Citat:
Glest mellan inläggen så här dags.
Astmatiker/Pollenallergiker.
Testade helmasken i matbutiken häromdagen.
Folk reagerar, vissa ler nästan skrattandes speciellt om de är två eller fler.
Par är en klassiker, speciellt medelålders. Kvinnan säger nåt mannen tittar snabbt men direkt bort. Kvinnan stannar:fortsätter att titta obehindrat samtidigt som hon pratar åt mannen som går utan att titta.
Andra ler mest å ser ut som de tänker
"vilken dåre"
Andra tittar bort direkt, andra ställer sig och blänger och skakar på huvudet (sant).
Äsch bryr mig inte. Hade jag 1000000 masker hade jag skänkt alla till Stockholmare.
Andra blir irriterade som kassörskan (kort i tonen/tittar bort irriterat)
Förstår henne. Hon ska sitta i kassan, arbetsgivarna ger henne inte ens ffp2/3.
En annan sak jag märkte är att det inte går att stressa i en helmask, det finns helt enkelt inte lufttillförsel för häftigare andning.
Yrseln kommer direkt om du inte tar det lugnt.
Viss klaustrofobi som lugnade sig efter jag slutade notera folks reaktioner och koncentrerade mig på handlingen.
Kan inte låta bli att tänka på vårdarbetarna som larmar om skydd. Andra i affären som inte har skydd. Skakar av mig tankarna och påminner mig att masken fyller en funktion för mig som astmatiker.
Sen handlar jag åt en del äldre med. Masken fyller flera funktioner.
Tänk om affärerna hade vanliga ffp2/ffp3 till kunder hade vart bra.
Något för framtida innovatörer :
Helmasker med tvättbart/partikelfilter.
Köpte min redan i början av Mars för pollenfiltrering, då tidig pollen slår till då. Sen vart det lite självklart att använda den. Skönt att kunna stå i kö i lugn och ro.
Köpte en dupont dräkt med tillhörande gummistövlar.
Satte upp en parameter i hemmet med 3 stegs sluss (3 sektioner vinyl tält med 1:a dörr del tätad/luft tät zip) och handpump med 99,6% etanol blandat med väteperoxid och destillerat vatten.
Gjorde upp en modell. Mitten på Februari som jag lagt ner pga att skolorna håller öppet. Ungarna kommer hem. Ingen ide.
Så här såg modellen ut för er som är intresserade.
Handling 1 gng i månaden. 10 minuter innan stängning på större affär 1 timma utanför stan.
Detta samt hämtning av vatten 1 gång i veckan / lokal källa nattetid med helmask/dupont dräkt.
Slänger då samtidigt engångshandskar/sopor.
Avstängd brevlåda bytt mot hink utanför dörren. Post öppnas utanför dörr och fotograferas med inplastad mobil för att sen läggas tillbaka i hinken.
Dräkt stannar i sluss 2. Där den avfettas/descinficeras med handpump.
Matvaror/nycklar/annat descinficeras i sluss 2.
Stövlar descinficeras i sluss 2. Stannar där.
Engångshandskar avlägsnas i sluss 2 där en sopsäck med rem finns för ev kontaminerat material.
Sluss 3 har jag smöjt in mig med 75% glycerin rikare alcogel och gått genom naken med varor in en plastlåda samt nycklar i en mindre plastlåda.
I hemmet har jag 2 luftrenare med partikelfilter p3.
1 för Inluft går genom fläkt filter till luftrenaren.
1 för inomhus luft.
Luften blir lätt torr så stänger av dessa på natten iom att det inte tillförs partiklar.
Fönster/balkongdörr/våtrumssilikon.
Ventilation avstängd.
(Spis/badrum/avlopp/tvättmaskinutcvatten drar upp luft från grannen genom självdrag tilltäppt mm).
All mat hettas upp till 100C.
All mat är fryst/förpackad(lättare att descinficera.
Köket är totalt tomt och rent.
Klorin spray samt egen hemgjord handsprit på 85% (mätt med alkoholmätare).
Rakat huvud samt ansiktshår för att masken ska sitta tätt.
La ner detta som sagt.
Har idag endast helmask samt engångshandskar.
Astmatiker/Pollenallergiker.
Testade helmasken i matbutiken häromdagen.
