2020-03-29, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oskyldigsomenbrud
Det var det första man började fundera över som arbetande på sjukhuset. När vi kommer dit att man får välja vem som får leva eller dö.

Samma här. Får nästan overklighetskänslor över hur dåligt skött det här är.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Nej han sa att inget land lägger ner tid eller pengar på att testa och det är bullshit.

Varför lägger du dig i för den delen?

Han sa det som ett svar på varför så få sjuka blir friskförklarade. Du vände det till att man inte testar de utan symptom.

En diskussion jag var del av innan du "la dig i".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jaha, man blir immun!? Hur länge då?
Det är ingen som vet hur länge. Men det är högst troligt att man blir immun, dock troligen inte livsvarig immunitet.
Citera
2020-03-29, 16:30
Medlem
De senaste sju dagarna har Kina rapporterat 313 fall av importerade smittfall i coronavirus men endast sex fall av personer som smittats i landet. De importerade fallen rör sig tillstor del om kineser som återvänder hem efter att ha varit utomlands, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Inge bra detta
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast du har ju heller inga belägg för att det faktiskt kommer sluta på 30 nyinlagda per dag? Om du nu inte är synsk då?

Om det följer samma tendenser som tidigare så är 30+ ingen direkt högoddsare. Men, det är klart, det kan även stanna där. Däremot så ha lite koll på det ett gäng dagar framöver, tex så står 27 mars på 22 nyinskrivna. Kika in igen imorgon kväll och följer det samma mönster så har det ökat.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Och, jag tar det på ett annat sätt. Och försöker vara kort och koncist (hoppas jag).
En person som utför sitt jobb och ska utifrån sin expertis bedöma en situation tar ett ansvar.
När denna person har en avgörande roll och situationen likaså, så blir den bedömningen en game changer.
Vi pratar inte om nån som säger typ: "Jag är fotbollsagent. Jag tror att denna 16åriga snubbe blir nya Messi" och som efter 4 år istället spelar i Västerås.

Vi pratar till och med om en bedömning som är extremt avgörande för ett helt land och all dess befolkning.

Vad jag menar med det?
Jo, fotbollsagenten ovan tycker att det han sa för 4 år sen är lite jobbigt. Folk påminner honom om att "Haha kommer du ihåg när du sa att Kalle skulle bli den nya Messi"?
Fan alltså, en felbedömning. Han kanske börjar undra om han duger till sitt jobb.
Men som tur är upptäcker han andra fotbollstalanger och livet går vidare.

För att återgå till vår historia, agenten Tegnell har gjort en bedömning som är miljarder gånger viktigare en bedömningen som man gjorde med 16åringen som nu spelar i Västerås.
Precis som med fotbollsagenten kan Tegnell bli mobbad. I hans fall, då det är nåt helt annat än fotboll, kan det förstås gå väldigt mycket illa för honom. Det kan kosta honom hela sin karriär och inte bara det kanske.

Vad jag vill komma fram till? Jo, att Tegnell har allt intresse i världen att situationen inte blir exakt tvärtom än den han hade förutspått från början. En expert som gör en sån enorm tabbe? Hur fan ska han kunna leva med det?
Ja, Tegnell, med sin avgörande roll (vet dock inte om med sån makt) skulle ha allt intresse att det visades en snällare statistik på dödsfall.
Är inte det självklart?

Det skulle kanske kunna ha lite bäring om Tegnell var Kim Jong-Un, men det är han inte. Han skulle aldrig kunna kontrollera varken vad FHM (som han inte ens är chef för), regeringen eller regioner, landsting osv gör. Det finns liksom inte. Dessutom har han inte bara kläckt grodor och felaktiga prognoser, även om det mest är det det fokuseras på. Han har också sagt att det kommer bli värre, att det kommer bli utdraget och att folk kommer att dö, bl a. Han är inte riktigt den Bagdad-Bob flashback vill få det till.
Så nej, du kommer inte att få se mörkande av siffror i Sverige, givetvis. Och du kommer inte kunna använda det för att försöka underminera S.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Det du måste förstå är att det hela tiden adderas. Om du följer det dag för dag kan du se att det ökar hela tiden. Dvs data från 26 mars har sakta uppdaterats dom senaste dagarna, vilket indikerar samma beteende idag och fortsatt framåt. Vill du ha tillförlitlig data från idag måste du vänta ett gäng dagar och sen göra en avstämpling.

Och det är precis samma sak som inträffar i andra länders inrapporterade fall också. Kolla tex Danmarks siffor denna helg och föregående helg. Sedan korrigeras det på måndag/tisdagen.
Kan vara så enkelt att man prioriterar annat än inrapportering/redovisning på helger...
Vilket kan vara jobbigt för vissa FBare och andra informationstörstande kontroll-freaks...
Citera
Medlem
aina08s avatar
En vän till familjen fick en sårskada på foten igår och uppsökte akuten i en mellanstor stad i mellansverige.
Väl där i väntrummet konstaterades det att såret behövde sys men sköterskan sa bara:
"Ja det här borde vi sy men du vill verkligen inte komma in till de som finns innanför dörrarna så det är bättre att du åker hem".
Hon fick en liten tub med lim med sig för att fixa foten själv hemma.

Det pratas om hur mycket det är i Stockholm, men kaoset har även nåt många andra delar av landet, bevisligen.
Citera
2020-03-29, 16:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drtengel
Enligt aftonbladet hade 30 åringen flera underliggande sjukdomar.

Flera allvarliga underliggande sjukdomar till och med.
Citera
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Lita inte på några siffror som presenteras under helgen. Det råder eftersläpning i redovisningen. Sent måndag eftermiddag lär verkliga läget vara klarare.
Sverige är ju lite stängt på helgerna, sjukvården har bemanning men den är högre på vardagar och fler ordinarie personal på vardagar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Island har en befolkning på ca 350 000 invånare. Sveriges 10 miljoner. I Sverige rent svårare att praktiskt genomföra samt höga kostnader. Om ett prov kostar tex runt 300 kronor har vi en kostnad på 3 miljarder kronor. Finns det så mycket laboratoriepersonal för att testa alla inom rimlig tid?

Sedan är jag ganska säker på att flaskhalsen inte är laboratorium. Finns många led i testningsprocessen och har för mig att jag sett att svaga länken i kedjan är provtagning och återkoppling.
Citera
2020-03-29, 16:32
Medlem
Det yngsta offret är en man i 30-årsåldern.

– Han hade flera allvarliga underliggande sjukdomar, säger smittskyddsläkaren Malin Begner
.

Nu även bekräftat officiellt.

Ni kan tacka mig senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in