2020-03-29, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tegnellen
Har Edward Blom bagatelliserat riskerna med fetma och uppmuntrat andra att bli feta? När då? Jag säger inte att du har fel men det är inget jag känner till.
Apropå barnfetma och att minska detta med mer idrott i skolan, har han sagt följande: https://www.reddit.com/r/sweden/comments/adwn5i/edward_blom/
Citera
2020-03-29, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men ändå - hur många familjer det vara, som det gäller? När jag var barn ansågs det att man kunde vara ensam hemma från första klass. Var går gränsen idag (för ett normalt barn)? Från tredje klass? I så fall gäller detta problem endast:

- föräldrar som har minst ett barn i sexårs, första klass eller andra klass

SAMT

- är hundra procent ensamstående föräldrar. Om det finns en umgängesförälder som inte själv har "samhällsviktigt" jobb, så får man faktiskt byta i denna krissituation, så att umgängesföräldern har barnen större delen av tiden, och den "samhällsviktiga" föräldern har barnen varannan helg (eller motsvarande tid om den "samhällsviktiga" föräldern arbetar skift). Finns det en styvförälder som har mindre "samhällsviktigt" jobb, så kan han/hon i dessa dagar också ställa upp och vara hemma med styvbarnen. Alla måste ställa upp nu!

ELLER

- bor med den andra föräldern, men båda två har lika "samhällsviktiga" jobb

Någon annan kan göra en bättre uppskattning, men fler än några tusen som stämmer in på det här i hela landet, kan det ju inte vara. Utspritt då på alla kommuner, och där borde det gå att ordna en särlösning. Man kan ju också tänka sig att en "icke-samhällsviktig" förälder som är hemma, även kan ta hand om en väns eller grannes barn, när hon eller han är på jobbet, som ett slags dagmamma. Känner man ingen man kan fråga, så kan kommunen agera förmedling. Det här är en tid då man måste tänka utanför boxen, och där alla måste ställa upp.
Mina barn kunde vara hemma från ettan ,tvåan. Sen har jag ett äldre barn med som kunde passa. Många har ju syskon. Barn som inte utsätter sig för mkt kan vara hos mor/farföräldrar, andra som är hemma osv. Man verkar inte vilja hitta lösningar, men dom finns!

Senast redigerad av granskottet80 2020-03-29 kl. 21:55.
Citera
2020-03-29, 21:48
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Det som jag ser märkligt, men jag är ingen virusforskare och har enbart läst ett par enstaka forskningspapper publicerade på just hästskofladdermusen i detta hänseende är vad jag förstått så har de samtliga en stor del av dessa virus (och det är inte enbart corona virus som jag läst) men eftersom det verkar vara helt naturligt förekommande och dessa virus är av naturen väldigt instabila så undrar man hur det kan komma sig att viruset gör en helt häpnansväckande art barriärskorsning men inte lyckats utvecklats till en variant som attackerar fladdermössen i sig på ett liknande sätt som nu hänt för människor här. Det är nästan som fladdermusen och virusen lever i symbios och agerar som ett försvarssystem åt dom.

Kom ihåg att viruset bara har en vilja att överleva och spridas vidare. Viruset i sig självt har inga moraliska problem med att döda allt på jorden eftersom dominans är allt på jorden.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Nu hörde jag att dr. Fauci ska ha förvarnat om att mellan 100.000 och 200.000 amerikaner kommer dö. Jag gjorde en primitiv omräkning för Sveriges befolkning och då blir det 3.000 till 6.000.
Ok. Det skulle egentligen betyda färre än i vanliga fall. Låter lågt med tanke på åtgärderna världen runt.
Tror tyvärr det blir högre.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Det kan vara så att Sverige har världslösningen på corona, men då kanske det är dags att säga det till alla andra.

Eller så kan det vara så att de ljuger, vilket är mer sannolikt.

Välj utifrån din partitillhörighet.
Sverige har flest endamhushåll i världen och en befolkning med inlärd social fobi. Det är bra grundskydd mot pandemier.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag citerade ditt eget inlägg.
Vet du inte vad du skriver?
Då är det illa.

Jag vet exakt vad jag skriver och jag skrev initialt vad du undrade utifrån just det.

Du citerade något utan en frågeställning.

Vad undrar du?
Är frågan märklig? Förstår du inte?

Vad undrar du?

