2020-03-30, 04:34
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Glest mellan inläggen så här dags.

Astmatiker/Pollenallergiker.

Testade helmasken i matbutiken häromdagen.

Folk reagerar, vissa ler nästan skrattandes speciellt om de är två eller fler.

Par är en klassiker, speciellt medelålders. Kvinnan säger nåt mannen tittar snabbt men direkt bort. Kvinnan stannar:fortsätter att titta obehindrat samtidigt som hon pratar åt mannen som går utan att titta.

Andra ler mest å ser ut som de tänker

"vilken dåre"

Andra tittar bort direkt, andra ställer sig och blänger och skakar på huvudet (sant).

Äsch bryr mig inte. Hade jag 1000000 masker hade jag skänkt alla till Stockholmare.

Andra blir irriterade som kassörskan (kort i tonen/tittar bort irriterat)

Förstår henne. Hon ska sitta i kassan, arbetsgivarna ger henne inte ens ffp2/3.

En annan sak jag märkte är att det inte går att stressa i en helmask, det finns helt enkelt inte lufttillförsel för häftigare andning.

Yrseln kommer direkt om du inte tar det lugnt.

Viss klaustrofobi som lugnade sig efter jag slutade notera folks reaktioner och koncentrerade mig på handlingen.

Kan inte låta bli att tänka på vårdarbetarna som larmar om skydd. Andra i affären som inte har skydd. Skakar av mig tankarna och påminner mig att masken fyller en funktion för mig som astmatiker.

Sen handlar jag åt en del äldre med. Masken fyller flera funktioner.

Tänk om affärerna hade vanliga ffp2/ffp3 till kunder hade vart bra.

Något för framtida innovatörer :

Helmasker med tvättbart/partikelfilter.

Köpte min redan i början av Mars för pollenfiltrering, då tidig pollen slår till då. Sen vart det lite självklart att använda den. Skönt att kunna stå i kö i lugn och ro.

Köpte en dupont dräkt med tillhörande gummistövlar.

Satte upp en parameter i hemmet med 3 stegs sluss (3 sektioner vinyl tält med 1:a dörr del tätad/luft tät zip) och handpump med 99,6% etanol blandat med väteperoxid och destillerat vatten.

Gjorde upp en modell. Mitten på Februari som jag lagt ner pga att skolorna håller öppet. Ungarna kommer hem. Ingen ide.

Så här såg modellen ut för er som är intresserade.

Handling 1 gng i månaden. 10 minuter innan stängning på större affär 1 timma utanför stan.

Detta samt hämtning av vatten 1 gång i veckan / lokal källa nattetid med helmask/dupont dräkt.

Slänger då samtidigt engångshandskar/sopor.

Avstängd brevlåda bytt mot hink utanför dörren. Post öppnas utanför dörr och fotograferas med inplastad mobil för att sen läggas tillbaka i hinken.

Dräkt stannar i sluss 2. Där den avfettas/descinficeras med handpump.

Matvaror/nycklar/annat descinficeras i sluss 2.

Stövlar descinficeras i sluss 2. Stannar där.

Engångshandskar avlägsnas i sluss 2 där en sopsäck med rem finns för ev kontaminerat material.

Sluss 3 har jag smöjt in mig med 75% glycerin rikare alcogel och gått genom naken med varor in en plastlåda samt nycklar i en mindre plastlåda.

I hemmet har jag 2 luftrenare med partikelfilter p3.

1 för Inluft går genom fläkt filter till luftrenaren.

1 för inomhus luft.

Luften blir lätt torr så stänger av dessa på natten iom att det inte tillförs partiklar.

Fönster/balkongdörr/våtrumssilikon.
Ventilation avstängd.
(Spis/badrum/avlopp/tvättmaskinutcvatten drar upp luft från grannen genom självdrag tilltäppt mm).

All mat hettas upp till 100C.
All mat är fryst/förpackad(lättare att descinficera.

Köket är totalt tomt och rent.

Klorin spray samt egen hemgjord handsprit på 85% (mätt med alkoholmätare).

Rakat huvud samt ansiktshår för att masken ska sitta tätt.

La ner detta som sagt.

Har idag endast helmask samt engångshandskar.

Att återanvända andningsskydd går bra.
30 minuter i ugn på 75 grader dödar viruset. Detta diskuteras i klippet i följande tråd, mot slutet.

(FB) Lösningen på COVID-19 Pandemin.
Citera
2020-03-30, 04:37
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emanuel57
Man kan inte andas.

Men hon var väl inlagd med respirator? Den är ju till för de som inte kan andas själva?

Hjärtstillestånd sker oftast av hjärtattack, överdos eller en liknande akut påfrestning på hjärtat.
Citera
2020-03-30, 04:37
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Om det du säger stämmer så är frågan hur lunginflammation kan leda till hjärtstillestånd..

