2020-03-29, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Det har blivit lite mättat för stunden känns det som, men det kommer och går i cykler när det blir större behov. Jag kan tänka mig att om corona-oron får hålla på ett tag till i Sverige och i världen så kan nog godsoperatörerna påverkas om det i förlängningen leder till en lågkonjunktur, det hände 2008-2009 och då varslades en del lokförare om uppsägning.

I mellannorrland har du väl stationeringsorter såsom Östersund, Ånge, Sundsvall, Gävle mfl. Vissa av orterna har både person- och godsoperatörer.
Om det är t.ex Ånge du skulle vilja arbeta i så har det funnits annonser om jobb där för ett tag sedan, men jag vet inte hur det är just nu men du kan ju skicka iväg en fråga till Green Cargo och SJ AB om dessa orter. Hector Rail har du också som du kan höra dig för hos.

Okej, ja såg tidigare att det skulle ev starta utbildning i Umeå och Sundsvall men dessa verkar inte starta detta år, Sundsvall har väl 1 igång sedan ifol. Och nästa år ev bara 1 i hela landet?
Tack för svar, ska skicka iväg ett mail dit och kolla.
Hur planeras schema? får man ett för ca 4 v framåt eller är det samma rullande schema?
Citera
2020-03-29, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H-Ecker
Okej, ja såg tidigare att det skulle ev starta utbildning i Umeå och Sundsvall men dessa verkar inte starta detta år, Sundsvall har väl 1 igång sedan ifol. Och nästa år ev bara 1 i hela landet?
Tack för svar, ska skicka iväg ett mail dit och kolla.
Hur planeras schema? får man ett för ca 4 v framåt eller är det samma rullande schema?

Ja, jag är lite osäker, tror att det först bara skulle bli en utbildning nästa år, i Ängelholm, men nu tror jag att det blir på fler ställen, dock vet jag inte riktigt vilka.

Scheman är lite olika beroende på företag och ort, en del har månadsutskrivning, att man vet en månad framåt, en del har helt andra modeller med önskescheman som läggs löpande framåt med 2-6 veckorsintervaller. Några företag har också kvar scheman som löper på ett helt år där man har gruppval en gång per år och söker schema för nästkommande år,.då vet man schemat hela året, dock kan det såklart bli ändringar och justeringar för storhelger, semestrar och utbildningar. Jag gillar gruppvalsscheman bäst eftersom jag vill veta hur mina turer och tider ser ut för en längre period.

Sedan har du företag som kör någon typ av 7/7-schema, där man arbetar 7 dagar och är ledig 7 dagar, det är ofta uthyrningsföretag som erbjuder sådana scheman. Då lånas man ut till något företag någonstans i Sverige och kör det företagets turer.
Citera
2020-03-30, 05:38
Medlem
Kan någon här uttala sig om hur det ser ut för framtiden som lokförare? Är det något man vågar satsa på?
Citera
2020-03-30, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaUgglor
Kan någon här uttala sig om hur det ser ut för framtiden som lokförare? Är det något man vågar satsa på?

Jättesvårt att säga i dagens läge när man inte vet hur corona kommer att påverka basindustri, containertrafik och annan godsverksamhet längre fram.
Blir det övertalighet på godstrafiksidan kommer ju förmodligen en del att söka andra lokförarjobb inom persontrafiken.
Den verksamhet som hade stort behov för några år sedan var pendeltågen i Stockholm, men där har det varit anställningsstopp i snart 1 år nu p.g.a fulltalighet.
Så det är svårt att säga, det brukar gå lite i cykler med lokförarjobb, det blir lite svårare i lågkonjunkturer, och är vi på väg in i lågkonjunktur nu kanske det blir bättre om något/några år.

