2020-03-30, 03:37
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johej
Det här med andningsreflexen...
En vän som har smittan fick andningsuppehåll igår. Väcktes till liv av sonen.

Kan Corona störa andningsreflexen?

Jag har försökt googla på andningsreflex, apné, corona, covid, men hittar inget...

https://www.amsterdamresearch.org/web/instituut-1/nieuws/tonenop/sarscov-2-in-covid-19-patients-is-likely-to-infect-the-brain.htm

The neurological damage resulting from the potential invasion of SARS-CoV-2 into the CNS is likely to be partially responsible for the acute respiratory failure of patients with COVID 19 coming into the Intensive Care Unit (ICU) with severe symptoms.
Citera
2020-03-30, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Diabetes räknas som underliggande sjukdom, liksom högt blodtryck.

Men hon kan ha varit rökare eller fet. Fetma räknas dock som underliggande sjukdom i vissa länder, osäker på hur man gör här.

Men förmodligen var hon rökare.

Ev kanske hon hade autism eller downssyndrom? De brukar ha kroppsliga besvär.
Citera
2020-03-30, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Totalt sett i Sverige dominerar coronan helt. Men på något sjukhus i Skåne är det just nu fler influensor. Dock har säkert influensorna bättre odds och coronasjuka kommer att bli allt mer dominerande med tiden så klart.
https://portal.icuregswe.org/siri/report/inrapp

Skåne är någon vecka efter Stockholm!

Inför snälla reseförbud i påsk för Stockholmare.
Citera
2020-03-30, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ-145
Tack, jag är medveten om den sidan, men var ser jag beläggningsgraden?
Kan man se hur många IVA platser som varje län har?

Typ som: https://www.medscinet.com/BelPort/default.aspx?lan=1&avd=5

Dock ser man endast statistik för fem av 21 län.

USCH alla de sjukhusen är precis på gränsen till sina maxantal. Bara 1 eller 2 lediga platser. Bådar inte gott?
Citera
2020-03-30, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Det var det jag menade med andra vågen, viruset har muterat och börjar bekämpa folk med starkt immunförsvar:
https://www.newscientist.com/term/cytokine-storm/

Läste du artikeln?

Ja, enligt vissa studier som har gjorts befarar man att covid-19 har muterat ytterligare sedan smittspridningen påbörjade i andra länder, flera av dessa studier är opublicerade i skrivande stund och väntar på ytterligare granskning från andra forskare.

De studier som har gjorts kring mutationer saknar för övrigt kopplingar till "cytokin stormar" det vill säga immunförsvarets överreaktion på viruset som artikeln tar upp och ditt påstående om att covid-19 plötsligt har muterat för att angripa personer med starkt immunförsvar är felaktigt. Det framgår tydligt i artikeln att "cytokin stormar" inte är något nytt för just covid-19 då man upptäckte detta "fenomen" redan med SARS, MERS och H5N fågelinfluensan.

Artikeln har inget med mutationer att göra.
Citera
2020-03-30, 03:45
Medlem
Citat:
Jag skulle vilja tala om invandrares förhållningssätt till viruset.

I Oslo (där jag huserar) ser jag nu förtiden BARA invandrare som tar kollektivtrafiken.
Antalet svarta och MENA som tar upp platserna är mellan 90-100% det känns som man befinner sig i ett annat land.

Ingen av dessa använder munskydd (jag gör det), och flertalet hostar öppet och regelbundet, vilket tyder på att de är smittade.

Jag skulle kunna ta tunnelbanan och jaga smittade invandrare och ringa Polisen hela dagen om jag ville göra det (skulle ju ge bra inkomster till staten då boten i Norge för brott mot karantänen är på 20.000)

Det känns både provocerande och tragiskt att utlänningar skiter i smittans allvarlighet och dess dödlighet på äldre.

Ibland känns det som att de tänker "jag är ju ung så varför ska jag bry mig?"

Är det kanske därför som vi ser så många invandrare bland de döda i Sverige?
De bryr sig inte om sjukdomen, beror det på ignorans eller egoism?
Är detta en kulturell sak, bryr de sig inte om samhällsansvaret? Eller är det ngt. annat?
Har de redan ett så jävligt liv att de helt enkelt inte orkar bry sig?

Bra funderingar. Tror nog att det är lite olika från invandrare till invandrare. Kan tänka mig att det finns fler norrmän som tar bilen i dessa tider/ eller kan jobba hemifrån.

Att någon hostar öppet känns för jävligt skulle dock inte dra slutsatsen att alla som hostar har Covid-19 och är i karantän.

