2020-03-30, 11:21
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen
Du missar poängen med att börsen förmodligen kommer gå ner mer jag tror vi är inne i en dead cat bounce, USA kommer vara ledande i börskraschen iom corona, spelar ingen roll hur mycket pengar dom än trycker för att dopa marknaden och folk försöker ignorera pandemin.

För en död katt krävs en stängning på dagliga under föregående lägsta. Visst är detta en av alla scenarior som kan uppstå, men det är en bit kvar dit.

Det finns också ett scenario där det går ned (vi har bl a en 'gap' längre ned trots allt) för att sedan gå upp igen. Dvs något som då inte blir en död katt på dagliga (eller på 4h om man gillar kortare perspektiv).

Primärt anser jag dessa tre scenarior finnas (DJI; Dow Jones Industrial Average, dagliga):
https://i.imgur.com/2U6Xbfa.png

Röd: En ny lägre lägstanivå, kommer förmodligen kallas en död katt av en del
Orange: Det fortsätter upp och ned ungefär i samma intervaller som nu, detta är ett sämre scenario då det i detta fall hela tiden hänger en viss osäkerhet runt marknaden
Grön: Det går ned men den 'gap' som finns på dagliga fylls och en ny högre lägstanivå skapas. Detta är det bästa scenariot i fall då vi också ser att det börjar gå uppåt igen
Senast redigerad av sinewave 2020-03-30 kl. 11:29.
Citera
2020-03-30, 11:28
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Tysk finansminister tog sitt liv.

Faller Tyskland, faller euron.
Då är det dags att ta en titt på Tysk industri. Simens, Bayer o deras bilindustri.

Hur sorgligt det än må vara tror jag inte Tyskland är nära att falla. Faller Tyskland är de flesta redan döda, lol!
Citera
2020-03-30, 11:31
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Tysk finansminister tog sitt liv.

Faller Tyskland, faller euron.
Då är det dags att ta en titt på Tysk industri. Simens, Bayer o deras bilindustri.

Ja, en finansminister för en delstat.
Däremot har du rätt i att man bör hålla ett öga på vad som händer med Tyskland. Man bör dock också slå ett öga på vad som händer med andra större ekonomier i Europa. För svensk del är dock tysken något viktigare ur ett kortare perspektiv än t ex grodätarna och flamencodansarna.
Citera
2020-03-30, 11:33
Medlem
AoE3#1s avatar
Som jag skrev ett tag sen är Getinge den största vinnaren kortsiktigt av storbolagen pga efterfrågan av deras produkter.

Finns Bull Cert.

EDIT: Bull Certen är fortfarande död dock.

Sen ser jag nu att Getinge till och med tagit sig förbi sin gamla A T H
När den stod på 175 mötte den motstånd ett tag och pendlat mellan 170 och 180kr men nu har den brutit sig loss pga en inte helt överraskande prognos från tysk dito.

Så ja, in i Getinge, sälj mellan 220kr och 250kr.
Citera
2020-03-30, 11:36
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ja, en finansminister för en delstat.
Däremot har du rätt i att man bör hålla ett öga på vad som händer med Tyskland. Man bör dock också slå ett öga på vad som händer med andra större ekonomier i Europa. För svensk del är dock tysken något viktigare ur ett kortare perspektiv än t ex grodätarna och flamencodansarna.

Det finns mycket stor orsak till oro när det gäller:

1. Italien
2. Frankrike
3. Spanien

4. Grekernas ekonomi har knappast förbättrats

5. Portugal lär inte heller kunna rädda euron.

Räddningen är att även USA o Kina har lika stora problem.
Citera
2020-03-30, 11:44
Medlem
KlingoKlang50s avatar
Jag jobbar inom underleverantörsbranschen för fordon + industri med flest svenska stora kunder. Dom flesta finns på Large Cap. Vi fick under fm ett antal leveransprognoser - enl. principen rullande 52V. Jag blev förvånad över hur mycket dom drar ner. 30-40% minskad produktion för resten av året mot planerad.
Citera
2020-03-30, 11:44
Medlem
AoE3#1s avatar
Boeing - DJIAs draglok senaste veckan - har gått från -6% till -2,5% premarket. Jag trodde att det skulle bli Black Monday idag men på nåt vänster kan det vända till blått i USA. Håller mig till silver fram till kl 4 som vanligt för att se hur USA går.
Citera
2020-03-30, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Som jag skrev ett tag sen är Getinge den största vinnaren kortsiktigt av storbolagen pga efterfrågan av deras produkter.

