2020-03-30, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Det kommer sluta med att allt räknas som riskfaktorer osv. Väldigt stor del av befolkningen har nog någon underliggande sjukdom eller riskfaktor. Jag har ett par milda sjukdomar själv som med största sannolikhet inte ökar risken för kritisk coronainfektion, men hade de ändå räknas som underliggande sjukdomar är frågan

Ja om region Stockholm skall få ges denna makt att mörka viktiga uppgifter så kan det bli så. Men det finns för många som kommer gräva och inte nöja sig med nonsens svar. Så allt kommer upp till ytan så småningom. Däremot skall packet i Stockholms region få höra vilken typ av service dom är skyldiga att ge.

Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Är nog mest ett sätt att lugna allmänheten. Väldigt många av oss går att katalogisera med "underliggande sjukdom" eller "riskfaktor".

Nja, det kommer inte hålla i längden för detta virus kommer forskas på i åratal. Bara att lägga korten på bordet och sluta reta upp massan.
Citera
2020-03-30, 01:06
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Diagrammet visar hela säsongen från i höstas till nu. Alltså är det inte säkert att så många ligger med influensa på IVA i Skåne just nu.
Så ett dussintal har legat på IVA för Corona sedan starten i Skåne. Inte särskilt många riktigt sjuka alltså.
Citera
2020-03-30, 01:06
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Nja, lite är det ju det. Har man många som inte pratar svenska i landet måste de ju i ett sånt här läge se till att skydda svenskar genom att köra ut information på alla språk de kan. Att inte göra det gör ju bara att fler svenskar riskerar att smittas. Stannar liksom inte vid att somalier smittar varandra, de är i mataffärer, åker kollektivt osv.

Enligt mig är detta beviset på att mångkulturen inte fungerar. Likaså så får vi se om EU kommer överleva det här.
Citera
2020-03-30, 01:07
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big-Daddy
Du har så dystra domedagstoner med din neurotism. Vi kan hjälpa genom att ta hänsyn och ta försiktighetsåtgärder och läxa upp de som inte gör så att de gör det.
De flesta svenskar tar hänsyn, är följsamma och fräser till lite till den som inte följer rekomendationer. För det mesta behöver du inte ens fräsa. Svensken fräser åt sig själv.
Tegnell nämnde lite snällt och försynt den kulturella aspekten i det hela agerandet i Sverige.
Tegnell vet att svensken gör det de skall och i slutänden för varandra.
Citera
Medlem
Att slåss mot ett virus är enklare än vad man kan tro. Om ingen i Sverige träffade nån annan på 30 dagar. Då är viruset i stort sätt utdött, då det bara kan leva i människor.

Väldigt enkelt. Om folk fattar. Annars blir det plötsligt mycket svårt.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kekeke3
Blir det shutdown nu efter detta med 26-åringen och en extrainsatt presskonferens imorgon om nästa steg som alla väntar på?

Det är obekvämt och bisarrt hur allt forsätter som vanligt. För några dagar sedan sa (kapitalisten) Bill Gates att när spridningen i samhället når 100-200 personer så ökar det med 33% DAGLIGEN. Även uttalanden som att Allt bör stänga i en start-fas och att läxorna ligger hos länderna som VÄNTADE med "shutdown". Det kommer bli blodigt i USA även. Speciellt med en clown i styre.

Stockholm är även gift just nu men alla forsätter med sin vardag som vanligt med sina smartphones posandes vid körsbärsträden i Kungsträdgården i klumpar av folkmassor.

Matematik >

Vet inte varför vi i Sverige tror att vi är en naturbegåvning olikt resten av länderna i Europa. Vår naiva inställning kommer dessvärre kosta dyrt.

Det lär bli en vanlig pressträff kl. 14 imorgon där man presenterar ett rejält skutt i dödsfall eftersom FHM legat väldigt efter i sin rapportering sedan flera dagar. Detta kanske poängteras. Inga övriga förändringar, förutom möjligen en beskrivning av planer på utökade tester den politiska makten vill få till.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Är nog mest ett sätt att lugna allmänheten. Väldigt många av oss går att katalogisera med "underliggande sjukdom" eller "riskfaktor".

Ja exakt. Tror att de försöker skapa lugn hos befolkningen så att alla fortsätter som vanligt - förutom resa - gå till jobbet när man är sjuk, så att det inte skapas panik i samhället.

Underliggande sjukdom blir något som de flesta vill distansera sig emot. Det gäller inte mig.
Va skönt då behöver jag inte vara orolig. Jag är bättre än de som har dålig hälsa och inte tränar, och äter näringsrikt. Det är ju mänskligt på något sätt i denna kris.
Citera
2020-03-30, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Nja, lite är det ju det. Har man många som inte pratar svenska i landet måste de ju i ett sånt här läge se till att skydda svenskar genom att köra ut information på alla språk de kan. Att inte göra det gör ju bara att fler svenskar riskerar att smittas. Stannar liksom inte vid att somalier smittar varandra, de är i mataffärer, åker kollektivt osv.

Nu borde svenska staten ställa upp och betala returbiljetten till alla zoomalier. Deras hemland har bara 3 konstaterade fall. Det är nog betydligt säkrare ett befinna sig där än i Sverige.
Citera
2020-03-30, 01:08
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Har inte sett några uppgifter på att tjejer får mildare symptom, men det finns några procents skillnad i dödlighet mellan kvinnor och män. Det är inte utrett varför ännu.

Ja man vet ålder viss spelar roll i framförallt möjlighet att återhämta sig, finns olika teorier om detta men i grund och botten handlar alla om antalet ACE2 receptorer du har som tros vara den receptor som viruset dockar med för att ta sig in i cellerna, vad jag förstått så ökar dessa generellt med ålder men även av andra anledningar som tex läkemedel som påverkar vasokonstriktion men blir för lång post och det är nog bättre du läser om detta själv, men detta är en av anledningarna till att högt blodtryck anses vara en riskfaktor.
Men oavsett ålder eller kön kan du bli väldigt sjuk.

Varför vissa är helt symptomfria, andra bara får lättare symptom medans vissa får dubbelsidig lunginflammation finns ingen utarbetat teori om ännu vad jag sett, annat än kopplingen till just ovanstående.

3/4 av de som lagts in på IVA är män så jag vågar nog säga att män löper högre risk att drabbas av svåra symtom.
Citera
2020-03-30, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leira
Att slåss mot ett virus är enklare än vad man kan tro. Om ingen i Sverige träffade nån annan på 30 dagar. Då är viruset i stort sätt utdött, då det bara kan leva i människor.

Väldigt enkelt. Om folk fattar. Annars blir det plötsligt mycket svårt.

I princip ja det är korrekt. Sluta vara nära andra är bra också. Det är bara det att vissa måste arbeta och vissa måste lämna barnen, handla ja du vet osv. Men du har rätt i sak.
Citera
2020-03-30, 01:10
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nu borde svenska staten ställa upp och betala returbiljetten till alla zoomalier. Deras hemland har bara 3 konstaterade fall. Det är nog betydligt säkrare ett befinna sig där än i Sverige.

Hur många labb med PCR-teknik finns i Somalia?
Citera
2020-03-30, 01:10
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Fel. Om man är sjuk stannar man hemma. Om man är ledig, behöver man inte resa. Det är inte som det är utan efter den kontroll människor väljer att ha. Om jag stannar hemma, sprider jag inte det jag har och även om det är något annat, är det skönt för andra människor att slippa det också. Särskilt under en pandemi.
Det gör de flesta svenskar. Inte bara du om du tror det.
Jag har hållt mig hemma tex. Vet fler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in