Citat:
Ursprungligen postat av
Biggedy
Inom några veckor så har vi allt under kontroll. Sverige kommer gå till historien som det land som klarade av pandemin bäst.
Alla som tvivlade, jag är glad att ni hade fel. Men svälj stoltheten och erkänn det nu.
Jag är lite nyfiken på vad som gör att du tror det? Helgens siffror? Är vi annorlunda skapade menar du så att detta virus inte biter på oss?
Man hade ju kunnat tänka sig att vi i mycket liknar Japaner som är smärta, flitiga, lydiga och mycket renliga fast då utan munskydd för att inte smitta sina kollegor på jobbet.
Nu är vi ju inte en homogen befolkning som Japanerna är så jag har inte lika stort hopp som dig tyvärr.
I och med att grundskolan är öppen så har vi en bra mix med smittvägar till föräldrar och olika yrkesgrupper. Detsamma gäller krogar som senare leder smitta till arbetsplatser. Min uppfattning är att det jäser och snart ser vi resultatet av baket.
Jag tror dock att folk ändå har gjort ett ganska bra jobb på frivillig basis och fått ner R0. Många hann dock bli smittade innan och vi får se hur långt det räcker. Befolkningstukturer ser annorlunda ut i våra invandratäta förorter och sen har vi dumma svenskar som ska åka än hit och än dit.
Skönt ändå med positiva människor i tråden.