2020-03-29, 14:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Italien mörkar inte, man hinner inte med. Det är fler än borgmästaren i Bergamo som vittnar om fler dödsfall än i statistiken. Och de kommer hamna där tillslut också. Det kommuniceras öppet i varenda mediekanal i Italien att det är så i delar av Lombardiet. Alltså mörkas det inte det minsta.

Att det inte stämmer från Wuhan tror jag vi kan vara tämligen överens om nu när vi ser virusets härjningar här. Men Kina mörkar och politiserar allt, alltid, så det har inte så mycket med vad som sker här att göra.

Varför skulle Sverige mörka? Och hur? Det går inte att göra på samma sätt här som i en diktatur ens. Och vad skulle vi tjäna på det öht? Inget.

Har du ens tänkt varför en stat skulle mörka sån statistik?
Det här har inget att göra med corona-viruset.
Mörkläggning av sån information har förekommit sedan egypterna för 4000 år sen.
Det finns något som heter psykologi. Och något som heter politik.
Data kan vara en avgörande faktor i krigstider.
Tror du att ett land som är med i ett krig vill gärna berätta för sina soldater att: "Men tyvärr, det går inte så bra, vi har förlorat för många liv, det känns som vi är körda".
En stat och dess politik har en roll som gör att de måste göra det bästa för sitt land.
Det är som en fotbollstränare. Har du sett fotbollstränare som när man är under 1-0 säger till grabbarna:
"Men fan vi har ingen chans, vi kommer aldrig göra mål, lika bra ni lämnar planen".

Under fascist- och nazitiden det viktigaste för de diktaturer var att ALLT SKA SE BRA UT.
Befolkningen MÅSTE få tro att allting går bra. Att vi är bäst.
Vem skulle vara så dum och berätta verkligen allt för sina medborgare, särskilt när det går illa?

I nuvarande situation i Italien, om det görs en sån mörkläggning att det egentligen redovisar bara en fjärdedel av döda per dag, gör man det för att undvika skapa totalpanik i befolkningen.
Om siffrorna som vi sett senaste dagarna hade varit 4000/dag istället för 1000/dag så hade vad som helst kunnat hända. Det är knappast omöjligt att det hade lett till anarki/inbördeskrig.
Redan idag håller landet på att explodera och varje dag när det redovisas statistik blir det kaos. Vad hade hänt om det var 4 gånger sämre statistik?

Så mörkläggning är egentligen motiverad. Det behöver inte nödvändigtvis vara en dålig sak.

Att Sverige har valt en strategi som skiljer sig från resten av världen har fått väldigt många att börja undra. Egentligen inte så många utomlands då Sverige bara en liten obetydlig håla i norra Europa.

Men de som undrar mest det är just invånarna.
Det finns folk som vill försöka förstå varför vi i Sverige agera på ett annat sätt.
Och det finns fler och fler som börjat inse att Sveriges strategi går ut på att offra människoliv.

Nu kan staten aldrig kommunicera detta tydligt till folk.
Ingen stat i världen skulle gå ut och säga: "Vi tänker offra människoliv. Vi har bestämt att det inte är ekonomiskt försvarbart att stoppa allt bara för att rädda några tusentals som ändå kan dö när som helst".

Då dem valt en oetisk strategi som inte kan förmedlas rakt ut vill de förstås fortsätta med den utan att bli stoppade.
Om det blir väldigt många döda per dag, säg några hundra per dag, kommer staten bli tvungen att ta till samma åtgärder som tagits i resten av världen.
Och detta krockar mot deras syfte som var ju att inte stoppa produktionen och offra människor istället.

Så bara med slutledningsförmågan är det knappast otänkbar att staten försöker få det att se så bra ut som möjligt. De har ju valt att inte skydda. För många döda leder per automatik att skydda folk. Tom dumma blåögda svenskar skulle reagera om de ser att det dör hundratals personer om dan men allt fortsätter som vanligt.

Med det sagt, är Sverige inte NordKorea. Och det är omöjligt att hålla inne med all information. Så förr eller senare kommer det komma ut. I värsta fall inte direkt via media men kanske mer tack vare sociala medier.

Ja, sorry för ett långt svar. Men det är klart att Sverige skulle tjäna på att inte berätta hur illa det är. Men, återigen, eftersom vi inte är under en diktatur kommer det troligtvis bara hållas in till en viss grad.
Citera
2020-03-29, 14:02
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Varför citerar du något som handlar om barn?
Du säger ju själv att det handlar om unga vuxna. Vet du inte vad du citerar och argumenterar??

Då börjar vi om.

Har du något enda som underbygger det du säger om att det är en myt?
Allt world wide pekar på att den är gigantisk majoritet som är äldre och i många fall väldigt gamla.

Du verkar inte kunna läsa, så länkar en video från fältet så får du lyssna på en fotsoldat (doktor) som förklarar för dig vad detta viruset är, kolla klart ända till slutet.

https://youtu.be/J7s6n_ySkmQ
Citera
2020-03-29, 14:02
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vi följer en kurva som är aningen brantare än katastrofkurvan. Ungefär mitt emellan Italien (katastrof) och Spanien (samhällskollaps). Sverige är hittills som en sorts genomsnitt av dessa två.

