Citat:
Ursprungligen postat av
kato85
Jag skulle vilja tala om invandrares förhållningssätt till viruset.
I Oslo (där jag huserar) ser jag nu förtiden BARA invandrare som tar kollektivtrafiken.
Antalet svarta och MENA som tar upp platserna är mellan 90-100% det känns som man befinner sig i ett annat land.
Ingen av dessa använder munskydd (jag gör det), och flertalet hostar öppet och regelbundet, vilket tyder på att de är smittade.
De bryr sig inte om sjukdomen, beror det på ignorans eller egoism?
Är detta en kulturell sak, bryr de sig inte om samhällsansvaret? Eller är det ngt. annat?
Har de redan ett så jävligt liv att de helt enkelt inte orkar bry sig?
Bor i samma land som dig faktiskt men huserar uppe i Trondheim. Här är det knappt några synliga invandrare alls på gatorna. Bussarna är nästan helt tomma på folk överlag, så vi har fått införa lördagsruten varje dag. Samma sak med gator, butiker m.m. Invandrarna håller sig hemma och vi andra håller avstånd till varandra i butiker med mera.
Nu när jag tänker på det är det extremt homogent överallt. Men helt ärligt nu så la jag faktiskt märke till ett gäng afrikaner i midtbyen för några dagar sen med Oslodialekt som pratade om "bunnpris" och hostade högt så att jag reagerade. Detta är helt sant och inget nedsättande rasistskämt.
Det är nog så att Oslo har gett upp eftersom det är så illa drabbat per capita. Det leder till att norrmän gärna drar sig undan. Kommer inte på nån annan förklaring.
Mina vänners erfarenheter från svenska städer såsom Göteborg är likadana, invandrarna håller sig faktiskt inomhus mer än vanligt.