2020-03-30, 20:05
Medlem
167-steg-kvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag tycker ändå, exakt datum är intressant. Dessutom trodde man väl då att det räckte med att testa de som uppvisade symptom och isolera om de visade sig positiva.
Anders Tegnells uttalanden,
20 januari
- ”Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ’effektivt’, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården.” – Intervju i Aftonbladet

20 januari
-”Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt.” – Intervju i Aftonbladet

24 januari
- ”Det nya virus som sprids i Kina tycks vara mindre farligt än både SARS och MERS.” - Intervju i SVT

25 januari
- ”Men risken att smittas i Sverige är fortfarande obefintlig och viruset sprids inte heller i andra länder.” - Intervju i TT

29  januari
- ”I Kina, och i många andra länder, ses människor bära munskydd. Fast det hjälper inte ett dugg.” - Intervju i Aftonbladet

29  januari:
- ”Få smittas utomhus eller i offentliga miljöer, och därför behöver man inte vara orolig för dörrhandtag och liknande.” - Intervju i Aftonbladet

31  januari
- ”Coronaviruset kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet.” – Intervju i Aftonbladet

2 februari
- ”Jag skulle säga att risken att smittan sprids i Sverige med den här gruppen är helt obefintlig. Ingen grupp som kommit till Sverige är så välkontrollerad som den här gruppen.” [Folk som kommit från Wuhan] – Intervju i Aftonbladet

8 februari
- ”I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning överhuvudtaget.” - Intervju i TT

26 februari
- ”Att smittas på tunnelbanan är mycket ovanligt, om det överhuvudtaget händer.” - Intervju i SVT

27 februari
- ”Det är ungefär samma smittsamhetsgrad som vanlig influensa” - Intervju i Expressen

5 mars
- ”Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat.” [137 bekräftade smittade] – Intervju i Dagens Nyheter

5 mars
- ”De här rutinerna har fungerat jättebra hittills. Att vi får fler fall betyder inte att rutinerna är fel, tvärtom.” – Intervju i Dagens Nyheter

8 mars
- ”Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt. Men jag tror inte att det kommer att bli en ”klassisk” pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidigt. Utan det ”hoppar” från olika ”hot spots” som Wuhan och norra Italien.” - Intervju i Svenska Dagbladet

8 mars
- ”Jag var lite för optimistisk…man måste lägga på ytterligare några dagar innan de blivit registrerade och diagnosticerade här i Sverige. Därför verkar peaken dra ut ytterligare något eller några dygn mer än jag trodde.” [203 bekräftade smittade] – Intervju i Aftonbladet

8 mars
-”Vår grundläggande bedömning är att man ska fortsätta leva som vanligt fram till att man har fått symptom.” - Intervju i TT

11 mars
-”Än så länge har vi väldigt liten, om någon alls spridning i samhället.” [Sverige har över 500 smittade och Stockholm beslutar att upphöra med tester] - Presskonferens

11 mars
- ”Det finns ju en aspekt i det här som liksom handlar om jämlikhet.” - Intervju i Expressen

23 mars
- ”Jag tror de flesta tycker att det ser mer positivt ut nu än för några veckor sedan.” - Intervju i TT

26 mars
- Tegnell & Folkhälsomyndigheten visar en karta med 417.000 smittade fall och 18.600 döda kl. 14:00. Siffror som alltså var aktuella den 24:e mars, två dagar tidigare.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Är inte lungorna rätt körda då?
Om du med "rätt körda" menar oåterkalleligt körda, så finns det en risk för det, men det kan man inte veta i det akuta skedet av sjukdomen. Det förekommer att folk som haft svåra lunginflammationer får ärrbildningar i lungan som gör att de för resten av livet har lite sämre flås. Men det drabbar inte alla.
Citera
Medlem
Kollar man på statistiken så ser man att Kina sticker ut. Det är något som inte stämmer med deras rapportering, det är i princip omöjligt att de lyckas hålla nere dödstalen på det sättet som deras statistik visar. Vilka tror dom att dom lurar? Alla fattar ändå att många fler har dött än vad dom försöker ge sken av.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Jag tror det kommer maxa på runt 400 om dagen. Hälften av vad man har i Italien.

Låter inte sannolikt att Sverige som har en så mycket mindre befolkning skulle få fler antalet föda per dag/capita än Italien.

Sverige 10 miljoner
Italien 60 miljoner
Spanien 40 miljoner
Citera
2020-03-30, 20:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Har man fördel av att ha stora lungor med hög lungkapacitet?
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Jag tror det kommer maxa på runt 400 om dagen. Hälften av vad man har i Italien.

Så vi kommer drabbas mycket värre än dem? Tack för den...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Är inte lungorna rätt körda då?

Överlevnaden är liten när någon väl har hamnat i respiratorvård ja.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Tjockis + Covid-19 ingen bra kombo

It found that of 196 patients, 127 were overweight while 71 had a BMI of 30 or higher.

In total, 57 patients were female and 139 were male.

The report also found that 37% of admissions were under the age of 60

https://metro.co.uk/2020/03/23/obese-people-higher-risk-coronavirus-12444395/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Usch. Hur är statistiken på antal intensivvårdade och döda vad gäller barn?

Ha klart för dig att barn och unga är undantag, obskyra undantag, även om det inträffar att de också kan bli sjuka. Barn och unga ska INTE vara rädda om de är friska och inte har några underliggande sjukdomar.

Detta gäller för alla 30-åringar också, men de ska passa sig för att bli den mellanhand för viruset som kan gå vidare till någon som är skör och behöver intensivvård. Detta påverkar alla med allvarliga sjukdomar också, alla som inte blir opererade för cancer med mera. Vi har bara ett visst antal läkare och vårdplatser. Våra jobb försvinner också om för många blir sjuka. Hela samhället kan slås ut. Därför är covid en samhällsfarlig smitta. Den är inte farlig för människor mellan 0-40 generellt. Du ska bara skydda andra och samhället, förstår du nu? Vet du hur du gör det?
Citera
2020-03-30, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Den HAN refererade till är en myt, för det var mycket riktigt NY-doktorn.

Det pågår studier i NY med samma läkemedel så det är väl mer överdrift än myt.

Citat:

Officials are working out final details in plans to begin clinical trials next week for a malaria drug combination that appears to hold some promise for confronting the coronavirus pandemic.

New York state Health Department officials are making arrangements to determine what patients at which hospitals will be allowed to participate in trials with hydroxychloroquine, Zithromax and chloroquine, a senior official at the department with knowledge of the plan told ABC News

https://abcnews.go.com/amp/Health/clinical-trials-begin-week-york-coronavirus-treatments-health/story?id=69817703

Citera
2020-03-30, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av victore
Överlevnaden är liten när någon väl har hamnat i respiratorvård ja.
Nej, det stämmer inte, tror jag. Kolla statistik innan du påstår det. Man väljer bort alla som inte skulle klara intensivvård. För att få intensivvård tror man att du kan klara det och dig. Förstår du?
Citera
2020-03-30, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Har ni källor för era respektive påståenden. Det här är något av den springande punkten för hur illa detta kommer sluta.
https://omni.se/norge-kopierar-taktiken-pa-island-testar-symptomfria/a/g7nax0
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in