2020-03-29, 17:07
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Inte jag heller. Det finns ju en anledning till att Tegnell står och säger att det ser ljusare ut och det beror ju inte på att han står och hittar på eller ljuger.

Jo, det kan jag tycka.
Citera
2020-03-29, 17:07
Medlem
oldtimedrunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big-Daddy
Skrämmande. Det kan betyda att viruset ligger latent i kroppen och ifall ens immunförsvar sänks kan den sprida sig i kroppen och få en att bli sjuk igen. Med andra ord en inbyggd killswitch.

Men kroppen är full av bakterier som är ofarliga sålänge immunförsvaret är intakt.
Citera
2020-03-29, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Sjukhusen? Nej. Möjligtvis att FHM gör det, men inte sjukhusen.
Tegnell hänvisar inte till sjukhusen, utan till Svenska intensivvårdsregistret. Och de skriver själva såhär:

Citat:
Svenska Intensivvårdsregistret får data inrapporterat om de fall av Covid-19 som hamnar på svenska intensivvårdsavdelningar. Hur snabbt SIR får data beror på lokala rutiner för rapportering och lokala it-system. Fler patienter kan därför ligga på svenska intensivvårdsavdelningar utan att finnas med i denna rapport.
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Och såvitt jag kan se så är eftersläpningen i rapporteringen i snitt 4-5 dagar. (Se mitt tidigare inlägg). Detta är dock inget jag är säker på, men det kan ju undersökas. Se föregående inlägg, där jag postade en ögonblicksbild över statistiken. Sedan kan vi väl se under de närmaste dagarna vad som händer med de siffrorna. Jag vet inte om jag eller du har rätt, så låt oss vänta och se.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
En 25-åring i Los Angeles avled av Covid-19. Hade inga underliggande sjukdomar.

https://www.latimes.com/california/story/2020-03-27/25-year-olds-coronavirus-death-in-riverside-county-reminder-that-all-are-at-risk?fbclid=IwAR2C4BEVWV n_CteE8hPcPvJF21DNbo5B_29pQhS4wlCPz4afIOsoBAfABwE

Ännu en, nionde fallet jag hört om idag dödsfall man under 30 utan sjukdomar.

Var dock försiktig att posta detta i denna tråden, du kommer bli kallad för rysstroll, idiot, lögnare och alla möjliga påhopp.

Jag uppskattar dock rapporten och fortsätt med det du gör om att upplysa massan att ccovid-19 är farligt för oss alla.

Du är modig.
Citera
Medlem
Ännu mer bevis på att covid-19 ger ingen bestående immunitet

https://www.npr.org/sections/goatsandsoda/2020/03/27/822407626/mystery-in-wuhan-recovered-coronavirus-patients-test-negative-then-positive?t=1585494429060
Citera
Medlem
Raggsokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Är diskussionen där lika aggressiv som här eller är man mer respektfull i tonen?

Nei. Det er kjerringer av begge kjønn der. Og hobbyen er å slenge dritt eller hause hverandre opp til å melde folk til sosialen.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Hur tänker du här? Det är inte hemligt vilka som avlider i Sverige. Inom några dagar är dödsfallet registrerat i skattemyndighetens dödsfallsregister och en offentlig handling. Så svårt lär det inte vara att få fram vilka 30-åringar det är som kan ha avlidit i corona om man vet tidpunkten.

Dessutom så lär ju anhöriga och vänner själva prata om det och komma i kontakt med pressen. När yngre avlider i corona så lär det inte finnas en brist på personer som vet vad som hänt.

Det här att det skulle finnas nån anledning eller ens vara möjligt att hemlighålla vilka som dör i corona är helt absurt. Vården har sina regler, men patientsekretessen upphör på det stora hela när en patient har avlidit.

Det är inte mina tankar. Det är så man uttryckte sig angående att rapportera om avlidna.

Sedan har du fel i att patientsekretessen upphör när en person avlider. Den är svagare än den är när patienten är i livet, men den upphör inte. Se offentlighets- och sekretesslagen (25 kap 1 § OSL.)

