2020-03-29, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Låt oss återkomma i slutet nästa vecka.
Otäckt är bara förnamnet ! ....tror jag.
Den har vi ju inte hört förut i denna tråden.
Citera
2020-03-29, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nja, flygplan har avancerade luftreningssystem som filtrerar bort smittämnen. Tåg och bussar däremot cirkulerar det runt i.

Man blir ju alltid sjuk när man flyger. De flesta jag pratar med skriver under på det.
Några dagar efter man har landat så har man alltid förkylningssymptom, tycker jag i alla fall.
Citera
2020-03-29, 12:54
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Samma i befolkningslagren. Folk har ju en religös tro att staten vet bäst och att om man tycker annorlunda är man kättare.
Ja jävlar vad folk är obildade om ämnet trots att det går nyheter dygnet runt.
Citera
2020-03-29, 12:55
Medlem
Coronakartan för för Sverige visar nu 113 dödsfall och 844 personer inlagda på sjukhus.
Coronakartan visar att det i Stockholm är 63 dödsfall och 495 personer inlagda på sjukhus.

Beslutsfattarna i Sverige hade för flera veckor sedan kunnat minska denna kraftigt ökande smittspridning av det dödliga coronaviruset, men det gjorde de tyvärr INTE och det kommer orsaka tusentals dödsfall, lidande och sorg i tusentals familjer och ökad brottslighet. Jag kommer aldrig förlåta dessa beslutsfattare som inte har tagit sitt ansvar. Ett lands främsta prioritet ska vara att minska dödlig smittspridning.

Eftersom beslutsfattarna inte har tagit sitt ansvar. måste vi ALLA som bor i Sverige ta vårt ansvar och göra allt vi kan för att inte öka smittspridningen av det dödliga coronaviruset.
Sök information från tex. länder som har låg smittspridning för att få kunskap och lita inte blint på beslutsfattarna i Sverige.

Vad kan vi alla då göra som enskilda invånare i Sverige? Vi måste naturligtvis tvätta händerna noggrannt och ofta. Städa våra hem ordentligt, var extra noggrann med att rengöra kranar, handtag, lysknappar, telefoner, datorer, fjärrkontroller, betalkort osv. Använd handskar och munskydd i butik. Det finns tyvärr på många orter i Sverige ingen möjlighet att beställa mat från mataffärer. Ni som har den möjligheten, beställ mat på internet till er själva och era gamla eller sjuka anhöriga, så minskar smittspridningen i matbutiker för både de anställda och för kunderna. Ica och coop butiker som nu inte har tillgång för att kunderna ska kunna beställa mat och hämta i butik eller hemkörning, snälla butiker gör det möjligt för alla era kunder att de kan beställa mat på internet, för att minska smittspridningen.

Alla som bor i Sverige måste också förstå att vi inte kan leva på samma sätt som vi gjorde före denna dödliga smittspridningen kom till Sverige. För att minska smittspridningen måste ALLA som bor här förändra våra tidigare rörelsemönster. Isolera er socialt. Sluta resa runt i Sverige och övriga länder. Undvik folksamlingar och gå endast in i butiker för att köpa mat, medicin osv. Övriga varor kan man beställa på internet och få hemkört i paket till sin boendeadress.

I morse läste jag i aftonbladet där en man skrev "Min fru har corona. Men kan jag gå till jobbet? Kan barnen gå till skolan?" Svaret från denna tidning var ..enligt det folkhälsomyndigheten skriver kan du gå till jobbet och barnen kan gå till skolan om ni inte har symptom...

Jag blev chockad och förvånad, är en del svenskar så okunniga att de inte förstår att det dödliga coronaviruset är mycket smittsamt. Om en i familjen har corona eller symptom måste man naturligtvis förstå att det mest troligt innebär att övriga i familjen är smittade eller kommer att smittas och vara smittbärare. Ni som har någon i er familj som har är smittad eller har symptom. Tänk till själv då och förstå att alla i familjen då måste STANNA HEMMA.
Varför ska ni gå till ert arbete och smitta era arbetskamrater och varför ska era barn gå till förskolan/skolan och smitta andra? Ta ert ansvar och stanna hemma, för att minska smittspridningen!

Jag, min man, familj, syskon och vänner kan inte arbeta hemifrån pga. att vi har arbeten som vi måste åka till för att kunna utföra. Vi är många här i Sverige som har arbeten som vi inte kan utföra hemma. Vi är därför pga. våra arbeten utsatt för kraftigt ökad risk att smittas av detta dödliga coronavirus. Alla människor i Sverige måste ta sitt ansvar och inte utsätta andra för smitta.
Citera
2020-03-29, 12:55
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tydligen går det att beställa munskydd från Kina om man bara har varit lite snäll tidigare mot denna stormakt. Frankrike får i alla fall lägga en order på 1 miljard ansiktsskydd. Kan tänka mig att den nya industriella storproduktionen ligger i engångsskydd till vården och befolkningar. I vissa områden måste ju kineserna ha nått den så kallade flockimmuniteten (hatar det ordet), och kan nu producera på utav fan.