Ps. Att man skriver ”då är det illa” tyder på lågbegåvning och att det just står illa till.
Så kom igen. Förklara nu vad du undrar.
Citera
Medlem
Tegnellens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Idrottare med en medellivslängd på 65 år pga ohälsosamt matintag?

Edward Blom förespråkar en ohälsosam livsstil och klär sig som en 1900-tals fabrikör med pondus och rondör. Det kallar jag kroppsaktivism.

Sumobrottare är inte kroppsaktivister de ser ut som de gör för att lyckas i sin idrott. Det är inget politiskt ställningstagande mot smalhetsnormen eller liknande skit det är helt enkelt ett beslut de tar för att kunna idrotta.

Edward Blom är kock och han gillar mat. Om du inte kan länka till ett uttalande där han tycker att det är positivt med övervikt så är han inte kroppsaktivist.

Med kroppsaktivist avses typerna som uppmanar andra att bli feta, bagatelliserar riskerna, ifrågasätter vetenskap och liknande. Att laga och äta dålig mat kvalificerar en inte som kroppsaktivist.

Jag lagar och äter dålig mat hela tiden men jag är definitivt INTE kroppsaktivist, jag är motsatsen till kroppsaktivist.
Citera
2020-03-29, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Mellobögarna är unga och friska. Det tar ett par veckor innan de blir smittsamma. Sedan hostar de på farfar eller Greta på äldreboendet där de jobbar. Sedan tar det ett par veckor innan åldringarna blir sjuka, och ytterligare en vecka innan de hamnar på intensiven (eller dör på hemmet om de sorteras bort genom triage), sedan ytterligare en vecka innan de kvävts till döds.

Så snarare sex veckor, då.
Det låter som om du hoppas snarare än fruktar.
Citera
Medlem
l00zekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1c9r5
Hur kommer det sig att så få tänker på kopplingen till köttindustrin gällande dessa virus?

Vi hade inte haft köttmarknader om vi inte åt kött.
Fågelinfluensan, svininfluensan, galna kosjukan.. t o m HIV kommer från att vi åt djur.

Förstår inte att folk FORTFARANDE, i dessa tider kan förneka att köttindustrin är ett problem. OAVSETT var, när, hur, är huvudproblemet ATT vi äter kött. Gissar det blir samma i denna tråden dock. Inte ens när detta händer tänker folk prata om köttindustrin. Man går direkt in på "så är det inte i Sverige". Blir så jävla trött.
Att sluta äta fladdermus är rimligt. Övriga djur äts av många till stor nytta.
Citera
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tyvärr är det nog denna trappstege vi får se:
1. Viruset och dess dödsbringande över världen
2. Ekonomisk kollaps, börser rasar och massarbetslöshet
3. Social kollaps, vilket vi nu börjar se i södra Italien

Italien ligger 2-3 veckor före oss.

Så vi kommer ha flera tusen döda om ett par veckor, anser du? Alltid dessa vänta så får ni se om två, tre veckor - det har vi hört till leda nu! Hur många dog förra året ex. i Sverige av en vanlig säsongsinfluensa? Vi är nu inne på i alla fall den femte, sjätte månaden när dessa oftast brukar inträffa, såå...

Jag är numera övertygad att italienarnas och spanjorernas levnadsmönster med familjemiddagar, söner som bor hemma tills trettiorsåldern och detta förbannade pussande och kyssande, hela tiden som ligger bakom deras stora andel av dödsfall... Och att de är turistländer, så klart...
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
c19.se

Alla kurvor sticker iväg. Utom dödligheten.

Några kommentarer?

Den enkla men tragiska verkligen är att de inte hunnit dö.

Räkna med 5-14 dagars inkubationstid. Det har även visat sig att vårdbehovet inträder först efter cirka 7 dagars sjukdom. Sedan börjar man antingen bli bättre, eller så blir man betydligt sämre och avlider i värsta fall. De som har blivit smittade idag kommer sannolikt inte att belasta vården förens om 2-3 veckor.

Jag tror vården är överbelastad redan om 1 vecka. Om 3 veckor har vi katastrof och krav på massiva åtgärder. Då har vi nya smittade och de kommer vara enormt många fler om än de vi har smittade idag. Det är där Italien och Spanien befinner sig idag.
Citera
Medlem
Okej så Johan Gieseke, 70+, tänkte alltså åka till fjällen i påsk. (Sen stängde anläggningen.) Är det inte lite äckligt att de förväntar sig att sig att "vanligt folk" i riskgrupperna ska låsa in sig mer eller mindre, men själva skiter de i vilket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in