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/kommentar/2020/03/covid-19-uppdatering-om-klinisk-bild-och-behandling/

"Mortaliteten bland intensivvårdade patienter är hög (40–60 procent) och orsakas ofta av chock, ARDS och kardiella besvär".

Kan tänka mig till följd av sepsis.

https://www.biostock.se/2020/03/sepsis-vanlig-komplikation-vid-covid-19-infektion/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28388526/
Citera
2020-03-30, 04:42
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/kommentar/2020/03/covid-19-uppdatering-om-klinisk-bild-och-behandling/

"Mortaliteten bland intensivvårdade patienter är hög (40–60 procent) och orsakas ofta av chock, ARDS och kardiella besvär".

Kan tänka mig till följd av sepsis.

https://www.biostock.se/2020/03/sepsis-vanlig-komplikation-vid-covid-19-infektion/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28388526/

Ah ok, ja sepsis är helt klart en möjlig kandidat, vilket leder till organsvikt.
Citera
2020-03-30, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
10-dygnsprognos
Jag har försökt att utgående från förutsättningar i några olika länder göra prognoser för totala antalet dödsfall om 10 dagar (efter 29/3), dvs. 8/4.

Här är mina prognoser
Sverige döda, nu: 123, 10-dagars prognos: 338
Italien döda, nu: 10779, 10-dagars prognos: 23890
Spanien döda, nu: 6803, 10-dagars prognos: 29505
Tyskland döda, nu: 525, 10-dagars prognos: 2121
UK döda, nu: 1228, 10-dagars prognos: 7204
USA döda, nu: 2229, 10-dagars prognos: 29752
Hela världen döda, nu: 30862, 10-dagars prognos: 120314

Jag ska försöka komma ihåg att stämma av om tio dagar.
Förändrade förutsättningar, som vårdens förmåga att hantera allvarligt sjuka, påverkar utfallet.

USA utmärker sig med att fortfarande ha en exponentiell ökning av antalet som diagnosticeras som infekterade. Om inte den trenden bryts så kan USA komma upp i en miljon döda inom någon månad.
Om dom ska fira påsk "som vanligt" så kan det gå ännu snabbare.

USA gör mycket mer tester än länder i Europa. Den exponentiella ökningen kommer ifrån att man har kommit igång med testningen ordentligt i jämförelse med Europeiska länder.

Tittar man på döda per 1 miljon invånare ligger de fortfarande bättre till än Sverige.

USA har 8 döda per 1 miljon invånare
Sverige har 11 döda per 1 miljon invånare
Italien har mest 178 döda per 1 miljon invånare
Senast redigerad av bennnann 2020-03-30 kl. 04:45.
Citera
2020-03-30, 04:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Att återanvända andningsskydd går bra.
30 minuter i ugn på 75 grader dödar viruset. Detta diskuteras i klippet i följande tråd, mot slutet.

(FB) Lösningen på COVID-19 Pandemin.

Vänligt.

Talade med tillverkaren (Sundström) förrförra veckan som avrådde dessa metoder. Partikelfiltret får ansamlingar/(sörja) vilket skadar filtret/gör de oklassade.

Kanske funkar bättre på andra modeller.
Citera
2020-03-30, 04:45
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Varför har New York blivit så hårt drabbat i USA? Är det befolkningstätheten?

(Jag tänker bara på antal dödsfall som är knappt hälften av alla i USA)

Tunnelbanan var en stor smittohärd i New York enligt deras presskonferens några dagar bakåt...
Citera
2020-03-30, 04:46
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Vänligt.

Talade med tillverkaren (Sundström) förrförra veckan som avrådde dessa metoder. Partikelfiltret får ansamlingar/(sörja) vilket skadar filtret/gör de oklassade.

Sundström vill ju sälja fler masker. Detta måste du ha i åtanke.
Citera
2020-03-30, 04:49
Medlem
Citat:
Kul att underhålla.

Har som sagt lagt ner modell 1 efter en månad.

Ungarna kom hem och ja det är helt enkelt för mycket begärt att ha en klinisk parameter i hemmet.

Beslutet att hålla skolorna öppet var det som fick mig att idag gå över till defcon 2 - helmask-hårskydd-engångshandskar.

Ungarn kommer hem med partiklar från skolan vettu.

Satsar mer på grönbladiga grönsaker.

Detta i kombination med handling 1 gng i månaden. Samt endast promenad i skogen utanför stan.

Jobbar nu med batch 2 av 10 l handsprit. Köpt etanol från Tyskland.

Tänkte leverera till ett random gruppboende samt till gammelföräldrarna.

Ja den varianten låter betydligt mer sansad. Om än måhända något överdriven den också. Men man är ju hellre lite för försiktig som riskgrupp än tvärtom, det är även jag.
Citera
2020-03-30, 04:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Sundström vill ju sälja fler masker. Detta måste du ha i åtanke.

Du menar partikelfilter.

Visst är det så.

