2020-03-30, 14:35
Medlem
goseigens avatar
Men det ser väl rätt bra ut? Ifall det bara har avlidit 41 stycken under helgen?

Jag jämför då fredagens siffror från worldometers med de från FHM idag. I så fall skulle mängden avlidna per dag knappast ha ökat sedan den 24 mars, då de redovisar 13 stycken. Helgens siffror skulle bli 41/3, vilket bara är två människor ifrån att också vara 13 per dag.

Sedan har jag inte tittat på hur det ser ut med vårdtillfällen. De kanske visar att antalet avlidna per dag kommer att öka igen?
Citera
Medlem
Jofs avatar
Är det inte speciellt att så många sitter hemma och slöar och skriver på sociala medier och fikar. MEDAN andra samtidigt sliter häcken av sig.
Orättvist är bara förnamnet.
Ja, jag vet anledningen. Men faktum kvarstår.

Kanske ska jag ta en öl till och se om det går att sitta i solen idag....
Citera
Medlem
Eget ansvar är den stora frågan. Klarar folk det? Jag skulle säga att vi klarar det bättre än många andra. Ju fler som dör, desto fler börjar ta större ansvar för att minska smittspridningen hoppas jag. I Italien, Frankrike, Spanien & England så skiter ju hopplöst många i myndigheternas förbud. Det tyder antingen på att folk är idioter, eller att de inte litar på myndigheter och måste tvingas för att något ska få effekt. Kinserna klappar händerna nu. Alla länder har blivit som dem.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Varför skriver SR
Just nu: 146 döda

med en bild på Tegnell?

Därför de väljer att inte rapportera in senaste siffrorna av någon anledning (troligtvis medvetet). De har gjort på detta sätt hela tiden. I snitt har FHM och svensk media legat 2 dagar efter när det kommer till dödsfall.
Citera
2020-03-30, 14:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ser väl ganska flack ut?

Det beror ju på hur man väljer att indela abskissan och ordinatan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Varför skriver SR
Just nu: 146 döda

med en bild på Tegnell?

På presskonferensen kom de med siffran 146.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Cytokin storm drar med sig det andra saker som sepsis och bakteriell lunginflammation. Och ja, det är tänkbart att yngre patienter förutom att de har ett immunförsvar som uppför sig bättre också klara cytokin storm bättre. Vad man tydligen ser är dock att det kan uppstå mer eller mindre permanenta skador på lungorna hos de som klarar sig igenom krisen. Hur det är med andra organ kan man bara föreställa sig men t.ex. en klinisk indikation på sjukdomsförloppet är förhöjda transaminaser alltså leverpåverkan.

Nya rön om cytokin storm.

The authors found that respiratory distress on admission is associated with unfavorable outcomes. Increased cytokine levels (IL-6, IL-10 and TNFα), lymphopenia (in CD4+ and CD8+ T cells), and decreased IFNγ expression in CD4+ T cells are associated with severe COVID-19. Overall, this study characterized the cytokine storm in severe COVID-19 and provides insights into immune therapeutics and vaccine design.

https://www.jci.org/articles/view/137647/version/1
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Om nån dör i Corona om 10 000 år ökar det ju. Sen lär inte mänskligheten finnas i all evighet.
Det var just det du skriver i sista meningen jag avsåg. Kallar man andra "efterblivna", så får man räkna med mothugg...
Citera
2020-03-30, 14:37
Medlem
nobbenss avatar
AT står där å flinar när han svarar på frågor om undermåliga skydd för sjukvårdspersonal - kan han inte hälsa på de som är värst sjuka just i sån utrustning han i motsats till sjukvården anser räcka till - just bara för trovärdighetens skull?!

Förövrigt - är det bara en nervös hosta han har eller är det månne en torrhosta i vardande
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Därför de väljer att inte rapportera in senaste siffrorna av någon anledning (troligtvis medvetet). De har gjort på detta sätt hela tiden. I snitt har FHM och svensk media legat 2 dagar efter när det kommer till dödsfall.

De rapporterar inte åldrar heller. Bara över eller under 70.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
MSB annonserar tydligen i social medier. Flashback är ju ett socialt medium. Har någon sett MSB annonsera här?
På youtube har jag sett.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Kurvan är inte flack gällande fall på IVA, det är något vi tagit upp i den här tråden en mängd gånger. Därav känns hela biten med att Tegnell hänvisar till att den är flack lite märklig.
Tegnell visade en kurva på pressträffen. Denna kurva visade antalet nyinskrivningar på IVA per dag, och överensstämmer, så vitt jag minns det, väl med motsvarande som finns på SIR. Det är ett högt tryck på IVA-platserna i Stockholm, men antalet IVA-fall ökar för stunden linjärt och inte exponentiellt. Detta är vad Tegnell menar med "flack".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in