På typiskt svenskt vis så satsar politikerna på att vi skall vara lagom (döda).
Citera
2020-03-29, 14:03
Medlem
Många svenskar verkar sitta och vänta på ett riktigt katastrofalt besked för att få den ojämförligt underbara tillfredsställelsen att kunna säga "VAD VAR DET JAG SA???"

Jag tycker själv att den svenska linjen varit tveksam och riskabel, stundtals vanvettig (jag tjatar om Mello...). Men mina personliga antipatier gentemot sossar eller själlösa teknokrater lägger jag faktiskt i frysen så länge krisen rasar.

Kritisera, ifrågasätta, alla dar i veckan. Men landsförräderi i en exceptionellt svår situation, nej tack.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Vi kommer förhoppningsvis prioritera äldreomsorgens anställda också.

I övrigt har du helt rätt. Sveriges kurva är, ännu så länge, tydligt flackare än Spaniens, Italiens, Frankrikes och Storbritanniens.
Ja, de som har hemtjänst får ju se ett nytt ansikte väldigt ofta.
Viktigt att personalen där testas.
Annars bör riskgrupper isoleras, men arbetsgivaren kanske inte går med på det.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Men är du helt slut. Det var personen som jag svarade som tyckte att ”survival of the fittest” var något bra.

Ja då ber jag om ursäkt. Det går så fort här, svårt att hänga med. Peace!
Citera
Medlem
sannes avatar
110 döda totalt.

8 döda from 14:00 igår

Stämmer?

https://fohm.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/68d4537bf2714e63b646c37f152f1392
Citera
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
250 000 är mycket verklighetsfrånvänt. Sverige har inte en tillräcklig stor befolkning för en tillströmning av 17 000 IVA pateineter/dag.

Återigen, en som inte förstår exponentiell tillväxt. Det är bara en fråga om tid. Smittan har bara drabbat max 1% av den svenska befolkningen i dagens läge och de som dör nu smittades för tre veckor sedan när smittan drabbat 0.001-0.01% av befolkningen.

En person som ligger i respirator med corona måste ligga där i snitt 20 dagar så över de närmaste veckorna kommer svenska läkare få koppla ur först åldriga och senare allt yngre patienter i takt med att fler och fler unga trillar in. Nu är maxgränsen 70 år men snart är den 60 och sen 50 och sen 40 tills bara tonåringar ligger inne på IVA med respirator.
Citera
Medlem
Nya siffror från Folkhälsomyndigheten har presenterats.

Det står nu klart att ytterligare 8 dödsfall på grund av coronaviruset har bekräftats i Sverige.

Totalt har nu 110 personer dött av coronaviruset i Sverige. (Aftonbladet)
Citera
Medlem
Coronamans avatar
Folkhälsomyndighetens rapport kl 14.00 idag:

Sverige:

• 110 avlidna (andra källor har 116 döda i detta nu), 67 män och 43 kvinor
  • 3447 sjukdomsfall - 1937 män, 1510 kvinnor
  • 255 laboratoriebekräftade sjukdomsfall - 176 män, 79 kvinnor
Citera
2020-03-29, 14:04
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Ack och ve...Du har alltså tagit siffror från någon källa som har fört statistik över Italien och Sveriges förlopp av smittan, du har ställt dom brevid varandra och använt någon form av beräkning baserad på X% för att komma fram till DIN PROGNOS för utvecklingen av smittan.

Svar: NEJ!

Men eftersom du verkar förståndshandikappad så kan jag ju förstå att du inte begriper det många andra begriper. Mina prognos har INGENTING med Italiens siffror att göra! SUCK!

1. Min prognos är baserad på SVENSKA siffror, som ÄR KONSTATERADE, det är FAKTA.
2. Min prognos är LIK/ÖVERENSSTÄMMER GANSKA BRA med de VERKLIGA siffrorna för ITALIEN! - MEN DE HAR INGENTING MED VARANDRA ATT GÖRA!

Så följande av ditt jävla dravel har du skrivit helt i onödan. Men är man dum så är man.

Citat:
Fullständigt brilliant att du lyckats med denna prognos, jag förmodar att tagit med alla variationer mellan länderna dvs Italien är en nation med 60 miljoner invånare och Sverige har 10,2 miljoner, Italien har generationsboende medans Sverige placerar sina äldre på hem, Italien har en mycket större andel rökare än Sverige sett till antalet rökare per miljon invånare.
Sedan har du säkert tagit med den sociala biten tex att svenskarna är mer socialt introverta och rent allmänt så är svenskarna mer socialt distanserade än italienarna är osv osv.
Om du har räknat ut vad olikheterna och skillnaderna betyder för smittspridningen i länderna samt det faktum att Italien har drygt 50 miljoner fler medborgare än Sverige så kanske du kan göra en prognos?