Det svåraste just nu är LIA för de som går utbildning nu, dels för att det överlag är ont om platser, men just nu är det totalstopp för LIA på en del företag.
LIA är den delen av utbildningen som man är ute hos företagen och övar på tågkörningen rent praktiskt.
Citera
2020-03-30, 07:50
Bannlyst
Citat:
Jättesvårt att säga i dagens läge när man inte vet hur corona kommer att påverka basindustri, containertrafik och annan godsverksamhet längre fram.
Blir det övertalighet på godstrafiksidan kommer ju förmodligen en del att söka andra lokförarjobb inom persontrafiken

Corona har hittills slagit hårt på just persontrafiken.
Citera
2020-03-30, 08:57
Medlem
Är det stora skillnader mellan gods - persontrafik? Lön samt schemamässigt?
Jobbar ni lokförare varannan helg eller tredje?
Citera
2020-03-30, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H-Ecker
Är det stora skillnader mellan gods - persontrafik? Lön samt schemamässigt?
Jobbar ni lokförare varannan helg eller tredje?

Lönemässigt är det inga stora skillnader då allt är styrt av kollektivavtal. Ser man på den fasta lånen så skiljer det 4-5,000 kr i högsta lönesteget mellan lägsta och högsta lön och högsta lönesteget nås normalt efter två år. Innan dess är skillnaderna oftast desto mindre.

Schemamässigt skiljer det sig en hel del. Det är generellt mer nattarbete på godssidan än på persontåg vilket avspeglar sig i mer OB-tillägg och andra tillägg för godsförare.
Såväl Green Cargo som Hector Rail erbjuder s.k. komprimerat schemat, dvs. att man arbetar 8 dagar och är ledig 6 dagar eller 7/7. Det erbjuds inte på persontågssidan idag med något enstaka undantag.

Jag har arbetat som lokförare i ett år nu, kör godståg och arbetar 8 dagar följt av 6 dagars ledighet. Jag har haft en snittlön under det året före skatt på c:a 36,000 kr/mån och då ligger jag fortfarande kvar i första lönesteget i ett år till där grundlönen är 29,000 kr/mån så jag har c:a 6-7,000 kr extra i snitt varje månad i diverse OB-tillägg, förseningsövertid och annat. Jag tar i snitt max ett extrapass på min lediga tid per månad.

En kollega som gick ut samtidigt med mig på YH och kör på SJ idag ligger på c:a 32,000 kr/månaden i snitt.

Då jobbar jag mycket mer natt än vad han gör men är å andra sidan också ledig 6 dagar varannan vecka, medan han arbetar varannan helg. Han trivs med sitt jobb och jag trivs med mitt så i slutändan är det individuellt vad man vill. Använd praktikperioderna till att testa både person- och godstrafik och känn efter vad som passar bäst.

Just nu i Coronatider skiljer det sig också lite. Vi på gods har inte märkt någon avmattning. Vissa tåg som ska vidare ut i Europa har ställts in nu, men å andra sidan har trafiken på andra tåg ökat. Basindustrin har inte visat någon avmattning, det produceras lika mycket stål och timmer som innan virusutbrott. Vakansläget är lite högre än vanligt eftersom några fler lokförare är sjukskrivna så vi som inte är sjuka har möjlighet att jobba mer extrapass om vi vill då det saknas lite förare just nu.
På SJ har c:a 25% av avgångarna ställts in, och många tåg är väldigt tomma på passagerare. Det har börjat pratats om korttidspermitteringar bland förare och ombordpersonal på grund av detta men ännu har inget beslut meddelats. Jag vet att en del nyanställda förare på SJ just nu tar mycket extrapass för att bygga upp en buffert ifall de skulle bli permitterade.
Citera
2020-03-30, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanwall
Lönemässigt är det inga stora skillnader då allt är styrt av kollektivavtal. Ser man på den fasta lånen så skiljer det 4-5,000 kr i högsta lönesteget mellan lägsta och högsta lön och högsta lönesteget nås normalt efter två år. Innan dess är skillnaderna oftast desto mindre.

Schemamässigt skiljer det sig en hel del. Det är generellt mer nattarbete på godssidan än på persontåg vilket avspeglar sig i mer OB-tillägg och andra tillägg för godsförare.
Såväl Green Cargo som Hector Rail erbjuder s.k. komprimerat schemat, dvs. att man arbetar 8 dagar och är ledig 6 dagar eller 7/7. Det erbjuds inte på persontågssidan idag med något enstaka undantag.

