2020-03-30, 04:20
Medlem
KreugerGulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Konsekvensen av detta blir att resten av Sverige får börja ta emot naiva stockholmare som trodde sig vara odödliga, medans ansvarstagande lokalbor i dessa orter blir snuvade på sina IVA-platser och får dö hemma istället.
Stockholmare håller sig i Stockholm, de e de inflyttade lantisarna som ni får tbx. Grattis!!! Majoriteten av svenskarna har dessutom röstat för det här, så här blir det när man Leker godhetsapostel Med andras pengar och resurser, vad hände med alla skattepengar vi trycker in i välfärden kanske några frågar sig! Ja de blide en tummetott på hemmaplan! Om två veckor börjar Sjukvården praktisera alla likas värde genom triage. Hur rimmar det ihop?
Citera
2020-03-30, 04:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Märker att media börjar pressa honom allt mer nu. Han blev lite stressad mot slutet av intervjun i Aktuellt ikväll.

Inte en sekund för tidigt.
DESSUTOM: Han har länge spritt falsk information om de aymtomatiska. En tysk journalist frågade honom tre dagar i rad com detta, men han fortsätter att neka. Som en mulåsna. Att inte veta att man är smittad är det jävligaste med Covid-19, man tror att man är frisk och kan smitta en massa personer innan man fattar att man är sjuk.
I andra länder talar man HELT ÖPPET om det, och man påpekar riskerna. Här i Sverige nekar man. Tur att man kan läsa andra nyhetssajter.
Och så säger Tegnell att "vissa kommer inte ens att märka att de är smittade. Det kommer att kännas som en förkylning". Det är inte sant. Det känns, och det är jättejobbigt.
England övergav den jävulska strategin om "flockimmunitet", man insåg att det inte fungerar. Man bygger inte upp immunitet på detta sättet, det finns inte.
De spelar rysk rulett med svenska folket, och det känns för jävligt.
Citera
2020-03-30, 04:23
Medlem
Madagascars avatar
Varför har New York blivit så hårt drabbat i USA? Är det befolkningstätheten?

(Jag tänker bara på antal dödsfall som är knappt hälften av alla i USA)
Citera
2020-03-30, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amanojaku91
Hon var troligtvis gravid. Enda kända fallet gällande en kvinna i den åldern på intensiven.

I Spanien dog igår en 28 årig läkare..man har övertygad alla i Sverige att det bara är äldre som drabbas och kan dö. Så är inte fallet.
Dessutom, förtjänar de äldre att dö i panik över att inte kunna andas?? Det är ju DOM som har byggt upp det här landet!
Citera
2020-03-30, 04:26
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Nu har tydligen en 26 årig kvinna dött. Alla här på forumet kommer att säga att hon naturligtvis hade en underliggande sjukdom. Hade hon varit frisk så kan inte en 26 åring dö enligt alla experter!

Det spekuleras fortfarande i vilken "riskfaktor" (som pressen uttryckt det) hon kan tänkas ha. Jag gissar på fetma. Dog av hjärtstillestånd tydligen.
Citera
2020-03-30, 04:28
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KreugerGuld
Stockholmare håller sig i Stockholm, de e de inflyttade lantisarna som ni får tbx. Grattis!!! Majoriteten av svenskarna har dessutom röstat för det här, så här blir det när man Leker godhetsapostel Med andras pengar och resurser, vad hände med alla skattepengar vi trycker in i välfärden kanske några frågar sig! Ja de blide en tummetott på hemmaplan! Om två veckor börjar Sjukvården praktisera alla likas värde genom triage. Hur rimmar det ihop?

Vad babblar du om?
När vårdplatserna i Stockholm tar slut och det finns platser i andra regioner så skickar man såklart patienterna dit för att de inte ska dö.
Att patienter skulle komma in till Stockholm från andra regioner vore högst tvivelaktigt eftersom Stockholm är den region i landet med störst platsbrist.

Resten av det du skriver hör inte till denna frågeställning och saknar relevans.
Citera
2020-03-30, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Sluss 3 har jag smöjt in mig med 75% glycerin rikare alcogel och gått genom naken med varor in en plastlåda samt nycklar i en mindre plastlåda.