Klassningen kanske går ner till 50-70% om man börjar harva med filter i ugn/väteperoxid andra experimentella rengöringar.

Läst någonstans om folk som sätter filter under starkt UV ljus.

Billigaste p3 filtret ligger på 70:- räcker 1-2 veckor om man använder masken sparsamt/isolerar filtret separat i påse.
Citera
2020-03-30, 04:54
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Vänligt.

Sundströms rekommendation är att bada partikelfiltret var 7:e dag i alkoholvätska över 75%

Detta torde även fungera på engångsmasker vilka har en mycket simplare struktur. (?)

(jag äger s-100 samt s-900)
Senast redigerad av kato85 2020-03-30 kl. 04:56.
Citera
2020-03-30, 04:56
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vad skulle krävas i smittökning för att det hela skulle vara över till i slutet maj. Dvs ca 43 000 skulle fått sjukhusvård för covid-19. Det är 9 veckor kvar dit, dvs 61 dagar. Om vi skulle få ett genomsnitt på 250 nya fall per dag så skulle det ge nuvarande 3 700 fall plus 15 250 = ca 19 000 fall. Så det räcker alltså inte till för att skapa flockimmunitet. Men en sådan här, hypotetisk utveckling skulle vara helt ok vad gäller belastningen på intensivvården. 900 intensivvårdsfall på utspritt på 61 dagar klarar vi galant.

Detta är nog en önskedröm för regeringen och FHM. Vi skulle, i motsats till lockdown länderna, kunna köra vidare våra restriktioner i ett halvår med en bättre bevarad ekonomi än omvärlden och med relativt låga dödstal.. UK räknar med att ha någon form av restriktioner i alla fall ett halvår till. Man ser också ett dödstal på mindre än 20 000 som en framgång.....

Men om nu, istället snittet, för Sverige del vad gäller covid-19 smittade som behöver läggas in på sjukhus skulle hamna på, i genomsnitt, 500 fall per dag under 61 dag så ligger vi nära flockimmunitet i slutet av maj. Men klarar vi då av intensivvården av dessa utan massivt ökade dödstal, utbränd personal och hårdhänt prioritering av fallen?

Alltså skulle vi då få 1800 fall utspritt på 61 dagar. Om varje fall ligger i respirator i genonsnitt 14 dagar, ( vare sig de komner ur respiratorn tillfrisknande eller döda),, så skulle det inkomma ca 25 fall om dagen som behöver respiratorvård. Låt oss anta att 5 av fallen som redan ligger i respirator dör varje dygn och 5 tillfrisknar. Idag har Sverige ca 1000 respiratorplatser. Låt oss anta att 350 av dessa utgörs av covid-19 patienter och lika många utgörs av andra patienter. Det ger 300 lediga respiratorplatser i landet, vilket skulle räcka i 20 dagar vid en nettotillströmning av 15 respiratorpatienter per dag. Återstår alltså 41 dagar med respiratorplatsbrist, vilket, säkert skulle öka på dödstalet.

Men kan vi, under denna tidsperiod bygga ut med ca 600 respiratorplatser? Vi har ju iof redan fördubblat antalet platser i landet och stockholmsregionen kommer att ha mer än tredubblat sina platser när det tillfälliga sjukhuset på Älvsjömässan nått sin fulla kapacitet. Problemet är inte respiratorer, i sig, problemet är utbildad personal och arbetsbelastning för den nuvarande personalen .Nej, det skulle inte fungera, hur gärna jsg än skulle vilja att allt skulle vara över i slutet av maj.

Men låt oss säga att antalet covid-19 fall, i genomsnitt, skulle öka med ca 375 per dag under låt oss säga 90 dagar, då kommer vi i ett annat läge. Då kanske våra respiratorplatser skulle räcka till, men det skulle bli nätt. Å andra sidan skulle då allt vara över innan augusti för oss.

Men hur det går vet vi inte. För i slutändan så kan människan spå men det är SARS-cov2 som rår!

Du verkar räkna med ett och samma antal i ökning varje dag.... Hittills så har tex antal döda dubblats var tredje dag, om alla döda legat i respirator och hälften överlever det, så känns det lite konstigt att räkna som du gör?

Sydkorea och Japan har en dubblingstakt på en vecka, men som dem jobbar vi ju absolut inte...

Säg att vi skulle kunna komma ner till en dubblingstakt på fyra dagar? Vi har ju infört en del åtgärder, men inte utegångsförbud som Spanien tex. Iran och Kina verkar ju ha förbättrat sina kurvor, och fortsätter förbättra dem, hur korrekta nu deras värden är? Tror ju mer på Kinas än på Irans...

Diagrammet

https://www.ft.com/__origami/service/image/v2/images/raw/http%3A%2F%2Fcom.ft.imagepublish.upp-prod-eu.s3.amazonaws.com%2Fb8a3ea2c-712f-11ea-95fe-fcd274e920ca ?fit=scale-down&quality=highest&source=next&width=490
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in