Det som främst tas hänsyn till är om den avlidnes närstående, på något sätt, kan lida men eller skada,
om uppgifter lämnas ut. Det ska även tas hänsyn till den avlidnes förmodade eller uttalade intressen, heder och ära. Den enskilda läkaren som har behandlat patienten gör en prövning om uppgifterna ska skyddas eller inte med avseende på risk för eventuell skada för patienten eller dennes närstående.
Citera
2020-03-29, 17:09
Medlem
Tänk om det skulle vara så att Sveriges strategi fungerar. Hur absurt skulle inte det vara?!?!!
Citera
Medlem
sqrt25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
WHO och oberoende läkarteam från länder som USA och Storbritannien som varit där verkar tro på dem.

Edit: Självklart kan man ifrågasätta dessa oberoende observatörers möjlighet att verifiera siffrorna och om de verkligen är oberoende men det är vad det är.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det har inte kommit igång än. Man räknar med att mellan 20-50% ska smittas. 20%, alltså lågt räknat, är en miljon smittade svenskar. Dödligheten ligger f n på knappt 2%, det innebär alltså 20.000 döda innan det här är över. Vi har nu ca 100 döda.
Det kommer bli mycket, mycket, mycket värre.
WHO räknar med att det tar 1,5 år innan ett vaccin finns tillgängligt.
20% av 10.500.000 (Sveriges befolkning) är c:a 2 miljoner. Inte 1 milj
Senast redigerad av sqrt25 2020-03-29 kl. 17:12.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Det känns att så fort man kritiserar eller motbevisar Tegnell & Co blir iallafall jag bombaderad av arga PM, och påhopp här i tråden. Börjar nästan tro att ni är betalda för ni sitter ju 24-7 och följer mina inlägg.

Det är regim lojala propaganda troll som kör socialdemokraternas linje. Vi vet det har dött minst 10 nya idag men ett troll harpade i flera inlägg maniskt om att det är 0 och Sverige och Tegnell "vunnit". Sedan arrogans och personangrepp visar på att de har fel och inte har annat att komma med. Fortsätt med intressant inlägg. :-)
Citera
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Är du så korkad som du ger sken av?

Vi är i inledningsfasen av en landsomfattande epidemi.

Men är du på riktigt? Vårt land har nåt peaken och nu är vi påväg ner.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Vi ligger i utkanten av världen och låter andra länder göra jobbet åt oss.
Sen så är vi inte så himla socialt distanserade som folk verkar inbilla sig. Det är bara att kolla sig omkring ute bland folk under normala förhållanden.
Några få återvändande smittade skidturister lyckades ju införa och sprida smittan.

Att skåningar och läkare norröver desperat vädjar att folk inte ska komma, vittnar knappast om att folk hörsammar vad de styrande mumlat om.
Däremot så verkar folk ha hört att det var OK att åka upp till Åre och gå på afterski med 499 pers ... ... och vår Statsminister fick i sitt tal förra söndagen (om än i förtäckta ordalag) hota om kraftfullare åtgärder.
Ja han " hotade" på svenskt sätt. Lite som en familjemedlem som säger. Kom ihåg nu. Kom hem senast 01:00 om inte får du inte din månadspeng nästa månad. Lite , lite allvar.
Jag såg att Stefan och de övriga svenska myndighetspersonerna inte ens såg vidare hotfulla ut.Svensken har svårt att se hotfull ut. Politiker litar på sitt folk. Behöver inte placera ut poliser i varje hörn som ger piskrapp över stjärten om du vägrar följa order. Vi gör det utan problem. Atjooo, stannar hemma.
Tänker hur omvärlden ser på oss svenskar. Går omkring oberörda utan gasmask på oss. Man kanske ruskar på huvudet och vad f...n håller de på med.
Tycker faktiskt ännu mer om oss svenskar nu.
Lungt traskande på gator och torg.
Inte vidare hysteriska. Nja några bunkrade toapapper. Varför förstår jag fortfarande inte .
Senast redigerad av gabrielle2 2020-03-29 kl. 17:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in