Alltså säg att du skojar. Garvar fan ihjäl mig. Hela din "plan" låter helt jävla vansinnig. Handskar och mask på affären säger jag inget om om man är riskgrupp och vill känna sig tryggare - fine. Men herregud... Ovan citat alltså jag höll på att storkna av skratt. Tack för den!
Citera
2020-03-30, 04:29
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Varför har New York blivit så hårt drabbat i USA? Är det befolkningstätheten?

(Jag tänker bara på antal dödsfall som är knappt hälften av alla i USA)

Extremt många turister/resenärer med stor diversitet i var de åker ifrån. Det blandat med tätbefolkad yta.
Citera
2020-03-30, 04:30
Medlem
Ola Schuberts avatar
Vad skulle krävas i smittökning för att det hela skulle vara över till i slutet maj. Dvs ca 43 000 skulle fått sjukhusvård för covid-19. Det är 9 veckor kvar dit, dvs 61 dagar. Om vi skulle få ett genomsnitt på 250 nya fall per dag så skulle det ge nuvarande 3 700 fall plus 15 250 = ca 19 000 fall. Så det räcker alltså inte till för att skapa flockimmunitet. Men en sådan här, hypotetisk utveckling skulle vara helt ok vad gäller belastningen på intensivvården. 900 intensivvårdsfall på utspritt på 61 dagar klarar vi galant.

Detta är nog en önskedröm för regeringen och FHM. Vi skulle, i motsats till lockdown länderna, kunna köra vidare våra restriktioner i ett halvår med en bättre bevarad ekonomi än omvärlden och med relativt låga dödstal.. UK räknar med att ha någon form av restriktioner i alla fall ett halvår till. Man ser också ett dödstal på mindre än 20 000 som en framgång.....

Men om nu, istället snittet, för Sverige del vad gäller covid-19 smittade som behöver läggas in på sjukhus skulle hamna på, i genomsnitt, 500 fall per dag under 61 dag så ligger vi nära flockimmunitet i slutet av maj. Men klarar vi då av intensivvården av dessa utan massivt ökade dödstal, utbränd personal och hårdhänt prioritering av fallen?

Alltså skulle vi då få 1800 fall utspritt på 61 dagar. Om varje fall ligger i respirator i genonsnitt 14 dagar, ( vare sig de komner ur respiratorn tillfrisknande eller döda),, så skulle det inkomma ca 25 fall om dagen som behöver respiratorvård. Låt oss anta att 5 av fallen som redan ligger i respirator dör varje dygn och 5 tillfrisknar. Idag har Sverige ca 1000 respiratorplatser. Låt oss anta att 350 av dessa utgörs av covid-19 patienter och lika många utgörs av andra patienter. Det ger 300 lediga respiratorplatser i landet, vilket skulle räcka i 20 dagar vid en nettotillströmning av 15 respiratorpatienter per dag. Återstår alltså 41 dagar med respiratorplatsbrist, vilket, säkert skulle öka på dödstalet.

Men kan vi, under denna tidsperiod bygga ut med ca 600 respiratorplatser? Vi har ju iof redan fördubblat antalet platser i landet och stockholmsregionen kommer att ha mer än tredubblat sina platser när det tillfälliga sjukhuset på Älvsjömässan nått sin fulla kapacitet. Problemet är inte respiratorer, i sig, problemet är utbildad personal och arbetsbelastning för den nuvarande personalen .Nej, det skulle inte fungera, hur gärna jsg än skulle vilja att allt skulle vara över i slutet av maj.

Men låt oss säga att antalet covid-19 fall, i genomsnitt, skulle öka med ca 375 per dag under låt oss säga 90 dagar, då kommer vi i ett annat läge. Då kanske våra respiratorplatser skulle räcka till, men det skulle bli nätt. Å andra sidan skulle då allt vara över innan augusti för oss.

Men hur det går vet vi inte. För i slutändan så kan människan spå men det är SARS-cov2 som rår!
Citera
2020-03-30, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Glest mellan inläggen så här dags.

Astmatiker/Pollenallergiker.

Testade helmasken i matbutiken häromdagen.

Folk reagerar, vissa ler nästan skrattandes speciellt om de är två eller fler.

Par är en klassiker, speciellt medelålders. Kvinnan säger nåt mannen tittar snabbt men direkt bort. Kvinnan stannar:fortsätter att titta obehindrat samtidigt som hon pratar åt mannen som går utan att titta.

Andra ler mest å ser ut som de tänker

"vilken dåre"

Andra tittar bort direkt, andra ställer sig och blänger och skakar på huvudet (sant).

