Citat:
Jag håller med, Men jag måste beundra alla hopplösa optimister som tror att allt är back in business igen om några månader. Antagligen så beror det på att dom sitter med ett enormt minus på sina konton som dom hoppas kunna minimera så fort som möjligt för att sedan sälja av skiten.
Under Finanskrisen så tog det 1,5år att nå botten. Sommaren brukar alltid vara en slaggig tid på börsen.
När rapporterna börjar komma ut för Q2 så kan man nog börja se notan för det här kalaset. Dessutom hur många tusen konkurser det blev efter röken har lagt sig.
Under Finanskrisen så tog det 1,5år att nå botten. Sommaren brukar alltid vara en slaggig tid på börsen.
När rapporterna börjar komma ut för Q2 så kan man nog börja se notan för det här kalaset. Dessutom hur många tusen konkurser det blev efter röken har lagt sig.
Ja och det är väldigt mycket psykologi.
Den globala konsumtionen kommer minska och sparandet kommer öka eftersom folk inser hur pass sårbara man faktiskt är, detta kom som en fet käftsmäll från ingenstans för väldigt många, kan vara ganska nyttigt faktiskt. Det kommer vara väldigt svårt att vända detta humör oavsett hur mycket minusränta och dylikt man använder för att stimulera.
Sen kommer det ta väldigt lång tid att reparera den skadan som är skedd. Utöver det finns de väldigt många geopolitiska faktorer till följd av denna Corona+Oljekris. Kina och USA går in i ett kallt krig, relationerna har aldrig varit sämre. Där kommer man gå skilda vägar efter en stund, då kan vi glömma slavarbete och billig arbetskraft därifrån. Amerikanerna kommer kräva att medicin och dylikt tillverkas i USA osv. Globalismen går mot sitt slut.
EU kommer heller aldrig bli det samma, många länder känner sig svikna över brist på hjälp. Efter Brexit kan vi nog räkna med att Italien kommer vilja lämna. Då fallerar hela korthuset.
Utöver det så får man tänka på politiken i Sverige, alla dessa stimulanser måste betalas tillbaka, alla de företag som gått under, invandringen/kriminaliteten m.m. Vi såg ju väldigt stora problem redan innan Corona med kommuners ekonomi och välfärd m.m. Hur kommer det bli nu?
Det jag fasar mest över är konsekvenserna som kan bli om den ekonomiska krisen blir för stor. Andra världskrigen var som direkt följd av den stora depressionen. Nu tror jag det är väldigt svårt med ett tredje världskrig idag pga atombomben men vi kan säkert se social oro, revolutioner och osäkra tider helt generellt framöver.
Väldigt positiv framtid man spår
någon som kan komma med lite positiva infallsvinklar i analysen? Frågan är vart botten är, det är väl den stora frågan. Kommer köpa på mig i etapper efter nästa stora ras, men nu är det för dyrt och riskabelt.
Senast redigerad av Haddock93 2020-03-30 kl. 13:15.
Senast redigerad av Haddock93 2020-03-30 kl. 13:15.