Som sagt, all den skit du skrev här ovan är fullkomligt överflödigt eftersom min prognos INTE HAR NÅGONTING MED ITALIENS SIFFROR ATT GÖRA! ...alltså större idiot än dig får man leta efter. Dock finns det några till här inne, men ni kanske hamnar på samma nivå.

Citat:
Dessutom så betyder likvärdiga siffror sett till andra (inte dina förmodar jag) statistiker och tabeller inte att vi har en likvärdig smittspridning. Med tex 200 personer svårt sjuka i bägge länder så måste siffran räknas på 10,2 miljoner för Sverige samt 60 miljoner för Italien, vilket gör att Sverige har en betydligt högre andel sjuka per miljoner invånare, sex gånger högre. Så om vi endast ser till den siffran utan att ta med ovan beskrivna olikheter mellan länderna, så skulle Italien ha 1,200 svårt sjuka för att kunna jämställas med Sveriges siffror.

Suck! Eftersom prognosen inte är någon prognos PER CAPITA! Så har ditt jävla dravel ingen som helst betydelse! Ifall du inte har fattat, så syftar prognosen till att prognostisera kommande antal döda personer per dag, INGENTING ANNAT! Om du sedan vill ställa det i relation till befolkningsmängd så kan du ta och göra beräkningen själv mot befolkningsmängden, så enkelt är det. Om du nu ens begriper hur man gör något så enkelt.

Citat:
Nu är du onormalt begåvad med IQ som få, så det jag har skrivit i inlägget har du garanterat tagit med och naturligtvis även fler avvikande olikheter mellan länderna när du använt andra sajters siffror för din prognos.

Ja, jag verkar vara så pass begåvad med IQ, som du så fint själv skriver, att jag fattar att det INTE HAR NÅGON BETYDELSE hur det ser ut i andra länder jämfört med Sverige! EFTERSOM JAG REDAN ANVÄNDER MIG AV HISTORISKA SIFFROR FÖR SVERIGE!.
Alltså din förmåga att begripa är så låg att det faktiskt är skrämmande.
Om vi har samma utveckling på intelligensnivå i Sverige på resten av snorungarna i landet, så är detta land kört!!!! TOTALT! Då får vi verkligen importera raketforskare PÅ RIKTIGT till slut.

Citat:
Men tro mig, jag är den första att be dig om ursäkt om du har rätt i din prognos, men oddsen för att du har det är mikroskopiskt liten om ens någon.
Ha en bra dag!

Då skall jag påminna dig ifall det blir så. Vi får se nu i dagarna! Man kan inte kolla på varenda enskild dag då kurvan naturligt fluktuerar beroende på personerna som ligger på intensiven, där vissa har större fysisk kapacitet att klara sig, medan andra mindre. Men eftersom båda dör till slut, om de nu är i det skicket, så kommer det att infalla förr eller senare, bara att dödsögonblicket inte följer en matematisk kurva helt enkelt. Men i stort bör dödstalen följa kurvan. Och det ser vi först om några dagar. Så enkelt är det.

En prognos av detta slag är ingen exakt vetenskap, men det bästa vi har just nu. Och den lägger jag fram för att ni skall fatta situationen överhuvudtaget, men ni fattar ju inte eftersom ni inte ens vet vad exempelvis exponentiell ökning betyder. Sedermera kan ni heller inte greppa tidsaspekten som än mer komplicerar det hela, något som ju är jätteenkelt att begripa för den som har lite mer där uppe, men kan ju uppenbarligen vara mycket svårt att förstå för vissa.
Citera
2020-03-29, 14:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
14 dagar så var det över, hon var inte ens i Tengeles speciella riskgrupp 70+.
Det framgår inte om hon hade andra sjukdomar, men eftersom dottern kallar henne "hulken själv" var hon troligen generellt någon "skör" person.

Du behöver ju bara se på fotot så syns det att det inte är någon person i toppform. Överhuvudtaget är det olyckligt när penninghungrande massmedia ska vinna intresse genom att låta personer i chock och sorg komma till tals med personliga porträtt. Det är likadant med alla andra enstaka artiklar om personer utanför utpekad riskgrupp och speciellt då kompletterad med okunniga anhörigas uttalande om att de påstår att personen var »helt frisk«.

Det dör ju åtskilliga unga personer varje år helt plötsligt utan att någon visste att de var sjuka eller hade någon underliggande svaghet. Naturligtvis är det fatalt för sådana personer om de får en allvarlig luftvägsinfektion. Det påskyndar eller framkallar förloppet. Anhöriga har ytterst sällan medicinsk kompetens att kunna bedöma hur status var för en person som dör plötsligt.

Jag tycker att det är bra att Socialstyrelsen gått ut med förtydligande till sjukvården avseende de riktlinjer som finns för prioritering att det inte ska handla om kronologisk ålder. Det ska handla om biologisk ålder.

Det är inget nytt för sjukvården. Den har alltid ett prioriteringsavvägande, inte bara i dessa tider.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-03-29 kl. 14:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in