2020-03-25, 21:04
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
De kraftiga svängningarna avspeglar osäkerheten. Det är definitivt känt och inprisat att coronaepidemin kommer pågå flera månader, men inte exakta längden och omfattningen.

Börsen kan vara nyhetsdriven men den behöver inte vara det. Exempelvis var svarta måndagen 1987 inte nyhetsdriven och inte svarta torsdagen 1929 heller.

Att börsen är slagig på kort sikt motsäger inte att den prisar in saker bra på längre sikt. Exempelvis är s.k. betting markets bättre än alternativen på att förutse utfall.

Hur definierar du inprisat? Är virusets effekt på börsen inprisat idag om OMX är -30 % från dagens stängning om en månad? Hur skiljer sig denna ”inprisning” om börsen istället är upp 30 % på samma tidsperiod?

Börsutveckling var relativt ”inprisat” på den tiden man läste aktietips i Veckans Affärer som skrivits en månad före de nådde läsaren. Idag när Trumps twitter kan få marknaden att gå +/- 3 % på sekunder är inget inprisat.

EDIT: enklare fråga; hur ”inprisat” var utbrottet av COVID-19 i februari?
Senast redigerad av London 2020-03-25 kl. 21:07.
Citera
2020-03-25, 21:22
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Vilka är ”man”?

När arbetslösheten ökar, BNP sjunker, bolag går i konkurs, människor inte kan betala sina bostadslån, konsumtionen minskar drastiskt.

Hur tror du att börsen reagerar på det?

Om det är något sådant som bedöms bli realitet framåt kan man tänka sig att reaktionen blir negativ. Hittils verkar dock inte deltagarna på marknaden gjort någon sådan bedömning.

Om du sitter med information marknaden saknar vore det givetvis fint om du kunde dela med dig av den.
Citera
2020-03-25, 21:24
Medlem
Börsen mår inte bra just nu. Ligger ca 60% plus på Boeing efter att ha köpt när de var på botten. Visst, de har blivit lovade stödpaket. Men annars är det totalt orimligt att de ska ha gått upp så mycket. Nej, marknaden är satt ur spel. Om någon läser di.se finns en ok artikel gällande ämnet: https://www.di.se/nyheter/sluta-titta-pa-marknaden-den-har-upphort-att-existera/
Citera
2020-03-25, 21:24
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Börsen, både i USA och i Sverige, har ju alla fakta på hand nu och kan bedöma hur utvecklingen kommer bli. Och man bedömer uppenbarligen att krisen är över nu. Vi har ett ras hittills i år på 21% på Stockholmsbörsen, det är ingenting. 2002 gick börsen ned -41%, och 2008 -38%. De -21% som vi är ned nu är ingenting, det är som om att Coronakrisen ö h t inte finns. Det är nästan märkligt.
Hur länge USA behöver gå på sparlåga som de gör nu och förlora miljarder varje dag vet ingen, ingen som har denna extremt viktiga faktan. Jag bedömer att USA behöver gå på sparlåga i flera månader eftersom de misslyckats att stoppa spridning, vilket i för sig inte är märkligt bara ett land har hittils lyckats stoppa viruset och det är Kina. Läs här: https://www.digitaltrends.com/news/bill-gates-thinks-the-us-was-too-slow-to-prepare-for-coronavirus/

Precis det är märkligt att börsen gått ner sig så lite med tanke på coronakrisen. Därför ser jag en stor nedsida men väldigt liten uppsida.
Citera
2020-03-25, 21:39
Medlem
Vad tror ni det pekar imorgon?