För jävligt att jobba i Norge nu med svag krona samt ovisshet om vad ekonomiska konsekvenser blir efter detta: lägre pension, högre skatter, fler arbetslösa?
Citera
2020-03-30, 03:49
Medlem
Karolinska Solna/Huddinge har just nu 40 fler patienter på intensiven än vad man har kapacitet till under ordinarie omständigheter. Huddinge som redan är överbelagt har fått in minst 3 nya patienter sedan midnatt (beläggningsgrad 168%)

38 IVA-platser -> 78 patienter.

27 i Huddinge, 51 i Solna.

https://www.medscinet.com/BelPort/default.aspx?lan=1&avd=5
Citera
2020-03-30, 03:51
Medlem
Så för att sammanfatta;

Sjukhusen är fulla!
Det är tomt för smittvärnsutrustning
De åtgärder som införts är :

- Äta vid restaurangbordet
- Högst 50 personer, men bara offentligt, inte på jobbet, skolan eller hemma

... annars kan du göra som du vill !

Kurven för döda går rakt upp, och antalet fördubblas var tredje dag ungefär.

Nästa vecka blir bra?
Citera
2020-03-30, 03:56
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Bra funderingar. Tror nog att det är lite olika från invandrare till invandrare. Kan tänka mig att det finns fler norrmän som tar bilen i dessa tider/ eller kan jobba hemifrån.

Att någon hostar öppet känns för jävligt skulle dock inte dra slutsatsen att alla som hostar har Covid-19 och är i karantän.

För jävligt att jobba i Norge nu med svag krona samt ovisshet om vad ekonomiska konsekvenser blir efter detta: lägre pension, högre skatter, fler arbetslösa?

Jag är oroad eftersom invandrarna tar upp en stor del av befolkningen.
Resultatet av denna ignorans blir att viruset sprider sig, även om den resterande delen av befolkningen tar sitt ansvar.
I det långa loppet leder det till en ökning som inte myndigheterna och vården kan kontrollera vilket därmed leder till fler döda i onödan.

Jag är mycket mera rädd för Sverige eftersom andelen invandrare där är 1/10.

Vad gäller Norge och kronan så bryr jag mig inte så mkt. sålänge man spenderar pengarna i Norge och så länge bostadsmarknaden sjunker så är det ok.
Norrmännen är ett bortskämt folk som förtjänar lite dåliga tider med tanke på deras hyttebråk och barnsliga attityder.
Citera
2020-03-30, 03:59
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amanojaku91
Karolinska Solna/Huddinge har just nu 40 fler patienter på intensiven än vad man har kapacitet till under ordinarie omständigheter. Huddinge som redan är överbelagt har fått in minst 3 nya patienter sedan midnatt (beläggningsgrad 168%)

38 IVA-platser -> 78 patienter.

27 i Huddinge, 51 i Solna.

https://www.medscinet.com/BelPort/default.aspx?lan=1&avd=5

Konsekvensen av detta blir att resten av Sverige får börja ta emot naiva stockholmare som trodde sig vara odödliga, medans ansvarstagande lokalbor i dessa orter blir snuvade på sina IVA-platser och får dö hemma istället.
Citera
2020-03-30, 04:01
Medlem
Citat:
Jag är oroad eftersom invandrarna tar upp en stor del av befolkningen.
Resultatet av denna ignorans blir att viruset sprider sig, även om den resterande delen av befolkningen tar sitt ansvar.
I det långa loppet leder det till en ökning som inte myndigheterna och vården kan kontrollera vilket därmed leder till fler döda i onödan.

Jag är mycket mera rädd för Sverige eftersom andelen invandrare där är 1/10.

Vad gäller Norge och kronan så bryr jag mig inte så mkt. sålänge man spenderar pengarna i Norge och så länge bostadsmarknaden sjunker så är det ok.
Norrmännen är ett bortskämt folk som förtjänar lite dåliga tider med tanke på deras hyttebråk och barnsliga attityder.

Förstår. Men även om du spenderar dina pengar i Norge så lär priserna gå upp. Än så länge är det billigt, framförallt diesel. Men även fisk och skaldjur brukar jag handla på väg hem. Pendlar så har min inkomst från Norge men utgifter i Sverige så nog lite skillnad ändå🙂
Citera
2020-03-30, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Skåne är någon vecka efter Stockholm!

Inför snälla reseförbud i påsk för Stockholmare.

HÅLLER MED. FOK TAR INTE SITT ANSVAR. Man har facit i handen av sportlovsveckan. Vill man upprepa eländet? Och att personal inom vården jobbar med Covid-19 patienter UTAN MUNSKYDD??? VAD ÄR DETTA FÖR LAND???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in