2020-03-30, 00:07
Medlem
naturtvåls avatar
En 26-årig kvinna är Sveriges hittills yngsta kända dödsoffer i covid-19, sjukdomen som orsakas av det nya coronaviruset. Hon avled i fredags på en intensivvårdsavdelning på Södersjukhuset i Stockholm, enligt flera källor till DN.

Källa: https://www.dn.se/nyheter/sverige/26-arig-kvinna-dod-i-covid-19/
Citera
2020-03-30, 00:08
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Vad tycker du då Rad.iKalle att alla i riskgrupper ska smittas och kremeras så du kan återgå till ditt vanliga liv fortare?

...
Ojdå, tappat konceptet såpass mycket så att du bygger halmgubbar och kastar dem hej vilt omkring dig?

Krävs det lockdown så accepterar jag det givetvis. Det innebär dessutom inget större ingrepp i mitt liv ...
Tycker dock att det snarare verkar vara du som är emot allt vad restriktioner heter. Att du påstår dig ömma för ”riskgrupperna” tror jag inte ett dugg på. Det är bara inställsamma fraser du använder för att skyla över ditt egentliga syfte med inläggen.
Citera
2020-03-30, 00:09
Medlem
AldrigMeraMagalufs avatar
"En 26-årig kvinna har dött av covid-19. Hon vårdades på en specialinrättad intensivvårdsavdelning för covid-19-patienter på Södersjukhuset i Stockholm och avled efter ett hjärtstopp vid lunchtid i fredags, enligt källor till DN.

Hon är det yngsta kända dödsfallet hittills i Sverige. Kvinnan hade enligt uppgift till DN ingen känd underliggande sjukdom, men däremot ska en riskfaktor ha funnits."

https://www.dn.se/nyheter/sverige/26-arig-kvinna-dod-i-covid-19/

När jag tittar på riskgrupper i intensivvårdsregistret finns det utöver olika sjukdomstillstånd bara graviditet, extrem fetma och "annan" som kan tänkas som riskfaktorer för en 26-årig kvinna. Var det inte tal om att en gravid kvinna låg på intensiven för några dagar sen, eller minns jag fel?
Citera
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jo, men ligger jag själv i ett utdraget förlopp där jag inte kan andas så åker jag nog in ganska omgående. Har varit i den situationen pga astma ett antal gånger. Man får tänka på att man inte nödvändigtvis behöver intensivvård för att man har svårt att andas, det är ju bara de som allra sjukast. Och till och med där överlever hälften (som hamnat i respirator).
Ja det är ju som för en annan med förkylning. Man vill inte söka i onödan (inte för att man får vård när man söker men ändå) Tycker alldeles för många tar för lite hänsyn till dem som behöver ha platser. De bara utgår ifrån att de själva minsann klarar sig. Klart jag skulle åka upp om jag behövde vilket sannolikt inte kommer ske. Men tänk på stackarna som måste. Tänk på dem som inte överlever. Tänk.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jävla piss-land Kina som öppnar sina marknader där levande djur säljs!

ÄCKEL-KINESER. Livrädda hundar och katter står och trängs med döda djur i burar.

Kina öppnar matmarknader med djur igen https://www.aftonbladet.se/a/EWM48j
Här skulle ju våra aktivister kunna göra lite nytta för en gång skull istället för att jaga svenska bönder och jägare...
Citera
Avslutad
Spanien har nu passerat 5 000 döda på bara 20 dagar, för Italien tog det 25 dagar. https://www.ft.com/coronavirus-latest

Idag hade Spanien även fler döda än Italien på en dag.

Globalt sett ökar det också snabbt nu

”Active cases”:

10 mars: 48 000
20 mars: 172 000
25 mars: 335 000
27 mars: 435 000
28 mars: 490 000
Idag: 533 000

Så det ökar med cirka 100 000 på ett par dagar just nu.

