2020-03-30, 13:10
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlingoKlang50
Jag håller med, Men jag måste beundra alla hopplösa optimister som tror att allt är back in business igen om några månader. Antagligen så beror det på att dom sitter med ett enormt minus på sina konton som dom hoppas kunna minimera så fort som möjligt för att sedan sälja av skiten.
Under Finanskrisen så tog det 1,5år att nå botten. Sommaren brukar alltid vara en slaggig tid på börsen.
När rapporterna börjar komma ut för Q2 så kan man nog börja se notan för det här kalaset. Dessutom hur många tusen konkurser det blev efter röken har lagt sig.

Ja och det är väldigt mycket psykologi.

Den globala konsumtionen kommer minska och sparandet kommer öka eftersom folk inser hur pass sårbara man faktiskt är, detta kom som en fet käftsmäll från ingenstans för väldigt många, kan vara ganska nyttigt faktiskt. Det kommer vara väldigt svårt att vända detta humör oavsett hur mycket minusränta och dylikt man använder för att stimulera.

Sen kommer det ta väldigt lång tid att reparera den skadan som är skedd. Utöver det finns de väldigt många geopolitiska faktorer till följd av denna Corona+Oljekris. Kina och USA går in i ett kallt krig, relationerna har aldrig varit sämre. Där kommer man gå skilda vägar efter en stund, då kan vi glömma slavarbete och billig arbetskraft därifrån. Amerikanerna kommer kräva att medicin och dylikt tillverkas i USA osv. Globalismen går mot sitt slut.

EU kommer heller aldrig bli det samma, många länder känner sig svikna över brist på hjälp. Efter Brexit kan vi nog räkna med att Italien kommer vilja lämna. Då fallerar hela korthuset.

Utöver det så får man tänka på politiken i Sverige, alla dessa stimulanser måste betalas tillbaka, alla de företag som gått under, invandringen/kriminaliteten m.m. Vi såg ju väldigt stora problem redan innan Corona med kommuners ekonomi och välfärd m.m. Hur kommer det bli nu?

Det jag fasar mest över är konsekvenserna som kan bli om den ekonomiska krisen blir för stor. Andra världskrigen var som direkt följd av den stora depressionen. Nu tror jag det är väldigt svårt med ett tredje världskrig idag pga atombomben men vi kan säkert se social oro, revolutioner och osäkra tider helt generellt framöver.

Väldigt positiv framtid man spår någon som kan komma med lite positiva infallsvinklar i analysen?

Frågan är vart botten är, det är väl den stora frågan. Kommer köpa på mig i etapper efter nästa stora ras, men nu är det för dyrt och riskabelt.
Senast redigerad av Haddock93 2020-03-30 kl. 13:15.
Citera
2020-03-30, 13:52
Medlem
DARYLs avatar
Jag gick ur gradvis under raset och min portfölj ligger nu på -19% från den absoluta toppen (20 Feb). Hoppas jag gjorde rätt. Jag chansar på att börsen kommer gå ner mer. För att jag skall våga gå in igen så vill jag se att läget i värden stabiliseras, t.ex. att antalet smittade i USA minskar. Kanske väntar jag tills att USA öppnar upp för inresor igen. Vad säger ni? Jag köper endast fonder. Kan möjligen tänka mig att köpa en del HM.
Citera
2020-03-30, 13:52
Medlem
Är det någon som vet hut långt ner börsen gick 2000 samt 2008(S&P 500 eller liknande)? Hittar enbart % börsen slutade på.
Citera
2020-03-30, 14:03
Medlem
AoE3#1s avatar
Oncology Venture har fått rörelse och verkar bryta uppåt 1,5kr nu

Silver står och stampar på 14 dollar

USA föll precis på Pre-Markets, funderar på vilka av dessa 3 man ska in i. Beara DJ?
Tittar på denna just nu https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/1038498/bear-djia-x12-von7
Citera
2020-03-30, 14:05
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larrytheone
Är det någon som vet hut långt ner börsen gick 2000 samt 2008(S&P 500 eller liknande)? Hittar enbart % börsen slutade på.
Om du inte är ute efter detaljerad data så finns det på Wiki, tex: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Closing_milestones_of_the_S%26P_500

March 9, 2009: S&P 500 closes at 676.53 (it hit a 666.79 intraday low on March 6),

Daglig data:
https://finance.yahoo.com/quote/%5EGSPC/history/

Funkar det?
Citera
2020-03-30, 14:06
Medlem
Jag tyckte börsen var för dyr innan Corona och köpte inte på ett halvår. Nu tycker jag värderingarna är attraktiva, speciellt på bolag som inte drabbas så hårt typ livsmedel, läkemedel, fastighet, bank. Har köpt på mig lite efterhand de senaste veckorna och lär fortsätta så. Jag köper bara etablerade bolag med vinst och utdelning. Har lång horisont, minst 10 år.
Citera
2020-03-30, 14:11
Medlem
Finns det verkligen mer utrymme för uppgång för Getinge?
Citera
2020-03-30, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Om du inte är ute efter detaljerad data så finns det på Wiki, tex: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Closing_milestones_of_the_S%26P_500

March 9, 2009: S&P 500 closes at 676.53 (it hit a 666.79 intraday low on March 6),

Daglig data:
https://finance.yahoo.com/quote/%5EGSPC/history/

Funkar det?