Äsch bryr mig inte. Hade jag 1000000 masker hade jag skänkt alla till Stockholmare.

Andra blir irriterade som kassörskan (kort i tonen/tittar bort irriterat)

Förstår henne. Hon ska sitta i kassan, arbetsgivarna ger henne inte ens ffp2/3.

En annan sak jag märkte är att det inte går att stressa i en helmask, det finns helt enkelt inte lufttillförsel för häftigare andning.

Yrseln kommer direkt om du inte tar det lugnt.

Viss klaustrofobi som lugnade sig efter jag slutade notera folks reaktioner och koncentrerade mig på handlingen.

Kan inte låta bli att tänka på vårdarbetarna som larmar om skydd. Andra i affären som inte har skydd. Skakar av mig tankarna och påminner mig att masken fyller en funktion för mig som astmatiker.

Sen handlar jag åt en del äldre med. Masken fyller flera funktioner.

Tänk om affärerna hade vanliga ffp2/ffp3 till kunder hade vart bra.

Något för framtida innovatörer :

Helmasker med tvättbart/partikelfilter.

Köpte min redan i början av Mars för pollenfiltrering, då tidig pollen slår till då. Sen vart det lite självklart att använda den. Skönt att kunna stå i kö i lugn och ro.

Köpte en dupont dräkt med tillhörande gummistövlar.

Satte upp en parameter i hemmet med 3 stegs sluss och handpump med 99,6% etanol blandat med väteperoxid och destillerat vatten.

Gjorde upp en modell. Mitten på Februari som jag lagt ner pga att skolorna håller öppet. Ungarna kommer hem. Ingen ide.

Så här såg modellen ut för er som är intresserade.

Handling 1 gng i månaden. 10 minuter innan stängning på större affär 1 timma utanför stan.

Detta samt hämtning av vatten 1 gång i veckan / lokal källa nattetid med helmask/dupont dräkt.

Slänger då samtidigt engångshandskar/sopor.

Avstängd brevlåda bytt mot hink utanför dörren. Post öppnas utanför dörr och fotograferas med inplastad mobil för att sen läggas tillbaka i hinken.

Dräkt stannar i sluss 2. Där den avfettas/descinficeras med handpump.

Matvaror/nycklar/annat descinficeras i sluss 2.

Stövlar descinficeras i sluss 2. Stannar där.

Engångshandskar avlägsnas i sluss 2 där en sopsäck med rem finns för ev kontaminerat material.

Sluss 3 har jag smöjt in mig med 75% glycerin rikare alcogel och gått genom naken med varor in en plastlåda samt nycklar i en mindre plastlåda.

I hemmet har jag 2 luftrenare med partikelfilter p3.

1 för Inluft går genom fläkt filter till luftrenaren.

1 för inomhus luft.

Luften blir lätt torr så stänger av dessa på natten iom att det inte tillförs partiklar.

Fönster/balkongdörr/våtrumssilikon.
Ventilation avstängd.
(Spis/badrum/avlopp/tvättmaskinutcvatten drar upp luft från grannen genom självdrag tilltäppt mm).

All mat hettas upp till 100C.
All mat är fryst/förpackad(lättare att descinficera.

Köket är totalt tomt och rent.

Klorin spray samt egen hemgjord handsprit på 85% (mätt med alkoholmätare).

Rakat huvud samt ansiktshår för att masken ska sitta tätt.

La ner detta som sagt.

Har idag endast helmask samt engångshandskar.

Ser väldigt lite innovation i Sverige. Undrar varför. I Chile släppte man patenten eller hur ska man säga...all info (open source) för alla som vill tillverka masker. Den använder koppartråd...googla gärna. Koppar är ett väldigt stark desinficeringsmedel. Fast jag vet inte om det finns tillräckligt med koppar här, för att kunna tillverka.
Citera
2020-03-30, 04:32
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Det spekuleras fortfarande i vilken "riskfaktor" (som pressen uttryckt det) hon kan tänkas ha. Jag gissar på fetma. Dog av hjärtstillestånd tydligen.

Om det du säger stämmer så är frågan hur lunginflammation kan leda till hjärtstillestånd..
Citera
2020-03-30, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Om det du säger stämmer så är frågan hur lunginflammation kan leda till hjärtstillestånd..

Man kan inte andas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in