Jag har arbetat som lokförare i ett år nu, kör godståg och arbetar 8 dagar följt av 6 dagars ledighet. Jag har haft en snittlön under det året före skatt på c:a 36,000 kr/mån och då ligger jag fortfarande kvar i första lönesteget i ett år till där grundlönen är 29,000 kr/mån så jag har c:a 6-7,000 kr extra i snitt varje månad i diverse OB-tillägg, förseningsövertid och annat. Jag tar i snitt max ett extrapass på min lediga tid per månad.

En kollega som gick ut samtidigt med mig på YH och kör på SJ idag ligger på c:a 32,000 kr/månaden i snitt.

Då jobbar jag mycket mer natt än vad han gör men är å andra sidan också ledig 6 dagar varannan vecka, medan han arbetar varannan helg. Han trivs med sitt jobb och jag trivs med mitt så i slutändan är det individuellt vad man vill. Använd praktikperioderna till att testa både person- och godstrafik och känn efter vad som passar bäst.

Just nu i Coronatider skiljer det sig också lite. Vi på gods har inte märkt någon avmattning. Vissa tåg som ska vidare ut i Europa har ställts in nu, men å andra sidan har trafiken på andra tåg ökat. Basindustrin har inte visat någon avmattning, det produceras lika mycket stål och timmer som innan virusutbrott. Vakansläget är lite högre än vanligt eftersom några fler lokförare är sjukskrivna så vi som inte är sjuka har möjlighet att jobba mer extrapass om vi vill då det saknas lite förare just nu.
På SJ har c:a 25% av avgångarna ställts in, och många tåg är väldigt tomma på passagerare. Det har börjat pratats om korttidspermitteringar bland förare och ombordpersonal på grund av detta men ännu har inget beslut meddelats. Jag vet att en del nyanställda förare på SJ just nu tar mycket extrapass för att bygga upp en buffert ifall de skulle bli permitterade.

Tack för ett bra svar.
Som du säger så är lian ett bra tillfälle att testa på båda delarna, dom komprimerade scheman som du beskriver har ju verkligen sina fördelar också, om det passar ens privatliv.
Tåls att fundera på lokföraryrket men tycker det vekar vara ett bra jobb bortsett fram oklarheterna just nu men det gäller ju även andra branscher och kommer ju att vända.
Citera
2020-04-07, 02:18
Medlem
Hur går det för Er lokförarstudenter där ute, fungerar det bra med distansundervisning och har ni hört något när företagen börjar ta emot Er LIA-elever igen?

/En glad handledare som hoppas få elev igen när det här eländet är över.
Citera
2020-04-07, 06:42
Medlem
Personligen avskyr jag hemstudierna över nätet, inte samma motivation och studiero hemma...hoppas att vi snart får återvända. Blivit av med två Lia-veckor av fem, vi är inte så drabbade än hos oss, men kanske kommer, några veckor kvar till Lian...
Citera
2020-04-07, 08:32
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Hur går det för Er lokförarstudenter där ute, fungerar det bra med distansundervisning och har ni hört något när företagen börjar ta emot Er LIA-elever igen?

/En glad handledare som hoppas få elev igen när det här eländet är över.

Har du kikat på den här killen? Han tar upp det litegrann.

https://www.youtube.com/watch?v=XP7RBJYDDtM
Citera
2020-04-07, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Har du kikat på den här killen? Han tar upp det litegrann.

https://www.youtube.com/watch?v=XP7RBJYDDtM

Nej den hade jag missat, kul att följa!

Tror vi handledare/körlärare kommer att få mycket att göra med LIA-perioderna i sommar/höst om det förskjuts lite framåt tills den värsta coronakrisen är förbi.

Förstår också att distansutbildning inte är det bästa heller, det är ändå en hel del som man ska få en "aha"-upplevelse om för att det ska fastna, men bara man har en bra självdiciplin tror jag att det kommer att gå bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in