hoppas på. Men jag tycker nog ändå att sorglösheten i Sverige är lite oroande.) Jag var och hälsade på en god vän som bor i Spanien, och kom hem för tre veckor sedan. Han rapporterar idag att de förbereder sig på att utegångsförbudet, som skärptes ytterligare idag, förväntas vara i kraft hela april månad. Och 12.500 vårdanställda rapporterades idag vara smittade, många av dem sjuka, trots att de flesta haft tillgång till skyddsutrustning som gjort arbetspassen jobbiga som maratonlopp.