2020-03-29, 21:42
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
c19.se

Alla kurvor sticker iväg. Utom dödligheten.

Några kommentarer?

Alla siffror ligger efter pga helg och de flesta rapporterna kommer in måndag. Bara att hoppas att det blir så lindrig chock som möjligt imorgon.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Enligt denna där det stod 329 har det ökat med 12st sedan kl 12:00 i dag.
Nu står den på 341.
https://portal.icuregswe.org/siri/report/vtfstart-corona
'

Ja det har du rätt i, men de korrigerar under / efter uppdateringar på denna, så den är svår att mäta ifrån. Jag tar första sidan eftersom jag inte kan gå igenom alla tidningarna som skriver olika i olika regioner.
Antal patienter på den sidan du hänvisar till, korrigeras ofta dagen efter.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Eller så det man det som en framgång att det svenska samhället är ett av få i västvärlden som fortfarande fungerar.

Ett av få i världen räcker det att säga.
Jag har själv mycket svårt att tro att lilla Sverige har rätt och hela den övriga världen har fel.
Fast det visar sig.
Citera
2020-03-29, 21:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Vilka mer barn ska gå i skolan?
Kanske de som har föräldrar som jobbar med att göra skyddsmasker? Även de som distribuerar dessa och mat också så lagerarbetare butikspersonal och sen bönder och de som gör råvaror som pappersbruk och sen är det import av saker som behövs så hamnarbetare och så ska de ha lön allihopa och kunna köpa saker och företagen ska betala leverantörer så bankerna måste vara igång och el behövs det med så alla i kraftindustrin och vatten och sophämtning och så vidare...

Men ändå - hur många familjer det vara, som det gäller? När jag var barn ansågs det att man kunde vara ensam hemma från första klass. Var går gränsen idag (för ett normalt barn)? Från tredje klass? I så fall gäller detta problem endast:

- föräldrar som har minst ett barn i sexårs, första klass eller andra klass

SAMT

- är hundra procent ensamstående föräldrar. Om det finns en umgängesförälder som inte själv har "samhällsviktigt" jobb, så får man faktiskt byta i denna krissituation, så att umgängesföräldern har barnen större delen av tiden, och den "samhällsviktiga" föräldern har barnen varannan helg (eller motsvarande tid om den "samhällsviktiga" föräldern arbetar skift). Finns det en styvförälder som har mindre "samhällsviktigt" jobb, så kan han/hon i dessa dagar också ställa upp och vara hemma med styvbarnen. Alla måste ställa upp nu!

ELLER

- bor med den andra föräldern, men båda två har lika "samhällsviktiga" jobb

Någon annan kan göra en bättre uppskattning, men fler än några tusen som stämmer in på det här i hela landet, kan det ju inte vara. Utspritt då på alla kommuner, och där borde det gå att ordna en särlösning. Man kan ju också tänka sig att en "icke-samhällsviktig" förälder som är hemma, även kan ta hand om en väns eller grannes barn, när hon eller han är på jobbet, som ett slags dagmamma. Känner man ingen man kan fråga, så kan kommunen agera förmedling. Det här är en tid då man måste tänka utanför boxen, och där alla måste ställa upp.
Citera
2020-03-29, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tegnellen
Smittan försvinner när vi får flockimmunitet. Om du däremot kör karantänmetoden kommer du få ha karantän för all framtid, då blir då aldrig av med skiten.

Att stänga ner hela samhället som du föreslår tar inte död på smittan, däremot tar det död på ekonomin. Helt i onödan för du har exponentiell spridning igen så for du upphör med karantänen.
Om det funkar så minskar spridningen, därmed mindre och mindre risk att smittas för dom som inte fått immunitet. Alla människor i är inte vaccinerade mot allt eller har immunitet, inte så att dom sitter i karantän resten av livet.
Citera
2020-03-29, 21:45
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Exakt vad pratar du om?!

Vilket?
Vad?

Vad undrar du? I klartext.

Jag citerade ditt eget inlägg.
Vet du inte vad du skriver?
Då är det illa.
Citera
Medlem
FHM:s GD Johan Carlson ser allt mer pressad ut i sina framträdanden, som i dagens Agenda. Han har inte koll på läget.
Hjälp ... nja, det är som jag levt hela mitt liv, tagit eget ansvar för det och aldrig lutat mig mot samhället i olika upp och nedgångar, bortsett från det givna med allmän infrastruktur.
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jpegs
Man testar fler helt enkelt och upptäcker fler men inte så många som dör? 😅 Tänk om vi gjort rätt och att strategin fungerar. 👍🏻

Det kan vara så att Sverige har världslösningen på corona, men då kanske det är dags att säga det till alla andra.

Eller så kan det vara så att de ljuger, vilket är mer sannolikt.

Välj utifrån din partitillhörighet.
Citera
2020-03-29, 21:46
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
'

Ja det har du rätt i, men de korrigerar under / efter uppdateringar på denna, så den är svår att mäta ifrån. Jag tar första sidan eftersom jag inte kan gå igenom alla tidningarna som skriver olika i olika regioner.
Antal patienter på den sidan du hänvisar till, korrigeras ofta dagen efter.
Den har tickat sakta uppåt så tror den är i realtid.
Citera
Medlem
Tegnellens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Inte om man lyckas isolera sjukdomsfallen. Sedan är väl den stora frågan om det uppstår immunitet. Ingen vet. Stora förhoppningen ligger väl annars på ett vaccin av samtliga strängar av detta virus. Kanske får vi vänja oss vid att ta en spruta per år, men det känns som ett trevligare alternativ än ett par hundra tusen döda.

Problemet med det här viruset är att det är alldeles för dödligt och dessutom orsakar permanenta lungskador hos dem som får ned viruset djupt ned i lungorna. De kommer få dras med försämrad lungkapacitet för all framtid.

Vi kommer få se närmsta dagarna om Kinas gigantiska nedstängning hade någon effekt, jag tror inte det.
Det bildas immunitet, det vet vi, frågan är hur långvarig den är. Att utgå från ingen immunitet eller extremt kort immunitet är att ta ut riktigt stora sorger i förskott. Att basera politiska beslut på det väldigt skeptiska antagandet ska vi definitivt inte göra.
Citera
Medlem
1c9r5s avatar
Hur kommer det sig att så få tänker på kopplingen till köttindustrin gällande dessa virus?

Vi hade inte haft köttmarknader om vi inte åt kött.
Fågelinfluensan, svininfluensan, galna kosjukan.. t o m HIV kommer från att vi åt djur.

Förstår inte att folk FORTFARANDE, i dessa tider kan förneka att köttindustrin är ett problem. OAVSETT var, när, hur, är huvudproblemet ATT vi äter kött. Gissar det blir samma i denna tråden dock. Inte ens när detta händer tänker folk prata om köttindustrin. Man går direkt in på "så är det inte i Sverige". Blir så jävla trött.
Citera
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tegnellen
Sumo-brottare är idrottare det räknas inte, alla idrottare leker med sin hälsa på olika sätt det hör till.
Har Edward Blom bagatelliserat riskerna med fetma och uppmuntrat andra att bli feta? När då? Jag säger inte att du har fel men det är inget jag känner till.

Idrottare med en medellivslängd på 65 år pga ohälsosamt matintag?

Edward Blom förespråkar en ohälsosam livsstil och klär sig som en 1900-tals fabrikör med pondus och rondör. Det kallar jag kroppsaktivism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in