Tack det är vad jag sökte!
Citera
2020-03-30, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DARYL
Jag gick ur gradvis under raset och min portfölj ligger nu på -19% från den absoluta toppen (20 Feb). Hoppas jag gjorde rätt. Jag chansar på att börsen kommer gå ner mer. För att jag skall våga gå in igen så vill jag se att läget i värden stabiliseras, t.ex. att antalet smittade i USA minskar. Kanske väntar jag tills att USA öppnar upp för inresor igen. Vad säger ni? Jag köper endast fonder. Kan möjligen tänka mig att köpa en del HM.

Du begränsar förstås den omedelbara risken genom att göra detta för det kan alltid rasa mer på kort sikt. Å andra sidan riskerar du också att gå miste om en rekyl upp och i värsta fall kommer en andra nedgångsvåg efter en rekyl upp då du har köpt igen. Det här kommer göra det svårt för dig att fullfölja din plan att köpa när det har lugnat ner sig.
Citera
2020-03-30, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alliaria
Finns det verkligen mer utrymme för uppgång för Getinge?
Det hoppas jag och tror. Har en minifuture som köptes för 48 kr st. Getinge ligger i skrivande stund på 196.5 så hävstången bör väl vara 196.5/48=Drygt 4 så jag hoppas den stiger hehe
Citera
2020-03-30, 14:40
Medlem
KlingoKlang50s avatar
Man behöver inte måla Fan på väggen men återhämtningen kommer ta några år. Historiskt så har aldrig stora börsras återhämtats snabbt. I min bransch så är nerdragningen 40% nu (3 dagars vecka) planerad till 1/6. Det är bara att hoppas på att det går upp till normalt igen före. men ingen tror på det.

Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Ja och det är väldigt mycket psykologi.

Den globala konsumtionen kommer minska och sparandet kommer öka eftersom folk inser hur pass sårbara man faktiskt är, detta kom som en fet käftsmäll från ingenstans för väldigt många, kan vara ganska nyttigt faktiskt. Det kommer vara väldigt svårt att vända detta humör oavsett hur mycket minusränta och dylikt man använder för att stimulera.

Sen kommer det ta väldigt lång tid att reparera den skadan som är skedd. Utöver det finns de väldigt många geopolitiska faktorer till följd av denna Corona+Oljekris. Kina och USA går in i ett kallt krig, relationerna har aldrig varit sämre. Där kommer man gå skilda vägar efter en stund, då kan vi glömma slavarbete och billig arbetskraft därifrån. Amerikanerna kommer kräva att medicin och dylikt tillverkas i USA osv. Globalismen går mot sitt slut.

EU kommer heller aldrig bli det samma, många länder känner sig svikna över brist på hjälp. Efter Brexit kan vi nog räkna med att Italien kommer vilja lämna. Då fallerar hela korthuset.

Utöver det så får man tänka på politiken i Sverige, alla dessa stimulanser måste betalas tillbaka, alla de företag som gått under, invandringen/kriminaliteten m.m. Vi såg ju väldigt stora problem redan innan Corona med kommuners ekonomi och välfärd m.m. Hur kommer det bli nu?

Det jag fasar mest över är konsekvenserna som kan bli om den ekonomiska krisen blir för stor. Andra världskrigen var som direkt följd av den stora depressionen. Nu tror jag det är väldigt svårt med ett tredje världskrig idag pga atombomben men vi kan säkert se social oro, revolutioner och osäkra tider helt generellt framöver.

Väldigt positiv framtid man spår någon som kan komma med lite positiva infallsvinklar i analysen?

Frågan är vart botten är, det är väl den stora frågan. Kommer köpa på mig i etapper efter nästa stora ras, men nu är det för dyrt och riskabelt.
Citera
2020-03-30, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlingoKlang50
Man behöver inte måla Fan på väggen men återhämtningen kommer ta några år. Historiskt så har aldrig stora börsras återhämtats snabbt. I min bransch så är nerdragningen 40% nu (3 dagars vecka) planerad till 1/6. Det är bara att hoppas på att det går upp till normalt igen före. men ingen tror på det.

Jovisst har stora börsras återhämtats snabbt flera gånger tidigare, kolla t.ex. efter raset 2008/2009. Men det kan också ta längre tid, speciellt om nedgången är lång och utdragen istället för ett snabbt ras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in