•Jobbless claims kommer ju imorn
•Finland sätter Helsingfors i karantän
•sjukvården i Stockholm är ett steg från katastrofläge
•Spanien eskalerar
•Italien verkar inta plana ut än
•Ryssland bygger nytt sjukhus utanför Moskva som ska rymma 500 covid19 patienter (trots Putin säger typ som Trump att dom har viruset under kontroll) 😂
•stimulanspaket i usa förhalat

Ett axplock vad som hänt under dagen, omx, dj vad tror ni?
Citera
2020-03-25, 21:43
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Hur länge USA behöver gå på sparlåga som de gör nu och förlora miljarder varje dag vet ingen, ingen som har denna extremt viktiga faktan. Jag bedömer att USA behöver gå på sparlåga i flera månader eftersom de misslyckats att stoppa spridning, vilket i för sig inte är märkligt bara ett land har hittils lyckats stoppa viruset och det är Kina. Läs här: https://www.digitaltrends.com/news/bill-gates-thinks-the-us-was-too-slow-to-prepare-for-coronavirus/

Precis det är märkligt att börsen gått ner sig så lite med tanke på coronakrisen. Därför ser jag en stor nedsida men väldigt liten uppsida.

Vi har just nu 3 miljoner småsparare som känner sig som J.P Morgans då de köpt aktier på REA. Vilket förklarar situationen o uppgången.

Nu tror jag i o för sig att de inte gjort någon dålig affär (definitivt en bra affär på 5 års sikt) om de klarar av att hålla kvar sina investeringar.
Vilket är tveksamt. Med tanke på belåningsgraden hos folk i stort.

Men jag förutspår att vi snart når nivå två. Då det kommer in siffror på hur hårt ekonomin drabbar företagen. Då kommer osäkerheten bli stor för vilka företag som kommer att överleva. Rykten kommer leda till panik.

Det finns dock en annan parameter o det är att man gör bedömningen att tex H&M fast de stängt ner sina butiker o har sin produktion i Asien så är de rankade som en tryggare investering än en labil krona.

Så min gissning är ytterligare fall på 30-50% o en kronkurs som kommer få en bredsida. Detta till mångt o mycket då omvärlden ställer sig förvånade till den strategi Sverige valt mot C-19. De ser nämligen ingen strategi eller metod över huvud taget.

Bara ett högskatteland/exportnation med gigantiska utgifter o stort lånebehov.
Citera
2020-03-25, 21:57
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Vi har just nu 3 miljoner småsparare som känner sig som J.P Morgans då de köpt aktier på REA. Vilket förklarar situationen o uppgången.

Nu tror jag i o för sig att de inte gjort någon dålig affär (definitivt en bra affär på 5 års sikt) om de klarar av att hålla kvar sina investeringar.
Vilket är tveksamt. Med tanke på belåningsgraden hos folk i stort.

Men jag förutspår att vi snart når nivå två. Då det kommer in siffror på hur hårt ekonomin drabbar företagen. Då kommer osäkerheten bli stor för vilka företag som kommer att överleva. Rykten kommer leda till panik.

Det finns dock en annan parameter o det är att man gör bedömningen att tex H&M fast de stängt ner sina butiker o har sin produktion i Asien så är de rankade som en tryggare investering än en labil krona.

Så min gissning är ytterligare fall på 30-50% o en kronkurs som kommer få en bredsida. Detta till mångt o mycket då omvärlden ställer sig förvånade till den strategi Sverige valt mot C-19. De ser nämligen ingen strategi eller metod över huvud taget.

Bara ett högskatteland/exportnation med gigantiska utgifter o stort lånebehov.
1. Köper man aktier långsiktigt, minst 5 år fram då är det lätt att göra goda investeringar även en övervärderad börs som denna. Men även för långtidsinvesteraren så lär det vara surt att köpt denna vecka när man ser var börsen står i april/maj.

2. Håller även med att när företag släpper sina rapporter, tänker speciellt på q2, men även q1, då kommer vi se nya fall. Eller egentligen så fort investerarna börjar inse hur dåliga siffrorna är lär vi se fall.
Citera
2020-03-25, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
1. Köper man aktier långsiktigt, minst 5 år fram då är det lätt att göra goda investeringar även en övervärderad börs som denna. Men även för långtidsinvesteraren så lär det vara surt att köpt denna vecka när man ser var börsen står i april/maj.

2. Håller även med att när företag släpper sina rapporter, tänker speciellt på q2, men även q1, då kommer vi se nya fall. Eller egentligen så fort investerarna börjar inse hur dåliga siffrorna är lär vi se fall.

