2020-03-29, 16:14
Medlem
”Nu skrivs även personer ut från intensivvården, enligt Tegnell som säger vidare att antalet nya intensivvårdsfall per dag närmast minskat de senaste dagarna.
– Det alla gör här i landet måste rimligen ha en effekt. För det här ser så väldigt annorlunda ut än vad det sett ut i många av de länderna som råkat riktigt illa ut.”

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-det-vi-gor-i-landet-maste-ha-effekt/

Den svenska strategin och det svenska folkkynnet segrar. 🇸🇪 Tegnell for president!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Nu vill Uffe Kristersson masstesta svenska folket..100 000 i veckan säger han i Aftonbladet.
Hmm..

Då tar det bara två år att testa svenska folket. Vi det laget är corona inne på fjärde eller femte vändan.

En sådan flagrant dumhet visar att det är nödvändigt att avsätta riksdagen så att regeringen och experterna får arbetsro.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Hur länge som helst, eller till någon sätter stopp för det. Men det krävs ju någon som det är stake i. Man hoppas varje dag att någon som är kapabel och kan prata som en normal människa om viruset, sjukdomen och vården dyker upp. Att som FM stå och babbla om helt ovidkommande saker gör mig galen. Som när den jävla Tegnell stod och rabblade siffror från omvärlden i tio minuter.

Jag höll på att slå sönder datorn när jag såg en presskonferens.
Citera
2020-03-29, 16:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag kan lova dig att i slutändan kommer man att se att unga och friska människor utan medicinska problem också dog av COVID-19.

Det är ganska ointressant vad du kan lova. Det dör ju, som jag påpekat tidigare, unga varje år i plötsligt uppdykande sjukdomar utan att någon kunde se det innan. Det vore ju jävligt märkligt om inte en och annan skulle göra det även i covid-19.

Jag kan lova dig att det kommer att vara mycket få.
Citera
2020-03-29, 16:15
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Testning är en lång kedja med många inblandade... undersökning, Provtagning, analys, återkoppling etc. Inget land i hela världen lägger sina resurser på att testa friska personer just nu. WHO rekommenderar heller inte att man ska leta efter friska personer.

Men så klart testas friska personer också, alla som gör ett test som blir negativt ska ju betraktas som friska (vad gäller Corona).

Varför ljuger du?

Norge ska kopiera Islands taktik och masstesta symtomfria personer för att kartlägga virusspridningen.

På rekordtid har Island blivit det land som testat flest personer utifrån sin population (Totalt 12 000 personer har testats). Människor helt utan symtom testas också för att hitta eventuella mörkertal i statistiken. Norge kommer nu att göra samma sak.
Citera
2020-03-29, 16:16
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Man kan inte säga om det är bra eller inte om man inte jämför med utvecklingen i våra grannländer. Eftersom vi inte testar kan vi inte jämföra antal smittade utan får gå på antal döda antar jag.

Tycker antal nyinlagda på IVA ger en ganska bra bild. Även om datan även där ligger efter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Du har ju en poäng i det, ganska märkligt egentligen. Men, oavsett, skall jag tolka det som att väldigt många regioner inte har rapporterat på ett gäng dar därav är det ett mindre antal döda?

Visst kan det vara så att exempelvis Region Sörmland som har 5 fler än FHM kanske inte gjort rätt knapptryck. Men det ska inte behövas, det är en enkel uppgift för någon på FHM att arbeta med kan jag tycka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Finns ingen exponentiell tillväxt...
Skillnaden mellan 12 och 16 mars är 2000
Skillnaden mellan 16 och 18 mars är 2000
...alltså ingen expoinentiell tillväxt.

Jag har lite svårt att förstå folk som vill anpassa en vanlig exponentialfunktion till talen. Jovisst man kan absolut få en kurva som interpolera värdena väl i början. Men extrapoleringen kommer ju alltid visa "oändligt många kommer dö". Den kan förvisso fungera hyfsat om man vill prova gissa hur många som kommer dö nästa dag, och näst-nästa. En betydligt längre extrapolering än det blir dock relativt meningslöst att göra av en sådan funktion och ju längre in i pandemiförloppet man kommer, desto sämre vill en sådan kurva förklara dödstalen.

Jag länkade innan till några grafer där jag extrapolerat kurvor som antar att antal döda per dygn följer en e^(ax²+bx+c)-funktion och antal döda totalt därmed integralen av denna. Dessa kurvor kommer ju åtminstone inte gå mot oändligheten om a är negativ och de träffar punkterna de ska interpolera betydligt bättre.

Men även detta är en extraordinärt osäker modell, men åtminstone går den inte mot oändligheten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Utan att veta så gissar jag att de förmodligen testar iaf i början gör att veta om de fått in Corona, med tanke på personal osv. Men det är klart att sedan är det säkert inte så noga.

Det är väl fastslaget för länge sedan att man är ytterst sparsam med tester både vad gäller både boende och personal.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hosnianna
”Nu skrivs även personer ut från intensivvården, enligt Tegnell som säger vidare att antalet nya intensivvårdsfall per dag närmast minskat de senaste dagarna.
– Det alla gör här i landet måste rimligen ha en effekt. För det här ser så väldigt annorlunda ut än vad det sett ut i många av de länderna som råkat riktigt illa ut.”

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/tegnell-det-vi-gor-i-landet-maste-ha-effekt/

Den svenska strategin och det svenska folkkynnet segrar. 🇸🇪 Tegnell for president!

Somliga är verkligen skrämmande naiva
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Jo, den första är fyra dagar den andra två dagar.
Du har rätt, ökar exponentiellt, i den bemärkelsen att det inte är linjärt.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hosnianna

"Corona biter inte på svenskt stål"
- Svenskt ordspråk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in