"France has ordered 1 billion face masks from China to ease its shortage amid COVID-19, CGTN report. There will be four flights a week to deliver these masks."
Munskydd har man ju satt prestiege i att de är verkningslösa. Samtidigt är länder där civilbefolkningen använder munskydd relativt förskonade från virusets härjningar. Det är ju självklart att en smitta som sprids genom mun och näsa bromsas upp av skydd över mun och näsa. Inte hundraprocentigt såklart, för att hundraprocentigt hindra någon från att smittas eller smitta måste man tex elda upp personen helt. Ett 50% skydd är en enorm framgång i en exponentiell smittspridning, ett 10% skydd också.
Citera
2020-03-29, 12:56
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
För de som kan läsa italienska finns en intressant artikel här:

https://www.ilfoglio.it/economia/2020/03/28/news/quanto-ci-sarebbe-costato-non-fare-il-lockdown-307332/?fbclid=IwAR2K2rm6sflwI1PZ3noq0yyxGhjTaF_sFGk7ETtP bKClWqkhv8CGABd5oyk

Den berättar om de ekonomiska konsekvenser som man hade haft i Italien ifall man INTE hade kört lockdown. Den logiska slutsatsen är att det hade varit extremt mycket sämre för ekonomin om man bara hade kört på.

Bra artikel, ja det är ju ganska självklart för alla utom Tegnell.
- Kör man total lockdown så får man 1.5 månads förlorad ekonomi och kan därefter gå vidare stärkt
- Kör man som Sverige får vi kollapsat samhälle som präglar oss för decennier framåt
Citera
2020-03-29, 12:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tydligen går det att beställa munskydd från Kina om man bara har varit lite snäll tidigare mot denna stormakt. Frankrike får i alla fall lägga en order på 1 miljard ansiktsskydd. Kan tänka mig att den nya industriella storproduktionen ligger i engångsskydd till vården och befolkningar. I vissa områden måste ju kineserna ha nått den så kallade flockimmuniteten (hatar det ordet), och kan nu producera på utav fan.

"France has ordered 1 billion face masks from China to ease its shortage amid COVID-19, CGTN report. There will be four flights a week to deliver these masks."

Skulle aldrig köpa munskydd från kina. De släppte viruset löst.

Och nu har de skickat felaktiga tester till spanien så folk tror de är frisk. Kina verkar vilja mörda europa
Citera
2020-03-29, 12:58
Medlem
Haloumis avatar
Det är ju breaking news on Ryssland lyckats utveckla ett läkemedel som stoppar viruset totalt i en människa.

Ska vara en vidareutveckling av Meflokin.

Ingen annan som läst om detta?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Jag diskuterade detta med en tidigare arbetskamrat, som nu arbetar i Schweiz. Hon är i vårdbranschen, men inte alls kunnig om infektionssjukdomar, så det är inte någon expertbedömning hon kom med. Det intressanta är snarare perspektivet, som hon nog delar med många i sin omgivning.

Hon tänkte sig att något i stil med en halv procent av befolkningen kan stryka med. Vissa faktorer talar för en högre andel, andra för en lägre andel, och kanske tar de ut varandra?

Det skulle för Sverige motsvara nåt i stil med 50.000 döda, huvudsakligen pensionärer, med tonvikt på dem som behöver hjälp av hemsamarit.

Men i motsats till Spanska sjukan, då varje död motsvarade 30-40 förlorade levnadsår, så blir samhällseffekten förhållandevis lindrig när folk i 80-årsåldern dör några år tidigare än de annars gjort.
Ja, jag undrar om medellivslängden kommer vara lägre än förväntat utan coronaviruset i Sverige för 2020, om du försår vad jag menar.
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Ryssland säger att man utvecklat ett läkemedel som stoppar viruset totalt hos en insjuknad människa?

Finns det mer info om detta i svensk media?

Läkemedlet är grundat på (och vidareutveckling av) malariamedicinen Meflokin.

Källa
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006456957.html

Intressant detta, jag läste någonstans att Salmiak hjälper också...
Citera
2020-03-29, 12:59
Avslutad
Har en teori om det här viruset, om det visar sig vara sann så kan vi ligga riktigt illa till lagom till påsken.
Teorin är att i början av viruset märker du ingenting, en lättare förkylning, det här är fas 1. När fas 2 slår till så har viruset brutit ut och bryter ner dina organ, lungorna blir inflammerade och du får svårt att andas. Vid det här laget kan det mycket väl vara kört, en långvarig plågsam död är vad Corona blir i slutändan. Fas 3 har du ingen möjlighet att ta dig ur, då väntar bara döden eftersom orgnanen är nedbrutna och hjärtat inte orkar mer = du dör.
Viruset tycks ta ca 3-4 veckor på att döda en människa, första 10 dagarna verkar ganska lugnt för att sedan bli värre och värre. Det verkar också som att det finns en fas 4 och det är viruset ligger latent i kroppen även om du inte har några symtom, se tex fallet med killen som var symtomfri i 12 dagar men viruset fanns kvar. Vad säger att inte viruset då muterar och blir ännu farligare.
Räddningen är om kroppen till slut faktiskt kan bryta ned viruset helt, jag ställer mig dock ytterst tveksam till att så är fallet, därför väntar många länder nu på vaccin eftersom viruset aldrig riktigt dör ut men blir lindrigare med tiden. Det kan också mycket väl bli så att den som drabbats av Covid19 blir mycket mer infektionskänslig och ett annat virus dödar dig istället.
Har man tex dubbel lunginflammation som det här viruset ger så kan en ytterligare infektion helt klart döda dig.
Citera
2020-03-29, 12:59
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ginzling
Någon som läst statistik på ungefär hur många som dör i snitt i Sverige per dag?
Innan Corona sa man drygt 250/dag.
Hade varit intressant att veta hur stor ökning det är.

Samtidigt som det kan vara ett stort mörkertal hur många som faktiskt dött pga Corona kan det ju också vara tvärtom. En som är smittad har dött, men av annan orsak.
Det borde ta ytterligare 1 vecka drygt att komma upp i 100 döda per dag.
Jag hoppas att vi, tack vare aggressiv medicinering, inte kommer upp i de talen öht.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in