2020-03-30, 21:11
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Du, lägg ner trollandet nu, du blir rapporterad nu. Haft nog av dina lögner. Inte ett rätt har du här. 70 000 medeltal för döda i influensa i Italien varje år? Skärp dig nu din fjant.

Nu får du ge dig
https://www.ijidonline.com/article/S1201-9712(19)30328-5/fulltext

68.000 döda av influensa säsongen 17/18 i Italien
Citera
Avslutad
Anders Tegnells tolkningar vs. officiella statistiken. Del 2. (Del 1: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19))

Anders analyserar läget den 27 mars i ”läkartidningen”: https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/03/tegnell-mycket-talar-for-att-vi-foljer-den-flacka-kurvan/

”Ofta visas två utvecklingskurvor över antalet fall av covid-19: en brant kurva med en hög topp som man till varje pris vill undvika, och en flackare kurva där fallen är mer utspridda över tid.

– Just nu tycker jag att det finns mycket som talar för att vi följer den lite mer flacka kurvan, vi håller tummarna för att det fortsätter vara så, sa Anders Tegnell, som påpekade att det kommer säkrare prognoser från och med nästa vecka.”

Han klargjorde i alla fall att det kan komma säkrare prognoser nästa vecka (nu alltså), alltid nåt!

Såhär såg trenden ut 22-27 mars:

22 mars: 1 dödsfall (0-6/dag fram till dess)
23 mars: 6
Nytt rekord 1:
24 mars: 13
Nytt rekord 2:
25 mars: 22
26 mars: 15
Nytt rekord 3:
27 mars: 28

”Just nu talar mycket för...”. Baserat på ”minskningen” den 26e? Enda jag hittar.

(+ Minst 40 fler dödsfall följande tre dagar)

Antal nya smittade 22 - 27 mars:

22 mars: 164 (samtliga dagar innan dess: under 200 nya fall/dag)
23 mars: 112

Nytt rekord 1:
24 mars: 253
25 mars: 227
Nytt rekord 2:
26 mars: 314
27 mars: 229

”Just nu talar mycket för...” ”Minskningen” efter det första eller andra rekordet? 🤔

”All time high” dagen efter 28 mars: 378.
29: 253
30: 328 (preliminär)

Källa: https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/ (”daily deaths” samt ”newly infected”)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJewelInTheSea
Ja det var ju inte exemplet, utan vältränad mot normal.

Aha, just det.
Jag är normalviktig, men har nog lite högre bmi. Jag är om man skall vara ärlig nog kanske lite under normaltränad. Blir andfådd om jag måste börja springa osv. Jobbar bra, men har nog 5 kg rent flabb som jag inte borde ha. Inget som syns när jag har kläder på dock.

Det borde ha lite effekt om man ligger i underkant på "normal" i relation till överkant på normal?
Lite på var sida i klockan på klockkurvan.

Tror ni inte?
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Just nu nyheter danmark 1. Det drabbar fler unga utan underliggande sjukdomar än jag väntat. Säger en läkare från ett universitets sjukhus. Många unga i respirator.

Uppfattar inte allt då jag skriver samtidigt som de pratar. Intervjuar en yngre inlagd patient nu, huvudvärk, diarre.
Citera
2020-03-30, 21:12
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Nu får du ge dig
https://www.ijidonline.com/article/S1201-9712(19)30328-5/fulltext

68.000 döda av influensa säsongen 17/18

Är du verkligen så efterbliven...? Du får en chans till. Kolla den länken nu. Vad säger den? Du måste ju för fan vara special needs big time.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Ja, det framstår ju som oerhört klantigt. Massor av länder som ligger långt bort från Kina är fullkomligt nedlusade av viruset, medan massor av länder i Kinas närhet klarat sig undan mycket bättre. Min teori är att det beror på att länder i Kina närhet har hög beredskap för detta och reagerar snabbt och resolut. Här har du läget i ett antal länder som har gräns mot Kina eller ligger i dess omedelbara närhet:

Vietnam 203 smittade, 0 döda
Laos 8 smittade, 0 döda
Hong Kong 642 smittade, 4 döda
Taiwan 306 smittade, 5 döda
Japan 1886 smittade, 56 döda
Malaysia 2686 smittade, 37 döda
Ryssland 1836 smittade, 9 döda
Mongoliet 12 smittade, 0 döda
Kazakstan 302 smittade, 1 död

Alla de länderna tillsammans har ungefär hälften så många dödsfall som Sverige. Min slutsats är att Sverige betett sig oerhört klantigt i detta. Att de flesta andra europeiska länder också gjort det känns inte som någon hållbar ursäkt.
Aha, så pandemin har inget att göra med att det är ett nytt oerhört smittsamt virus som mänskligheten saknar immunitet eller vaccin mot, pandemin beror bara på att de flesta av jordens länder råkar vara lite klantiga?
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja c19.se brukar uppdatera fortare, det är säkert korrekta siffror.

