Citat:
Ursprungligen postat av
robocop999
Och, jag tar det på ett annat sätt. Och försöker vara kort och koncist (hoppas jag).
En person som utför sitt jobb och ska utifrån sin expertis bedöma en situation tar ett ansvar.
När denna person har en avgörande roll och situationen likaså, så blir den bedömningen en game changer.
Vi pratar inte om nån som säger typ: "Jag är fotbollsagent. Jag tror att denna 16åriga snubbe blir nya Messi" och som efter 4 år istället spelar i Västerås.
Vi pratar till och med om en bedömning som är extremt avgörande för ett helt land och all dess befolkning.
Vad jag menar med det?
Jo, fotbollsagenten ovan tycker att det han sa för 4 år sen är lite jobbigt. Folk påminner honom om att "Haha kommer du ihåg när du sa att Kalle skulle bli den nya Messi"?
Fan alltså, en felbedömning. Han kanske börjar undra om han duger till sitt jobb.
Men som tur är upptäcker han andra fotbollstalanger och livet går vidare.
För att återgå till vår historia, agenten Tegnell har gjort en bedömning som är miljarder gånger viktigare en bedömningen som man gjorde med 16åringen som nu spelar i Västerås.
Precis som med fotbollsagenten kan Tegnell bli mobbad. I hans fall, då det är nåt helt annat än fotboll, kan det förstås gå väldigt mycket illa för honom. Det kan kosta honom hela sin karriär och inte bara det kanske.
Vad jag vill komma fram till? Jo, att Tegnell har allt intresse i världen att situationen inte blir exakt tvärtom än den han hade förutspått från början. En expert som gör en sån enorm tabbe? Hur fan ska han kunna leva med det?
Ja, Tegnell, med sin avgörande roll (vet dock inte om med sån makt) skulle ha allt intresse att det visades en snällare statistik på dödsfall.
Är inte det självklart?
Det skulle kanske kunna ha lite bäring om Tegnell var Kim Jong-Un, men det är han inte. Han skulle aldrig kunna kontrollera varken vad FHM (som han inte ens är chef för), regeringen eller regioner, landsting osv gör. Det finns liksom inte. Dessutom har han inte bara kläckt grodor och felaktiga prognoser, även om det mest är det det fokuseras på. Han har också sagt att det kommer bli värre, att det kommer bli utdraget och att folk kommer att dö, bl a. Han är inte riktigt den Bagdad-Bob flashback vill få det till.
Så nej, du kommer inte att få se mörkande av siffror i Sverige, givetvis. Och du kommer inte kunna använda det för att försöka underminera S.