Ovanstående är aktiva fall (smittade) just nu, sedan start har det varit totalt över 720 000. Totalt 33 000 dödsfall, varav 10 000 i Italien och 5 000 i Spanien.

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Vitrysslands Strategi

"Den vitryske presidenten Aleksandr Lukasjenko meddelar att idrotten kommer fortsätta som vanligt i landet. Högstaligan i fotboll har dessutom upplevt en säljsuccé vad gäller tv-rättigheter. Inte nog med det, presidenten manar samtidigt folket att basta och dricka vodka för att hålla viruset borta. Så länge drickandet inte sker på jobbet"

Källa Expressen

Egentligen skiljer det inte så mycket med Sveriges och Vitrysslands taktik : Gör så litet som möjligt !
Citera
2020-03-30, 00:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Europa måste stoppa kinesiska turister!

Det är ofantligt slött gentemot Kina, men tyvärr vet Svetsaren och hans gäng att Sverige är för beroende av kineserna. Substanser i läkemedel är en anledning.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Problemet med hans analys (och många andras) är, att han fattar inte att flockimmunitet har flera dimensioner.

Man kan dels påverka hur snabbt smittan sprids. Vilket är det klassiska.

Men man kan också påverka den demografiska sammansättningen av ”flocken”.

Om man bara dämpar smittan, och man bildar en ”flock” av ett tvärsnitt av samhället, så dör sisådär 40 gånger fler människor än om du skapar en flock bara av de yngsta och starkaste. Dessutom kräver den oreglerade flocken avsevärt fler vårdtillfällen.

Därför bör man även styra flocken mot att bestå av så unga och friska personer som möjligt, och det är detta som Sverige gör genom att hålla skolor och stora delar av samhället öppet, samtidigt som man rekommenderar motsvarande karantän, och även isolering från barn och barnbarn, för riskgrupper.

Du ignorerar ju totalt biten som han tar upp att det inte är bevisat att man ens kan få immunitet mot detta virus. Läste du ens vad han skrev?

Dessutom, även om man skulle kunna få det, så är det inte till någon nytta mot virus som muterar så fort som detta virus gör. Det finns tusentals mutationer redan idag, och ju fler som blir smittade ju fortare muterar det, ju högre blir oxå sannolikheten att det får en dödligare och farligare form!

Detta gör hela strategin som Sverige som det enda landet i världen att köra, fullständigt vansinnig.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Jag börjar känna mig stolt över den svenska egenheten och det svenska lugnet. Tegnell och hans gäng och våra politiker skiter i vad andra länder säger om dem.
De kör sitt egna race. Litar fullkomligt på att svensken inte går ut och har hostparty eller hälsar på mormor i onödan. Att vi stannar hemma från jobbet vid minsta tecken. Att vi inte stormar in på akuten och dunkar in läkaren i väggen om man inte får komma in direkt och vi springer inte in på akuten med mormor eller morfar på ryggen och vrålar att vi jävlar i mig skall testas. Vi ringer 1177, väntar snällt eller sitter och väntar ett par timmar som nummer 309 i kö på att få prata med någon på 11313 och när man väl kommer fram så säger de. Stanna hemma. Ja ok då.
Vi kommet f...n i mig att klara det här och slå covid-19 på käften.
Hoppas jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
En 26-årig kvinna är Sveriges hittills yngsta kända dödsoffer i covid-19, sjukdomen som orsakas av det nya coronaviruset. Hon avled i fredags på en intensivvårdsavdelning på Södersjukhuset i Stockholm, enligt flera källor till DN.

Källa: https://www.dn.se/nyheter/sverige/26-arig-kvinna-dod-i-covid-19/

Hjärtstopp står det i Expressen, men ingen information om underliggande sjukdom. Men det bör det handla om , så det lär komma mer om detta.
Citera
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Här skulle ju våra aktivister kunna göra lite nytta för en gång skull istället för att jaga svenska bönder och jägare...
Alla kan börja bojkotta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in