C19 ser ut att vara mer ärlig i sina siffror.

https://samnytt.se/folkhalsomyndighetens-statistik-ifragasatts-visar-inte-alla-doda/
Citat:
Kan man lita på Folkhälsomyndighetens statistik?

– Det finns ingen statistik som är mer tillförlitlig.

Det finns faktiskt ett privat projekt som heter C19.se där det aktuella fallet redovisas – och 16 andra dödsfall därtill som inte finns hos er. Har du en förklaring till att en grupp entusiaster verkar ha lyckats bättre än Folkhälsomyndigheten?

– Jag tror att det är bättre att du mejlar in frågorna.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
De arresterade ju för fan läkarna som rapporterade och varnade om viruset, är du helt tappad? Dyrkar du Mao med utöver att försöka vitmåla kommunistkräken?
Nej, man förhindrade läkare som inte hade den specialiteten att sprida icke-vetenskapliga belägg för smittan helt enl. WHO:s krav på kvalitet. Man visste att det var ett nytt virus först i slutet av december. Alltså vetenskapligt belagt. Då rapporterades det enl. protokoll och även gensekvensen publicerades. Först andra hälften av januari visste man - vetenskapligt - att viruset smittade mellan människor och då rapporterade man det.

Samma sak hade hänt t.ex. i Sverige om smittan startade här. Om någon allmänläkare hade då gått ut i sociala medier och sagt att världen står inför ett smittsamt virushot utan att ha vetenskapliga belägg för det hade denne blivit stoppad och sannolikt prickad för det.

Om du funderar lite kanske du förstår varför sådant måste förhindras till varje pris. All rapportering måste ske enl. protokoll när det gäller nya smittsamma sjukdomar som hotar mänskligheten. Man får inte orsaka panik med ogrundade påståenden. Vi ska vara glada för att Kinas myndigheter grep in. Sedan kan man naturligtvis diskutera deras metoder.

Och givetvis kan man diskutera den kommunistiska diktaturen men det är OT här.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sqrt25
Var hittar du uppgift om det?

Det säger sig självt.

- Siffror om friskförklarade redovisas generellt sett inte.

- Av dessa 18 är 13 i Värmland. Tycker du det är rimligt att över 70 procent av de tillfrisknade i Sverige bor i Värmland?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=93&artikel=7432697

- De flesta med Corona vårdas inte inneliggande, utan ordineras vila och karantän (om de ens besöker sjukhus). När symptomen är borta och isoleringen löpt ut så återvänder man inte till sjukhuset för ett nytt test. Vården har andra prioriteringar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Njaä. Alltså, malariamedicinerna ska testas, det gör de redan på många håll, t o m här tror jag. Garanterat redan testat i Italien också. Hans kombo med zink och antibiotika ska såvitt jag vet inte testas.

Antibiotikan är väl mot bakteriell lunginflammation om det uppstår som jag fattar det.

COVID-19 Update 8: Zinc and chloroquine for the treatment of COVID-19?
https://m.youtube.com/watch?v=BIymfznD7YA
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Flera hundratusen!? Ca 488 personer har behövt sjukvård hittils (sthlm) . Jävlar vilka vikingar vi är! 20 gånger starkare immunförsvar än tyskarna!

Nej men vi är typ 8 gånger färre.
Senast redigerad av Haloumi 2020-03-30 kl. 21:16.
Citera
2020-03-30, 21:13
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oldtimedrunk
Och vad tror du att 10 000tals arbetslösa människor kommer att leda till pga åtgärderna av coronaviruset? Missbruk, självmord, fattigdom, ökad kriminalitet etc etc

Om alla som blir arbetslösa vid ett tillfälle i livet ska begå självmord, börja knarka eller hamna i kriminalitet skulle vi inte haft något samhälle öht.

Tror det slår hårdare när folk förlorar sina föräldrar eller mor/farföräldrar i ett snuskigt kinavirus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in