Var kommer börsen stå i april/maj?

5 år känns som medellång sikt. Lång sikt är evig som jag ser det.

Börsen är framåtblickande, vad som kommer delges i Q1 bör i stort vara inprisat, det trista är att det kommer bli väldigt svårt med det framåtblickande.

Många VD-ord lär handla om att beskriva bolagets finansiella styrka och knapphändiga gissningar om framtiden.
Marknaden lär ha tagit i beaktande att vi har ett par riktigt sura kvartal framför oss, hur skulle någon kunnat undvika nyhetsflödet??

Rent mentalt är det alltid svårt att hantera liknande situationer, speciellt om man aldrig upplevt något liknande, det får till och med en del att tro att dom kan spå framtiden..
Citera
2020-03-25, 23:20
Medlem
Man blir riktigt pessimistisk av nyheterna nu ikväll även om det inte va så mycket nytt.

världen går ju verkligen ner sig finns ju inga positiva tendenser alls, folk dör som flugor nu i Europa, å usa verkar tappa kontrollen, detta är helt sjukt det som händer inte bara ekonomiskt. Straxt kollapsar säkert sjukvården i sthlm,

Alla stimmulans/räddningpaket är ju ochså helt jävla sinnessjuka detta börjar ju bli riktigt obehagligt,

Tänkte sitta på mina nyinköpta aktier som jag gott + på och köpa mer vid nedgång. Men tror nog jag säljer innan helgen å köper in mig efter det "riktiga raset"

Känns som att de kommer gå ner lika mycket till lätt.
Med det sakt kan jag egentligen ingenting om dehär.
men känslan som uppstår när dom säger tex "detta har alldrig hänt förut" "störta stimulansen i historien" och retorik å samhälls åtgärder som bara förekommer vid krig säger mig att detta bara börjat. Hoppas man får behålla jobbet, mörka tider /mvh ta hand om er
Senast redigerad av SK4NDAL 2020-03-25 kl. 23:23.
Citera
2020-03-25, 23:30
Medlem
ABB
Styrelseledamot Matti Alahuhta köper 30 000 aktier i ABB (Finwire)
2020-03-24 15:05

Andra insidern i ABB som på kort tid passar på att tanka.
Citera
2020-03-25, 23:31
Medlem
TheAlamos avatar
Jag misstänker en att den här korta pushen håller i nån vecka till max för att sen börja gå ner igen och att vi hamnar i en recession. Nån gång måste den komma i vilket fall så det börjar bli dags nu. Själv kommer jag bara köpa etf:er för tex olja eftersom jag tror att det kommer gå upp förr eller senare snarare än att hoppas att vi inte hamnar i 1-2 år recession. Föreställ er kvartalsrapporterna de närmaste kvartalen så borde ni förstå.
Citera
2020-03-25, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SK4NDAL
Man blir riktigt pessimistisk av nyheterna nu ikväll även om det inte va så mycket nytt.

världen går ju verkligen ner sig finns ju inga positiva tendenser alls, folk dör som flugor nu i Europa, å usa verkar tappa kontrollen, detta är helt sjukt det som händer inte bara ekonomiskt. Straxt kollapsar säkert sjukvården i sthlm,

Alla stimmulans/räddningpaket är ju ochså helt jävla sinnessjuka detta börjar ju bli riktigt obehagligt,

Tänkte sitta på mina nyinköpta aktier som jag gott + på och köpa mer vid nedgång. Men tror nog jag säljer innan helgen å köper in mig efter det "riktiga raset"

Känns som att de kommer gå ner lika mycket till lätt.
Med det sakt kan jag egentligen ingenting om dehär.
men känslan som uppstår när dom säger tex "detta har alldrig hänt förut" "störta stimulansen i historien" och retorik å samhälls åtgärder som bara förekommer vid krig säger mig att detta bara börjat. Hoppas man får behålla jobbet, mörka tider /mvh ta hand om er

Tack det samma men tänk på att du kan aldrig få riktigt goda framtidsutsikter och en billig börs samtidigt. Det är en fullständig omöjlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in