Folk reagerar, vissa ler nästan skrattandes speciellt om de är två eller fler.
Par är en klassiker, speciellt medelålders. Kvinnan säger nåt mannen tittar snabbt men direkt bort. Kvinnan stannar:fortsätter att titta obehindrat samtidigt som hon pratar åt mannen som går utan att titta.
Andra ler mest å ser ut som de tänker
"vilken dåre"
Andra tittar bort direkt, andra ställer sig och blänger och skakar på huvudet (sant).
Äsch bryr mig inte. Hade jag 1000000 masker hade jag skänkt alla till Stockholmare.
Andra blir irriterade som kassörskan (kort i tonen/tittar bort irriterat)
Förstår henne. Hon ska sitta i kassan, arbetsgivarna ger henne inte ens ffp2/3.
En annan sak jag märkte är att det inte går att stressa i en helmask, det finns helt enkelt inte lufttillförsel för häftigare andning.
Yrseln kommer direkt om du inte tar det lugnt.
Viss klaustrofobi som lugnade sig efter jag slutade notera folks reaktioner och koncentrerade mig på handlingen.
Kan inte låta bli att tänka på vårdarbetarna som larmar om skydd. Andra i affären som inte har skydd. Skakar av mig tankarna och påminner mig att masken fyller en funktion för mig som astmatiker.
Sen handlar jag åt en del äldre med. Masken fyller flera funktioner.
Tänk om affärerna hade vanliga ffp2/ffp3 till kunder hade vart bra.
Något för framtida innovatörer :
Helmasker med tvättbart/partikelfilter.
Köpte min redan i början av Mars för pollenfiltrering, då tidig pollen slår till då. Sen vart det lite självklart att använda den. Skönt att kunna stå i kö i lugn och ro.
Köpte en dupont dräkt med tillhörande gummistövlar.
Satte upp en parameter i hemmet med 3 stegs sluss (3 sektioner vinyl tält med 1:a dörr del tätad/luft tät zip) och handpump med 99,6% etanol blandat med väteperoxid och destillerat vatten.
Gjorde upp en modell. Mitten på Februari som jag lagt ner pga att skolorna håller öppet. Ungarna kommer hem. Ingen ide.
Så här såg modellen ut för er som är intresserade.
Handling 1 gng i månaden. 10 minuter innan stängning på större affär 1 timma utanför stan.
Detta samt hämtning av vatten 1 gång i veckan / lokal källa nattetid med helmask/dupont dräkt.
Slänger då samtidigt engångshandskar/sopor.
Avstängd brevlåda bytt mot hink utanför dörren. Post öppnas utanför dörr och fotograferas med inplastad mobil för att sen läggas tillbaka i hinken.
Dräkt stannar i sluss 2. Där den avfettas/descinficeras med handpump.
Matvaror/nycklar/annat descinficeras i sluss 2.
Stövlar descinficeras i sluss 2. Stannar där.
Engångshandskar avlägsnas i sluss 2 där en sopsäck med rem finns för ev kontaminerat material.
Sluss 3 har jag smöjt in mig med 75% glycerin rikare alcogel och gått genom naken med varor in en plastlåda samt nycklar i en mindre plastlåda.
I hemmet har jag 2 luftrenare med partikelfilter p3.
1 för Inluft går genom fläkt filter till luftrenaren.
1 för inomhus luft.
Luften blir lätt torr så stänger av dessa på natten iom att det inte tillförs partiklar.
Fönster/balkongdörr/våtrumssilikon.
Ventilation avstängd.
(Spis/badrum/avlopp/tvättmaskinutcvatten drar upp luft från grannen genom självdrag tilltäppt mm).
All mat hettas upp till 100C.
All mat är fryst/förpackad(lättare att descinficera.
Köket är totalt tomt och rent.
Klorin spray samt egen hemgjord handsprit på 85% (mätt med alkoholmätare).
Rakat huvud samt ansiktshår för att masken ska sitta tätt.
La ner detta som sagt.
Har idag endast helmask samt engångshandskar.
Att återanvända andningsskydd går bra.
30 minuter i ugn på 75 grader dödar viruset. Detta diskuteras i klippet i följande tråd, mot slutet.
(FB) Lösningen på COVID-19 Pandemin.