2020-03-29, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Det vet vi inte än.

Även andra länder förvånar sig över Sverige och en del hoppas nog att vi misslyckas. För annars måste de ju själva förklara sina drastiska åtgärder som kanske inte behövdes då?

Sen är ju hälften av dom regelbundna postarna på den här tråden ryska troll enligt din signatur.

Så resten av oss är rätt smarta då ?
Olika åtgärder behövs för olika områden/länder.

Tex man kan inte rekommendera till Bulgarer/Italienare att hålla sig hemma, jobba hemifrån, eller belöna med karensdag för det har de inte. Medan Skandinavien redan tillämpat social distancing när man jämför med sydeuropeer, Asien tex har ansiktsmasker och alla förväntar sig det lika mycket som svenskar förväntat sig att en okänd inte sätter sig bredvid en i kollektivtrafik. Befolkningstätheten är inte likadan heller.

Åtgärd som funkar för ett land, kan bli total katastrof för ett annat land, angående efterföljande av lagar och effekter på ekonomin.

Att tro att samma lagar/åtgärder skulle gälla för alla länder är ju löjligt typiskt självutnämnda epidemiologer som lärt sig det ordet för 20 dagar sedan.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Är det inte dags att lätta lite på restriktionerna nu när Sverige inte är särskilt hårt drabbat?

Jag tycker vi i Sverige gör det här fantastiskt bra så långt, och nej vi ska inte ändra på ett vinnande koncept. Vi ska inte ta ut segern i förskott.
Citera
Medlem
Italien och Spanien siffror idag. Någon
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Finns inget nyhetsvärde i att sitta och skriva artiklar varje gång en minderårig dör någonstans i världen. Det är en självklarhet att sådana undantagsfall kommer att finnas, när du har miljoner smittade globalt. Det enda det gör är att skrämma upp folk.
Precis.

Se här t ex - frisk 3-åring dog av vattkoppor.

https://www.expressen.se/nyheter/3-arig-flicka-dog-av-vattkoppor/

Finns alltid undantagsfall som är mycket tragiska men fortfarande ingen anledning för oro. Man kan dö av det mesta om man har otur.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big-Daddy

Bra propaganda försök. +11 nya döda hittills idag.

https://c19.se/

Ok, läste worldometer. 5 där men de ligger väl efter. Även 11 är ok faktiskt.

Heja Sverige!
Citera
2020-03-29, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Norge som TOKHYLLATS här i tråden....Lättar nu på sina restriktioner.

Var hittar du den informationen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Danmark. 200 nya bekräftade fall. Över 70 döda. 5 miljoner invånare.

Deras stränga och kraftiga restriktioner som dom införde har inte gjort dom speciellt mycket bättre än vårt lands. länge leve filosofen och det nytänkande geniet Tegnell

Jag anar viss ironi i ditt inlägg. Jämför med Norge, dom är väl inte långt ifrån Danmark i folkmängd. Sverige hade 110 döda nyssen och Norge har 25 vad jag kunde se. Men siffrorna ändras ständigt och jämnt.
Citera
Avslutad
Vi klarar oss bra då vi har typ flest singelhushåll i världen, vi bor i glesbyggd sett till andra länder. Svenskar har allmänt känt bra hygien och rent vatten i kranen. Sverige behöver nog inte vidta fler åtgärder annat än att skydda riskgrupperna. Vi är nog även världens renaste folk i Norden med tvål och vatten hemma.
Är inte alls förvånad att det dör folk i Spanien och Italien, dessa är storrökare och bor i stora familjer. Vi har även ren och fi luft i Sverige och nu i Corona tider känns luften renare än på länge då folk inte kör i onödan. Sverige kommer klara sig galant och södra Europa kommer se oss som ett framgångsland.
Jag har verkligen tvärvänt i den här frågan, men kanske inte faran är helt över ännu. Men finns inget som tyder på en katastrof i Sverige likt den i södra Europa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Såklart.

Varför kan inte dessa nyinflyttade lantisjävlar till södermuppar hålla sig hemma som alla andra som följer reglerna?

Ju mer man håller sig hemma, desto snabbare kan vi få detta överstökat.

Jag är helt övertygad om att det kommer att spåra ur totalt i Sverige.

Vi testar inte många heller.
Jag har haft muskelvärk och huvudvärk->coroma symtom. Jag vill veta om jag fått det så jag kan fortsätta mitt liv som vanligt och jobba som vanligt men nämner jag något sånt till vår vård så får jag en utskällning och så skrattar de åt mig.
Citera
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Bara fem nya dödsfall i Sverige idag. Vi håller ut.

Heja Sverige! Den första tävlingen på länge som verkligen är viktig!

Om Sverige äs strategi är den riktiga kommer vi att ha ett försprång på övriga västvärlden när.deyta är klart.
Var fick du siffran 5 ifrån? FHM kanske som inte får inrapporterat alla dödsfall.

Betydligt trovärdigare siffra är 11 döda i dag just nu. https://c19.se/
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Italien och Spanien siffror idag. Någon
Omni skrev väl precis om dödsfall. Runt 760 är senaste siffran (?) Med andra ord minskning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag förstår att generationsboende är en negativ faktor vid denna sjukdom. Men vi har också en omfattande hemtjänst som kan vara till nackdel för dom äldre. Men jag ser att Norge har väldigt låg dödlighet, om jag såg rätt bara 25 döda när Sverige hade 110 stycken. Vi får utvärdera när och om krisen går över.
Ja en hemsamarit som besöker 10 äldre personer på en dag blir ju en riktig superspridare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in