2020-03-29, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
En sak jag inte förstår är exakt vad man menar med "vi gör rätt" jämfört med andra länder om vi har mindre spridning/dödsfall etc
Finns det NÅT positivt med att låta svenskarna göra som dom (vi) vill?
Vad exakt gör situationen bättre genom att inte stänga grundskolorna, sätta städer i karantän, inte sätta förbud på samlingar som bröllop osv. Pratar inte om ekonomin nu, enbart smittspridning/dödsfall.
Den enda skillnaden jag kan se är att äldre personer lever mer åtskilt/isolerat här jämfört med Spanien och Italien, om man jämför äldres livssituation. För övrigt så har vi typ samma siffror över en 10 dagars period. Men ändå.

Det var som sagt fullproppat på parkeringen i kungens kurva i dag, folk strömmande in och ut på Ikea och köpcentret. Det kan ju knappast vara positivt.

Genom att inte stänga skolorna ser vi till att det finns ledig arbetskraft som kan jobba på sjukhus istället för att vara hemma och passa barn.
Citera
2020-03-29, 19:26
Medlem
292 dödsfall av COVID19 i Frankrike idag. Detta var positivt överraskande få och hoppas det är ett tecken på att det lugnar ner sig!
Citera
2020-03-29, 19:27
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Över? Det säger ingen som begriper sig på detta att det är. Allra minst FHM och Tegnell. Vad får dig att tro det?

Över i bemärkelsen att färre hamnar på IVA, färre dör och att kurvan plattas ut och kommer gå neråt.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag har också ändrat min inställning mot både regering och Tegnell bland annat.
Jag känner tillförsikt. Litar på att de tillsammans har strategiska lösningar som man tar till undan för undan.
Känns än så länge tryggt. Märker också att svensken i gemen är trygg mitt i det här vansinnet.
Jag hoppas verkligen att inte Sverige kommer upp i siffror 800 döda per dag.
Just nu ser det bra ut i Sverige men kan ju bli tusen gånger värre.

Nyfiken fråga. Hur kan du känna så?

Tänker att Sverige är det land som vidtagit minst åtgärder i hela Europa för att minska spridningen samtidigt som vi är det land i Europa med kanske mest underdimensionerade sjukvården. Jag tror vi är på väg mot en katastrof men hoppas förstås jag har fel. Jag tror vården har packat ihop inom en vecka. Vi kommer få en orkan av nya fall denna vecka.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Big-Daddy

Den stereotypiska vänsterlagda svenska narcissisten förstår inte det med sin arrogans. Vi kan se i Stockholm hur folk packar in sig i fulla krogar och klubbar, restauranger och uteställen såsom parker. I stort inga bär skydd.

Kan det verkligen vara möjligt? Här i Göteborg har dom största och mest kända krogarna stängt. Det beror framförallt på bristande kundunderlag snarare än samhällsansvar.
Citera
2020-03-29, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Alla de andra nordiska länderna har kvinnliga ledare. Sverige som ofta beskrivs som ett väldigt feministiskt land har aldrig haft en kvinnlig statsminister.

Det är bra att vi inför masstester. Hoppas vi nu har tillräckligt med test för det.

Sen tror jag att vi kommer att få se mer nedstängningar när nu smittan sprider sig i övriga delen av landet.
Instämmer.

Jag hoppas att Stockholm, Göteborg och Malmö blir avspärrade två tre dagar innan påskhelgen, hoppas hoppas. Åtminstone det, men ännu bättre om varenda stad med mer än 20 000 invånare spärras av inför den helgen, om inte med militären bara ord och hot om böter.

Masstester bara för sjukvårdspersonal och andra extremt viktiga, inte om det används för att skicka tillbaka städerskor till hotellen, en slags allt är ok gå tillbaka till jobbet nu, för det skulle öka smittspridningen.
Citera
2020-03-29, 19:28
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hero997
Över?!? Hahahahahahahahahahahahha
Tja, två nya fall i Skåne på ett helt dygn.
Citera
2020-03-29, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av failgubbe
Folk verkar ha svårt att se att folk faktiskt stannar hemma i Sverige i MYCKET högre utsträckning än förut. Butiken jag jobbar i har allt från en tredjedel till halverad kassa varje dag och det har varit så nu ett tag.

Helg och löning och det är halvfullt på IKEA eller ute på stan osv lmao det skulle varit överfullt i vanliga fall.

Då är det väldigt olika i olika branscher, där jag jobbar har vi haft sjukt mycket kunder
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 235711
292 dödsfall av COVID19 i Frankrike idag. Detta var positivt överraskande få och hoppas det är ett tecken på att det lugnar ner sig!

Det går åt rätt håll.

Man kan nog lätta på en del restriktioner i början av maj.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Kan det verkligen vara möjligt? Här i Göteborg har dom största och mest kända krogarna stängt. Det beror framförallt på bristande kundunderlag snarare än samhällsansvar.

Ja tom polisen har gått ut med informationen och varit förbryllade över naiviteten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Genom att inte stänga skolorna ser vi till att det finns ledig arbetskraft som kan jobba på sjukhus istället för att vara hemma och passa barn.

Eller så får dessa barn gå i skolan och resten ha distansundervisning, som jag tror att dom gör i Danmark.

Vårdpersonalen har inte ens skydd så det räcker, nu har ett flertal läkare och annan personal blivit sjuka här i Stockholm. Jag känner en som insjuknat och har flera vänner som är sjuksköterskor på akuten, dom uppmanas tom gå dit sjuka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Förmodligen en hel handfull arbetslösa domedagsprofeter i tråden som kommer hålla med dig.
Vi andra ser detta för vad det är, att det i princip är över nu.

Haha, över? Är du rolig eller?

Inte ens i närheten över. Trenden ser onekligen bra ut men det räcker med EN asymtomatisk person, en superspridare, för att kaoset ska vara igång igen.

Det är nu vi måste vara extra mycket på vakt. Så fort folk slappar till och går snoriga till jobbet så är vi tillbaka på ruta 1 igen. Jag räknar med bakslag.

Karantän är fortfarandet det enda som kan ”rensa ut” de sista fallen.

Sen har vi tyvärr en faktor som folk helt tycks ha glömt bort. Vi har tiotusentals svenskar utomlands som alla ska flyga hem till Sverige inom kort. Ni vet ju hur slapphänta Arlanda är med att fånga upp personer.

Det här är som sagt långt ifrån över. Men vi får använda denna tid klokt, massproducera antivirala läkemedel, skaffa ännu mer skyddsutrustning och smälla upp ännu fler fältsjukhus i landet.
Vi är en av få länder som faktiskt har fått tid på sig att förbereda sig för det värsta. Den lyxen fick t.ex. inte stackars Italien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in