Finns Bull Cert.

EDIT: Bull Certen är fortfarande död dock.

Sen ser jag nu att Getinge till och med tagit sig förbi sin gamla A T H
När den stod på 175 mötte den motstånd ett tag och pendlat mellan 170 och 180kr men nu har den brutit sig loss pga en inte helt överraskande prognos från tysk dito.

Så ja, in i Getinge, sälj mellan 220kr och 250kr.
Sålde mina vid 186, kände mig nöjd då men just nu är man mest frustrerad, de goda nyheterna har haglat in under en tid nu och ändå har den stått still, samma sekund man säljer så börjar den nå ATH Är ju absolut ingenting som ändrats idag gentemot slutet av förra veckan.
Citera
2020-03-30, 11:59
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Sålde mina vid 186, kände mig nöjd då men just nu är man mest frustrerad, de goda nyheterna har haglat in under en tid nu och ändå har den stått still, samma sekund man säljer så börjar den nå ATH Är ju absolut ingenting som ändrats idag gentemot slutet av förra veckan.

Sålde du på 186 ska du känna dig nöjd, du agerade korrekt med tanke på osäkerheten på börsen. Dock skulle jag gå in i Getinge igen med tanke på att allt pekar mot blått idag i USA

Sitta i Getinge i 3-4 dagar och casha ut vinsten vore inte helt fel
Citera
2020-03-30, 12:03
Medlem
AoE3#1s avatar
3 småbolag jag följer rätt noga är:

Oncology Venture
Brandbee
Consensus

Nedsålda senaste månaden som kan skutta upp rejält.
Oncology ska ha nån konferens eller nåt 4e April, en mindre position på 10 000kr har jag tagit och rekar

Consensus position på 5k
Brandbee position på 2-5k
Citera
2020-03-30, 12:04
Medlem
KlingoKlang50s avatar
Jag håller med, Men jag måste beundra alla hopplösa optimister som tror att allt är back in business igen om några månader. Antagligen så beror det på att dom sitter med ett enormt minus på sina konton som dom hoppas kunna minimera så fort som möjligt för att sedan sälja av skiten.
Under Finanskrisen så tog det 1,5år att nå botten. Sommaren brukar alltid vara en slaggig tid på börsen.
När rapporterna börjar komma ut för Q2 så kan man nog börja se notan för det här kalaset. Dessutom hur många tusen konkurser det blev efter röken har lagt sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Tog han sitt liv med 2 kulor i gommen eller? Någon som är missnöjd med hans arbete?

Om ni förstår vad jag menar

Hur som helst Corona ihop med den fallande oljan gör det alldeles för riskabelt att handla på dessa nivåer, vi ska ner igen. Botten är inte nådd på långa vägar. Lär dock ta lite tid tills vi är där.
Citera
2020-03-30, 12:26
Medlem
RobertoSavianos avatar
Jag tror möjligtvis vi kommer få se ett nytt ras när aprilrapporterna kommer för vissa bolag, men håller man sig till en bransch som inte påverkas av att folk stannar hemma så ska det vara lugnt.

Att börsen skulle påverkas mer av corona-nyheter (dödsfall, smittade, epicentrums osv.) håller jag som hyfsat osannolikt då det gått tillräckligt många veckor att folk förstår konskvenserna och är beredda på hur det påverkar börsen redan.

Om detta inte stämde skulle jag garanterat köpa bear cert på DJ, eftersom USA levererat sjukt dåliga nyheter med dödssiffrorna under helgen, men som sagt, tror inte börsen i USA kommer påverkas av detta och det blir nånstans ett bevis för min tes isåfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in